Page 86 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 86
GENEL SANAT TARİHİ
Fovizm akımının özellikleri arasında;
• Gerek ışık gerekse mesafenin sadece düz renklerle gösterilmesi,
• Resmin temiz ve arınmış sadelikte olması,
• Resimde önceden belirlenmiş olan değerlerin yok sayılması,
• Sanatçıların eserlerinde, konuların tasvirinde gerçeklikle sınırlı kalmaması; ağacın mavi, gökyüzünün
yeşil, çimenin pembe olması,
• Tonlamalarda rengin tonu yerine başka renkler kullanılması (Yeşil ağacın tonlamalarında mavi
kullanılması gibi),
• Parlak ve zıt renklerin anti-naturalist olarak kullanılması bulunmaktadır.
Renk ve dokunun ön planda olduğu resimlerde genellikle manzara, natürmort ya da portre ile sınırlı olan
içeriğin önemi yoktur. Resimde renk ve doku yoluyla iki boyutlu yüzey vurgulanmıştır.
Fovist sanatçılar resmin en basit ögeleri olan renk ve çizgi unsurlarını kullanmış; sanatı her türlü fikir ve
felsefeden uzak, kendi içine yönelen bir adım olarak görmüşlerdir.
Akımın önemli temsilcileri arasında; Henri Matisse (Henri Matis) (1869-1954), Andre Derain (Andre Dera) (1880-
1954), Maurice de Vlaminck (Maurise dö Flamincik) (1876-1958), Raoul Dufy (Raul Düfy) (Raul Düfy) (1877-1953),
Henri Manguin (Henri Mangui) (1874-1949) ve Albert Marquet (Albırt Mrgue) (1975-1947) bulunmaktadır.
ARAŞTIR ÖĞREN Fovizm akımının önemli sanatçıları arasında bulunan Henri Matisse’in sanat hayatı
ve çalışmaları ile ilgili araştırma yapınız ve araştırmanızı etkileşimli tahtada sununuz.
Henri Matisse (1869-1954) fovizm akımının önemli temsilcilerinden olan Fransız sanatçıdır. Hem renk kullanımı hem
de akıcı ve orijinal teknik ressamlığı ile tanınmıştır. Ressam kişiliğinin yanı sıra matbaacı ve heykeltıraştır. 1900-
1905 yılları arasında yapmış olduğu eserlerindeki yoğun renk kullanımı onun fovist bir sanatçı olarak tanınmasını
sağladı. Sonraki çalışmalarında düzleştirilmiş formlar ve dekoratif deseni vurgulayan çalışmalar yaptı. Başlangıçta
geleneksel tarzda peyzaj çalışmaları yaptı. Sanatçı ilk dönemlerinde Nicolas Poussin (Nikola Poussi) ve Antoine
Watteau (Antony Wattau) gibi eski ustaların eserlerinden etkilendi. Daha sonraki çalışmalarında Édouard Manet
(Edvart Mane) ve Japon sanatının etkisi görüldü. Matisse Doğu minyatürleri ve Japon estamplarına karşı oldukça
ilgiliydi. Matisse, Cezayir ve Fas’a yaptığı seyahatler sırasında İslam sanatına ve Doğu sanatına ilgi duydu. Bu
seyahatinde görmüş olduğu sanat eserleri sanatçının imajını değiştirmesine yol açmıştır. Cezayir ve Fas’tan getirdiği
Doğu’ya özgü seramik, halı ve kilimler onu dekoratif sanatlara yöneltti.
Matisse 1908 yılında döneminin en önemli eserlerinden
“Kırmızı Oda-Red Room” adlı çalışmasını yaptı (Görsel
3.21). Sanatçı ünlü Rus koleksiyoncu Sergey Shchukin’in
(Sergey Suchukin) Moskova konağındaki yemek odası
için tasarladığı bu eserine “Dekoratif Panel” adını verdi.
Matisse, o yıl yapılan çalışmalarda ortak bir motife
yöneldi: Vazolar, meyveler ve çiçeklerle süslenmiş
bir oda. Çalışmada mavi desenin enerjik kıvrımları ile
bereketli ahududu kırmızısı kumaş, masanın yüzeyini
ele geçirip tek bir bütün hâlinde duvardan aşağı iniyor
gibi görünmektedir. Matisse, bu kompozisyon aracını
bu kadar tavizsiz bir şekilde “Kırmızı Oda” çalışmasında
kullanmıştır. Sanatçı, kırmızı rengin düzlüğünü
onaylamış; vazonun üzerine eğilen kadın figürünün
hareket edebildiği ve içinde sandalyenin keskin açılı
görüntüsünün doğal göründüğü bir boşluk izlenimi Görsel 3.21: Kırmızı Oda (Red Room), Henri Matisse, 1908, Hermitage
yaratmayı başarmıştır. İçinden çiçekli bitkilerle dolu Müzesi, Petersburg
yeşil bir bahçe gördüğümüz pencere, gözün tuvalin
derinliklerine doğru hareket etmesini sağlamıştır.
84