Page 87 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 87

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            Matisse’nin önemli çalışmalarından biri de bir kadının yüz
            çizgilerini  korkusuzca  tasvir  ettiği  “Yeşil  Çizgili  Portre-
            Madam  Matisse”  adlı  eseridir.  Matisse  bu  durumu  şu
            şekilde açıklamıştır: “Her şeyden önce ulaşmak istediğim
            şey dışavurumdur. Dışavurum, bence bir yüzü birdenbire
            canlandıran veya kendini şiddetli bir harekette gösteren
            bir  coşkuda  ortaya  çıkmaz;  herhangi  bir  resmin  tümel
            örgütlenmesinde  ortaya  çıkar.  Nesnelerin  kapladıkları
            mekân, bunların çevresindeki boşluk ve oranlar, hepsinin
            bu konuda payı vardır. Rengin başlıca amacı dışavuruma
            olabildiğince  yardım  etmektir”.  Bu  çalışmada  renkler
            şiddetli  tonda  fırça  vuruşları  ile  desteklenmiştir.  Eser
            portre merkezli olup üçgen kompozisyona sahiptir. Limon
            yeşil renkli bir çizgi yüzün ortasında alından çeneye, oradan
            da  boyun  kısmına  gitmektedir.  Sanatçı  bu  sonucu  ışık
            gölge karşıtlığının yarattığı ve görsel gerilime benzeyen
            bir karşıt renkler gerilimi ile ifade etmiştir (Görsel 3.22).
            Sanatçının  diğer  eserleri  arasında;  “Yaşamın  Zevki”,
            “Akşam  Sofrası”,  “Piyano  Dersi”,  “Kemanlı  Oda”,  “Şapkalı
            Kadın”, “La Danse”, “Kollarını Kaldıran Cariye”, “Ressamın
            Ailesi” ve “Mavi Nü” bulunmaktadır.                Görsel 3.22: Yeşil Çizgili Portre  (Madam Matisse), Henri Matisse,

            Fransız  ressam  Maurice  de  Vlaminck  (1876-1958)   1905, Devlet Sanat Müzesi, Kopenhag
            müzikle  uğraşan  bir  ailenin  çocuğu  olarak  büyümüş,
            gençlik  yıllarında  keman  çalarak  geçimini  sağlamıştır.
            Evlendikten sonra sanat çalışmalarının büyük bir kısmının geçtiği Paris yakınlarındaki Chatou’ya  (Şato)
            taşınmıştır. Vlaminck 1900’de Chatou‘da bir stüdyo kurmuş, burayı fovizmin önde gelen sanatçılarından
            André Derain ile kullanmış ve “Chatou Okulu” olarak bilinen okulu kurmuşlardır. Sanatçıların bu okulda
            yaptığı parlak renkler ve cesur fırça darbeleri ile karakterize edilen eserleri fovizm akımının habercisi
            olarak görülmüştür.

            “Stil hakkında endişelenmeden kalbim ve cesaretimle resim yapmaya çalışıyorum.” diyen Wlaminck duygularını
            ifade etmek için en basit ve temel tonları seçmiştir. Özellikle mavi ve kırmızıyı beyazla birleştiren sanatçı; beyaz
            evler, yeşil yapraklar, kırmızımsı-turuncu ağaç gövdeleri üzerine renkleri doğrudan tüpten çıkmış pigment
                                                               damlaları ve girdaplar hâlinde uygulamıştır.
                                                               Sanatçının “Chatou’da Evler” adlı çalışmasında
                                                               Sen Nehri civarından bir manzara yakalanmıştır
                                                               (Görsel 3.23). Çalışmadaki manzara geleneksel
                                                               anlayışa  uygun  iki  ağaçla  çerçevelenmiştir.
                                                               Eserde  genellikle  parlak  renkler  ve  fırtınayı
                                                               haber  veren  gri  renkler  kullanılmıştır.  Eserde
                                                               figür bulunmaması bölgenin sakinliğini ve orada
                                                               yaşayan  insanların  yalnızlığını  anlatmaktadır.
                                                               Sanatçı,  çalışmasında  fovizm  akımı-na  uygun
                                                               şekilde  gölgeler  yerine  tamamlayıcı  renk-leri
                                                               kullanmıştır.
                                                               Sanatçının  eserleri  arasında;  “Kırmızı  Ağaçlar”,
                                                               “Siene  Nehri’nde  Kayıklar”,  “Sirk'',  ''Köy”,  “Chatou
                                                               Nehri”,  “Chatou”,  “Chatou’da  Atlar”  ve  “Kırmızı
                                                               Traktör” bulunmaktadır.

            Görsel 3.23: Chatou’da Evler, Maurice de Vlaminck, 1905,  Chicago Sanat Enstitüsü,
            ABD





                                                                                                    85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92