Page 86 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 86

GENEL SANAT TARİHİ

          Fovizm akımının özellikleri arasında;
          •   Gerek ışık gerekse mesafenin sadece düz renklerle gösterilmesi,
          •   Resmin temiz ve arınmış sadelikte olması,
          •   Resimde önceden belirlenmiş olan değerlerin yok sayılması,
          •   Sanatçıların eserlerinde, konuların tasvirinde gerçeklikle sınırlı kalmaması; ağacın mavi, gökyüzünün
             yeşil, çimenin pembe olması,
          •   Tonlamalarda rengin tonu yerine başka renkler kullanılması (Yeşil ağacın tonlamalarında mavi
             kullanılması gibi),
          •   Parlak ve zıt renklerin anti-naturalist olarak kullanılması bulunmaktadır.
          Renk ve dokunun ön planda olduğu resimlerde genellikle manzara, natürmort ya da portre ile sınırlı olan
          içeriğin önemi yoktur. Resimde renk ve doku yoluyla iki boyutlu yüzey vurgulanmıştır.
          Fovist sanatçılar resmin en basit ögeleri olan renk ve çizgi unsurlarını kullanmış; sanatı her türlü fikir ve
          felsefeden uzak, kendi içine yönelen bir adım olarak görmüşlerdir.
          Akımın önemli temsilcileri arasında; Henri Matisse (Henri Matis) (1869-1954), Andre Derain (Andre Dera) (1880-
          1954), Maurice de Vlaminck (Maurise dö Flamincik) (1876-1958), Raoul Dufy (Raul Düfy) (Raul Düfy) (1877-1953),
          Henri Manguin (Henri Mangui) (1874-1949) ve Albert Marquet (Albırt Mrgue) (1975-1947) bulunmaktadır.



          ARAŞTIR ÖĞREN        Fovizm akımının önemli sanatçıları arasında bulunan Henri Matisse’in sanat hayatı
                               ve çalışmaları ile ilgili araştırma yapınız ve araştırmanızı etkileşimli tahtada sununuz.




          Henri Matisse (1869-1954) fovizm akımının önemli temsilcilerinden olan Fransız sanatçıdır. Hem renk kullanımı hem
          de akıcı ve orijinal teknik ressamlığı ile tanınmıştır. Ressam kişiliğinin yanı sıra matbaacı ve heykeltıraştır. 1900-
          1905 yılları arasında yapmış olduğu eserlerindeki yoğun renk kullanımı onun fovist bir sanatçı olarak tanınmasını
          sağladı. Sonraki çalışmalarında düzleştirilmiş formlar ve dekoratif deseni vurgulayan çalışmalar yaptı.  Başlangıçta
          geleneksel tarzda peyzaj çalışmaları yaptı. Sanatçı ilk dönemlerinde  Nicolas Poussin (Nikola Poussi) ve Antoine
          Watteau (Antony Wattau) gibi eski ustaların eserlerinden etkilendi. Daha sonraki çalışmalarında Édouard Manet
          (Edvart Mane) ve Japon sanatının etkisi görüldü. Matisse Doğu minyatürleri ve Japon estamplarına karşı oldukça
          ilgiliydi.  Matisse,  Cezayir  ve  Fas’a  yaptığı  seyahatler  sırasında  İslam  sanatına  ve  Doğu  sanatına  ilgi  duydu.  Bu
          seyahatinde görmüş olduğu sanat eserleri sanatçının imajını değiştirmesine yol açmıştır. Cezayir ve Fas’tan getirdiği
          Doğu’ya özgü seramik, halı ve kilimler onu dekoratif sanatlara yöneltti.
          Matisse 1908 yılında döneminin en önemli eserlerinden
          “Kırmızı  Oda-Red  Room”  adlı  çalışmasını  yaptı  (Görsel
          3.21). Sanatçı ünlü Rus koleksiyoncu Sergey Shchukin’in
          (Sergey Suchukin) Moskova konağındaki yemek odası
          için tasarladığı bu eserine “Dekoratif Panel” adını verdi.
          Matisse,  o  yıl  yapılan  çalışmalarda  ortak  bir  motife
          yöneldi:  Vazolar,  meyveler  ve  çiçeklerle  süslenmiş
          bir oda.  Çalışmada mavi desenin enerjik kıvrımları ile
          bereketli  ahududu  kırmızısı  kumaş,  masanın  yüzeyini
          ele geçirip tek bir bütün hâlinde duvardan aşağı iniyor
          gibi görünmektedir.  Matisse, bu kompozisyon aracını
          bu kadar tavizsiz bir şekilde “Kırmızı Oda” çalışmasında
          kullanmıştır.  Sanatçı,  kırmızı  rengin  düzlüğünü
          onaylamış;  vazonun  üzerine  eğilen  kadın  figürünün
          hareket  edebildiği  ve  içinde  sandalyenin  keskin  açılı
          görüntüsünün  doğal  göründüğü  bir  boşluk  izlenimi   Görsel  3.21:  Kırmızı  Oda  (Red  Room),  Henri  Matisse,  1908,  Hermitage
          yaratmayı  başarmıştır.    İçinden  çiçekli  bitkilerle  dolu   Müzesi, Petersburg
          yeşil  bir  bahçe  gördüğümüz  pencere,  gözün  tuvalin
          derinliklerine doğru hareket etmesini sağlamıştır.




          84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91