Page 84 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 84
GENEL SANAT TARİHİ
René Lalique değerli taşları kullanmaktan ve zamanın önde gelen tasarımcılarının tercih ettiği
muhafazakâr klasik dekorlardan kaçınmıştır. Çalışmalarında sıklıkla asimetrik eğrileri ayrıntılı
süslemelerle birleştirmiştir. Sanatçının tasarladığı objelerin iç yüzeylerinde bir dekor yer almaz.
Kabartma ve oymalar objelerin dış yüzeylerinde tasarlanmıştır. Derinlik ve yükseklik görünümleri
vermek için eserlerin dış yüzeylerine özel olarak cilalama ve buzlama teknikleri uygulamıştır.
Lalique’nin yenilikçi, kullanılabilir sanat camlarının seri üretimleri çok güçlü bir kombinasyon
oluşturmuştur. Tasarlamış olduğu eserler gelir durumu düşük insanlar arasında oldukça fazla tercih
edilmiştir. Bu tasarımlar sayesinde dünyanın en ünlü cam tasarımcıları arasında yer almıştır.
Lalique 1920’lerin sonu ve 1930’ların başına kadar cam eserlerden araba maskotları da tasarlamıştır.
Modern kaput süslerinin öncüsü olan araba maskotu, genellikle bir arabanın radyatör kapağına
takılan küçük bir dekoratif öge olmuştur. Bu maskotlardan biri de “Rüzgârın Ruhu” olarak adlandırılan
maskottur ve hızın sembolü olarak gösterilmiştir. Maskottaki rüzgârda uçuşan saçların etkisi, makine
çağının mükemmel dinamizmini yansıtmaktadır (Görsel 3.18).
Görsel 3.18: Rüzgâr’ın Ruhu, René Lalique, 1925, Victoria & Albert Müzesi, Londra
SIRA SİZDE ”Güzelliği aramak lüksü sergilemekten daha değerli bir amaçtır.” sözü art nouveau
hareketinin hangi özelliklerini yansıtmaktadır? Açıklayınız.
Art Nouveau Hareketi ve Osmanlı Sanatına Etkisi
Farklı ülkelerde aynı arayışların ortak sonucu olarak hemen hemen aynı dönemlerde ortaya çıkmıştır.
Art nouveau hareketinin İstanbul’da görülmesi mimar Raimondo D’Aronco (Remonda Dahonko)
sayesinde olmuştur. Art nouveau mimarlığının ilk örnekleri Osmanlı İmparatorluğu’nun ticareti ve
sanayisi gelişmiş merkezlerinde ve bazı kıyı kentlerinde XX. yüzyıl başında görülmüştür. 1851 yılında
İstanbul’da büyük bir deprem olmuştur. Mimar Raimondo D’Aronco Sultan II. Abdülhamit tarafından
hasar gören binaların onarımı görevini üstlenmiş, art nouveau hareketinin etkilerini İstanbul’a
taşımıştır.
82