Page 96 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 96
GENEL SANAT TARİHİ
Yapılandırmacılık (Konstrüktivizm)
1920’li yıllarda Rusya’da görülen sanat akımıdır. Özellikle 1917 yılında devrimden sonra heykel ve mimaride
etkinliğini artırmıştır.
Akımın özellikleri arasında;
• Sanatçının bir mühendis ve bilim insanı olarak kabul edilmesi,
• Dünyada yeni bir düzen kurulurken yeni kurallara ihtiyaç duyulduğunun düşünülmesi,
• Üretilen üç boyutlu ve heykelsi nesnelerin genel olarak temel biçimsel ögelere indirgenmesi,
• Eserlerin endüstriyel ürünlerle yapılması,
• Ön yargılara, sanat için sanat fikrine, gerçeğin yorumu ve tasvirine karşı çıkılması,
• Görüşlerin yeni bilimsel ve materyal biçimlerle yeniden belirlenmeye çalışılması,
Toplumsal olarak faydalı ve kullanılabilir şeylerin yeni biçimlerin kaynağı olarak kabul edilmesi bulunmaktadır.
Akımın temsilcileri arasında; Vladimir Tatlin (1885-1953), Alexander Rodchenko (Aleksandır Rudşenko) (1891-
197), Willi Baumeister (Villi Baurneystır) (1889-1955), Naum Gabo (1890-1977), Camilla Gaeser (Kamila Gaser)
(1892-1980) ve Lyubov Popova (Lubov Popova) (1889-1924) bulunmaktadır.
ARAŞTIR ÖĞREN Yapılandırmacılık (konstrüktivizm) akımının önemli temsilcilerinden olan Vladimir
Tatlin ve Aleksander Rodchenko’nun çalışmaları hakkında araştırma yapınız ve
çalışmalarınızı etkileşimli tahtada arkadaşlarınıza sununuz.
Yapılandırmacılık akımının kurucusu olan Vladimir Tatlin
(Vladimir Dadlin) (1885-1953) ressam ve mimardır. Sanatçı üç
boyutlu çalışmalarında Picasso’dan etkilenmiştir. Çalışmaları
arasında endüstriyel desen, ahşap, metal ve seramik
bulunmaktadır. Tatlin geleneksel resim ya da heykelle
ilişkilendirilebilecek teknikleri terk etmiş, atık malzemelerle
gerçekleştirdiği konstrüktif yapıtlarında heykel sanatının
kütleselliğinden uzaklaşmış, izleyiciyi gerçek mekânda,
gerçek malzeme ile baş başa bırakmıştır (Görsel 3.37).
Yapılandırmacılık akımının önemli temsilcilerinden Alexander
Rodchenko (1891-1977) resim, heykel, fotoğraf ve grafik
tasarım gibi sanatın farklı dallarında çalışmalar yapmıştır.
1913 yılından itibaren soyut resim çalışmalarına yönelen
sanatçı çalışmalarında pergel ve cetvel kullanarak geometrik
şekiller yapmıştır.
Görsel 3.37: III. Enternasyonel Anıtı, Vladimir Tatlin,
1920, St. Petersburg, Rusya
De Stijl
1917-1931 yılları arasında Hollandalı sanatçıları belirtmek için kullanılan de stijl akımının önde gelen
sanatçılarından Teo van Doesburg (Teo van Dozbörg) tarafından çıkarılan derginin ismidir. Akım özellikle
plastik sanatlarda dikey ve yatay çizgilerin dengelerini arayan, sarı, kırmızı ve mavi gibi ana renkleri yoğun
olarak kullanan akımdır. Bu akım, Piet Mondrian’ın (Piyet Mondriyan) doğayı resmetme anlayışından
esinlenerek ortaya çıkmıştır.
94