Page 87 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 87
MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER
Matisse’nin önemli çalışmalarından biri de bir kadının yüz
çizgilerini korkusuzca tasvir ettiği “Yeşil Çizgili Portre-
Madam Matisse” adlı eseridir. Matisse bu durumu şu
şekilde açıklamıştır: “Her şeyden önce ulaşmak istediğim
şey dışavurumdur. Dışavurum, bence bir yüzü birdenbire
canlandıran veya kendini şiddetli bir harekette gösteren
bir coşkuda ortaya çıkmaz; herhangi bir resmin tümel
örgütlenmesinde ortaya çıkar. Nesnelerin kapladıkları
mekân, bunların çevresindeki boşluk ve oranlar, hepsinin
bu konuda payı vardır. Rengin başlıca amacı dışavuruma
olabildiğince yardım etmektir”. Bu çalışmada renkler
şiddetli tonda fırça vuruşları ile desteklenmiştir. Eser
portre merkezli olup üçgen kompozisyona sahiptir. Limon
yeşil renkli bir çizgi yüzün ortasında alından çeneye, oradan
da boyun kısmına gitmektedir. Sanatçı bu sonucu ışık
gölge karşıtlığının yarattığı ve görsel gerilime benzeyen
bir karşıt renkler gerilimi ile ifade etmiştir (Görsel 3.22).
Sanatçının diğer eserleri arasında; “Yaşamın Zevki”,
“Akşam Sofrası”, “Piyano Dersi”, “Kemanlı Oda”, “Şapkalı
Kadın”, “La Danse”, “Kollarını Kaldıran Cariye”, “Ressamın
Ailesi” ve “Mavi Nü” bulunmaktadır. Görsel 3.22: Yeşil Çizgili Portre (Madam Matisse), Henri Matisse,
Fransız ressam Maurice de Vlaminck (1876-1958) 1905, Devlet Sanat Müzesi, Kopenhag
müzikle uğraşan bir ailenin çocuğu olarak büyümüş,
gençlik yıllarında keman çalarak geçimini sağlamıştır.
Evlendikten sonra sanat çalışmalarının büyük bir kısmının geçtiği Paris yakınlarındaki Chatou’ya (Şato)
taşınmıştır. Vlaminck 1900’de Chatou‘da bir stüdyo kurmuş, burayı fovizmin önde gelen sanatçılarından
André Derain ile kullanmış ve “Chatou Okulu” olarak bilinen okulu kurmuşlardır. Sanatçıların bu okulda
yaptığı parlak renkler ve cesur fırça darbeleri ile karakterize edilen eserleri fovizm akımının habercisi
olarak görülmüştür.
“Stil hakkında endişelenmeden kalbim ve cesaretimle resim yapmaya çalışıyorum.” diyen Wlaminck duygularını
ifade etmek için en basit ve temel tonları seçmiştir. Özellikle mavi ve kırmızıyı beyazla birleştiren sanatçı; beyaz
evler, yeşil yapraklar, kırmızımsı-turuncu ağaç gövdeleri üzerine renkleri doğrudan tüpten çıkmış pigment
damlaları ve girdaplar hâlinde uygulamıştır.
Sanatçının “Chatou’da Evler” adlı çalışmasında
Sen Nehri civarından bir manzara yakalanmıştır
(Görsel 3.23). Çalışmadaki manzara geleneksel
anlayışa uygun iki ağaçla çerçevelenmiştir.
Eserde genellikle parlak renkler ve fırtınayı
haber veren gri renkler kullanılmıştır. Eserde
figür bulunmaması bölgenin sakinliğini ve orada
yaşayan insanların yalnızlığını anlatmaktadır.
Sanatçı, çalışmasında fovizm akımı-na uygun
şekilde gölgeler yerine tamamlayıcı renk-leri
kullanmıştır.
Sanatçının eserleri arasında; “Kırmızı Ağaçlar”,
“Siene Nehri’nde Kayıklar”, “Sirk'', ''Köy”, “Chatou
Nehri”, “Chatou”, “Chatou’da Atlar” ve “Kırmızı
Traktör” bulunmaktadır.
Görsel 3.23: Chatou’da Evler, Maurice de Vlaminck, 1905, Chicago Sanat Enstitüsü,
ABD
85