Page 96 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 96

GENEL SANAT TARİHİ

          Yapılandırmacılık (Konstrüktivizm)

          1920’li yıllarda Rusya’da görülen sanat akımıdır. Özellikle 1917 yılında devrimden sonra heykel ve mimaride
          etkinliğini artırmıştır.
          Akımın özellikleri arasında;
          •   Sanatçının bir mühendis ve bilim insanı olarak kabul edilmesi,
          •   Dünyada yeni bir düzen kurulurken yeni kurallara ihtiyaç duyulduğunun düşünülmesi,
          •   Üretilen üç boyutlu ve heykelsi nesnelerin genel olarak temel biçimsel ögelere indirgenmesi,
          •   Eserlerin endüstriyel ürünlerle yapılması,

          •   Ön yargılara, sanat için sanat fikrine, gerçeğin yorumu ve tasvirine karşı çıkılması,
          •   Görüşlerin yeni bilimsel ve materyal biçimlerle yeniden belirlenmeye çalışılması,
          Toplumsal olarak faydalı ve kullanılabilir şeylerin yeni biçimlerin kaynağı olarak kabul edilmesi bulunmaktadır.
          Akımın temsilcileri arasında; Vladimir Tatlin (1885-1953), Alexander Rodchenko (Aleksandır Rudşenko) (1891-
          197), Willi Baumeister (Villi Baurneystır) (1889-1955), Naum Gabo (1890-1977), Camilla Gaeser (Kamila Gaser)
          (1892-1980) ve Lyubov Popova (Lubov Popova) (1889-1924) bulunmaktadır.




          ARAŞTIR ÖĞREN        Yapılandırmacılık  (konstrüktivizm)  akımının  önemli  temsilcilerinden  olan  Vladimir
                               Tatlin  ve  Aleksander  Rodchenko’nun  çalışmaları  hakkında  araştırma  yapınız  ve
                               çalışmalarınızı etkileşimli tahtada arkadaşlarınıza sununuz.


          Yapılandırmacılık  akımının  kurucusu  olan  Vladimir  Tatlin
          (Vladimir Dadlin) (1885-1953) ressam ve mimardır.  Sanatçı üç
          boyutlu çalışmalarında Picasso’dan etkilenmiştir. Çalışmaları
          arasında  endüstriyel  desen,  ahşap,  metal  ve  seramik
          bulunmaktadır.  Tatlin  geleneksel  resim  ya  da  heykelle
          ilişkilendirilebilecek teknikleri terk etmiş,  atık malzemelerle
          gerçekleştirdiği  konstrüktif  yapıtlarında  heykel  sanatının
          kütleselliğinden  uzaklaşmış,  izleyiciyi  gerçek  mekânda,
          gerçek malzeme ile baş başa bırakmıştır (Görsel 3.37).
          Yapılandırmacılık akımının önemli temsilcilerinden Alexander
          Rodchenko  (1891-1977)  resim,  heykel,  fotoğraf  ve  grafik
          tasarım  gibi  sanatın  farklı  dallarında  çalışmalar  yapmıştır.
          1913  yılından  itibaren  soyut  resim  çalışmalarına  yönelen
          sanatçı çalışmalarında pergel ve cetvel kullanarak geometrik
          şekiller yapmıştır.



                                                                  Görsel  3.37:  III.  Enternasyonel  Anıtı,  Vladimir  Tatlin,
                                                                  1920, St. Petersburg, Rusya

          De Stijl

          1917-1931  yılları  arasında  Hollandalı  sanatçıları  belirtmek  için  kullanılan  de  stijl  akımının  önde  gelen
          sanatçılarından Teo van Doesburg (Teo van Dozbörg) tarafından çıkarılan derginin ismidir. Akım özellikle
          plastik sanatlarda dikey ve yatay çizgilerin dengelerini arayan, sarı, kırmızı ve mavi gibi ana renkleri yoğun
          olarak  kullanan  akımdır.  Bu  akım,  Piet  Mondrian’ın  (Piyet  Mondriyan)  doğayı  resmetme  anlayışından
          esinlenerek ortaya çıkmıştır.




          94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101