Page 78 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 78
GENEL SANAT TARİHİ
XX. yüzyılın ilk yarısında bir yandan Modernizm Dönemi devam ederken birbiri ardına akımlar ortaya
çıkmıştır. Modern sanat sürecinin beraberinde getirdiği aydınlanma ve değişim izlenimcilikle başlamış;
kübizm, dadaizm, yapılandırmacılık (konsrüktivizm), gerçeküstücülük (sürrealizm) ve gelecekçilik (fütürizm)
gibi akımlarla devam etmiştir.
Art Nouveau (Yeni Sanat Hareketi)
XIX. yüzyılda mimari, edebiyat, müzik, resim ve uygulamalı sanatlar üzerinde etkili olan sanat hareketidir. XIX.
yüzyılda Sanayi Devrimi ile beraber başlayan ve insan ile maddenin arasına giren endüstrinin estetik güzelliği yok
ettiği görüşünde olan bazı sanatçı ve mimarlar gerçekte insan elinin maddeye can verebileceğini öne sürerek
farklı bir estetik anlayışını savunmuştur. Akımın amacı sanat ve zanaat arasındaki ayrımı ortadan kaldırmak,
yeni bir ifade dili yaratmak, kullanılan malzemelerin işlevselliğine bireysel bir bakış açısı kazandırmak, toplumun
her kesiminden insanın sanat nesnelerine erişilebilirliğini sağlamaktır. Art nouveau sanat hareketi sanatçıları
çalışmalarında çok farklı teknik ve uygulama ile çeşitlenen bir biçim dili oluşturmuştur.
Art Nouveau
Hareket; Türkiye’de “yeni sanat”, Fransa ve Belçika’da
“art nouveau”, İngiltere ve Amerika’da “modern
style”, Almanya’da “jugendstil”, İtalya’da “stile
Art Nouveaunın Ülkelere Göre İsimlendirilmesi floreale”, İspanya’da “modernismo”, Avusturya’da
“secessionsstil”, Hollanda’da “nieuwe kunst” olarak
isimlendirilmiştir.
Teknolojinin getirdiği yeniliklere karşı hoşnutsuzluk
ve doğaya dönüş
Doğu felsefesi ve sanatı (özellikle Japon sanatı)
Kelt sanatı (İngiltere)
Art Nouveauyı Oluşturan Unsurlar Arts and craft hareketi
Zanaatın ön plana çıkarılması
Bireyselliğin ön plana çıkarılması
Art Nouveaunın Görüldüğü Alanlar Mimari, müzik, edebiyat, resim, seramik, cam vb.
Art nouveau hareketi bu ismi 1896 yılında Paris'te
dekoratif mobilya ve aksesuar satan aynı zamanda
Japon sanatlarında uzman Siegfried Bing'in (Sigfirid
Brig) mağazasının ismi olan “l’Art Nouveau”dan
almıştır. Mağazada Doğu kökenli eserler satılmasına
rağmen modern Avrupalı tasarımcıların eserleri de
sergilenmiştir (Görsel 3.5).
Avrupa'da klasik sanat akademileri tarafından eserleri
kabul görmeyen sanatçılar bu tür mağazalarda
eserlerini sergilemişlerdir. Bu tür yerlerde sergilerin
açılmasıyla hareket güçlenmiş ve anti akademik
nitelik kazanmıştır.
Görsel 3.5: Art nouveau akımının ismini aldığı mağazanın
giriş kapısı, Paris
76