Page 79 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 79

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            Art nouveau hareketi iki ayrı evrede gelişmiştir. Birinci evre, çiçekli, kıvrımlı hatların oluşturduğu ilk yılların
            biçimlenmesidir (Görsel 3.6). İlk önce İngiltere’de görülmüş, özellikle Belçika ve Fransa’da en ilginç örneklerini
            vermiş, sonra Almanya ve İtalya’da görülmüştür. Çizgilerin düzleştiği, geometrik biçimlenme gösteren ikinci
            evre İskoçya ve Avusturya’da gelişmiştir.
























                                  Görsel 3.6: “Yusufçuk Böceği Broş”, René Lalique, vitray ve mine tekniği,
                                  Gulbenkian Müzesi, Lizbon

            Art Nouveau Hareketinin Etkilendiği Alanlar


            Art nouveau sanat hareketi modern bir hareket olmasının yanı sıra geçmiş dönemlerin sanat anlayışlarından
            da  etkilenmiştir.  Hareketin  asıl  esin  kaynağı  Avrupa  dışındaki  kültürler  olmuştur.  XIX.  yüzyılda  özellikle
            Avrupa ve ABD’de Orta Çağ’a duyulan ilgi, bu akımın ortaya çıkmasına ön ayak olmuştur. Mimaride Orta Çağ
            katedrallerini örnek alan bazı sanatçılar doğayı yeniden gözlemlemiş, yeni malzemelerle farklı biçimler ortaya
            çıkarmışlardır. Art nouveau sanat hareketinin temelleri daha eski dönemlere, simgeci ve romantik resmin
            uzantılarına, Barok sanatın taşkın biçim anlayışına kadar uzanmaktadır.
            Art nouveau hareketi, Uzak Doğu sanatından özellikle Japon sanatından etkilenmiştir. Batı dünyasının karşılıklı
            ticaret isteklerine uzun yıllar direnen Japonya, XIX. yüzyılın ortalarından itibaren bu anlayışından vazgeçmiş
            böylece Batı; Uzak Doğu’nun ürünlerine ilgi duymuş, sanatını tanımış,
            zamanla  Uzak  Doğu’nun  biçimlerindeki  ustalığa  ve  malzemesindeki
            zenginliğe  ve  sanat  ürünlerine  hayranlık  duymuştur.Japon  sanatı
            sanatçılara ilham vermiş; Japonlara ait baskı resimler (estamp), çay,
            bambu mobilyalar, lake işler, seramik ve yelpazeler Avrupa pazarını
            işgal  etmeye  başlamıştır.  Hatta  bazı  mağazalar  ve  moda  evleri  el
            sanatı  ile  uğraşan  ustaları  Japonya’dan  ülkelerine  getirmiştir.  Batı
            dünyasında  Japon  ürünleri  ve  el  sanatlarının  yayılması  kaçınılmaz
            bir  biçimde  görsel  sanat  üsluplarını  ve  sanatçıların  çalışmalarını
            etkilemiştir (Görsel 3.7). Bu sanat anlayışı önce Avrupa ülkelerine daha
            sonra  da  tüm  dünyaya  yayılmış;  Japon  sanatının  ürünü  olan  baskı
            resimler,  kıyafetlerde  kullanılan  motifler,  seramiklerde  kullanılan
            figürler ve cam sanatında kullanılan şekiller birçok sanatçıya ilham
            kaynağı oluşturmuştur.
            Art nouveau hareketinin gelişmesinde etkili olan bir diğer etken ise MS
            XII. yüzyıla kadar İngiltere’de etkili olan Kelt sanatıdır. Kelt sanatçıları
            daha  çok  madeni  objeler  ve  el  yazmalarının  kenar  süslemelerinde
            uzmanlaşmışlardır. Art novueu sanatçıları eserlerinde düz çizgi yerine
            sembolik  anlamlar  içeren  karmaşık  süsleme  formlarını  kullanmayı   Görsel  3.7:  Çiçekler,  Manet  (Mane),1885,  D’orsay
            tercih etmişlerdir.                                          Müzesi, Paris



                                                                                                    77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84