Page 80 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 80

GENEL SANAT TARİHİ

          Art nouveau hareketi sadece Uzakdoğu ve Kelt sanatından etkilenmemiştir. Özellikle Girit Adası'nda
          gelişen Minos uygarlığının mimari, fresk, seramik ve fil dişi ürünleri bu hareketin ilham kaynaklarından
          biri  olmuştur.  Bunun  yanı  sıra  Hint,  Arap  ve  Osmanlı  sanatları  da  Art  nouveau  hareketine  ilham
          kaynağı olmuştur.

          Mimari ve Dekoratif Sanatlarda Art Nouveau


          Art  nouveau  hareketi  en  büyük  anlamını  dekoratif  sanatlar  ve  mimaride  bulmuştur.  Bu  harekette
          mimari,  bir  süsleme  sanatı  olarak  görülmüş  özellikle  iç  mimaride  kendine  alan  bulmuş  ve  etkili
          olmuştur. Art nouveau hareketi geleneklerin önüne geçen modern bir hareket olarak XX. yüzyılın öncü
          üslubu olmuştur. Bu harekette yumuşak kıvrak çizgiler yoğun olarak kullanılmıştır. Kıvrak çizgilerin
          yanı sıra insan ruhunu okşayan ve insanda dinginlik hissi yaratan bitkisel süslemeler önemsenmiştir.
          Art nouveaunun ilk olarak mimari ve dekoratif sanatlarla tanınması Belçikalı Mimar Victor Horta’nın
          (Victor  Hort)  (1861-1947)  eserlerinden  kaynaklanır.  Belçikalı  sanatçı,  art  nouveauyu  mimariye  etkili
          şekilde  uygulamıştır.  Maden-lerden  yararlanan  sanatçının  kullandığı  kıvrım,  helezonik  çizgi  ve
          disiplinsiz  motifler  onun  mimari  üslubunu  oluşturmuştur.  Horta,  simetriye  önem  vermemeyi  ve
          dolambaçlı  eğrilerden  haz  almayı  Japon  sanatından  öğrenmiştir.  Horta’nın  önemli  eserlerinden
          Belçika’nın Brüksel şehrinde yaptığı dört ev (Major Kenti Evleri) UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi’nde
          yer almıştır. Bu çalışmalar ''Hotel Tassel'' ya da ''Tassel Evi'', ''Hotel Solvay'', ''Hotel van Etvelde'', ''Maison''
          ve ''Atelier Horta''dır (Görsel 3.8 ve 3.9).
          İskoçyalı Mimar Charles Rennie Mackintosh (Çarls Reni Makintoş) (1868-1928) ülkesindeki malikâne
          tipi binalardan hareket ederek dış cephesi çok sade, içi pastel ve beyaz renkli binalar yapmıştır. Basit
          hacimlerden  meydana  gelen  bu  binalar  zarif  dekorlu  ve  geniştir.  Glasgow  Sanat  Okulu  (1897-1909)
          Machintosh’un en önemli ve büyük eseridir.
          Bu dönemde demirin yapı malzemesi olarak kullanılması mimari için oldukça önemli bir gelişmedir.
          Demir;  metro  girişlerinde  (Görsel  3.10),  yapıların  değişik  bölümlerinde,  günlük  yaşam  araç  ve
          objelerinde hem fonksiyonel işlevde hem de süs olarak kullanılmıştır. Belçikalı mimar Victor Horta
          tarafından tasarlanan Tassel Evi, iç dekorasyonda demirin dekoratif süsleme amacıyla kullanımına
          örnek  bir  çalışmadır.  Bu  tasarımda  rustik  (kırsal  yaşamı  örnek  alan)  döşeme  ve  boyalı  duvarda
          tekrarlayan desenler kullanılmıştır (Görsel 3.11).

























          Görsel  3.8:  Hotel  van  Eetvelde,   Görsel  3.9:  Hotel  Tassel,  Görsel 3.10: Paris Metro İstasyonu,   Görsel 3.11: Tassel Evi, Victor Horta, 1892-
          Victor  Horta,  1895-1898,  Brüksel,   Victor  Horta,  1893,  Brüksel,  Hector  Guimard  (Hektor  Gima),   1893, Brüksel, Belçika
          Belçika                Belçika             1900, Paris








          78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85