Page 105 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 105
MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER
Okulun önemli temsilcilerinden Wassily Kandinsky
(Wassili Kandinsky) (1866-1944) Rusya’dan
Almanya’ya göç etmiş ve okulda dersler vermiştir.
XX. yüzyılın önemli sanatçıları arasında gösterilen
Kandinsky’nin duygusal algılarını ifade etme isteği
soyut çalışmalar yapmasını sağlamıştır. Kandinsky
yapmış olduğu kompozisyon çalışmalarında
duygusal güce sahip saf bir resim yaratma
çabasında olmuştur. Ona göre kullanılan her
rengin bir özelliği vardır. Çalışmalarında sarı rengi
üçgenle, kırmızı rengi kareyle, mavi rengi de
daireyle ilişkilendirmiş ve onları sembolleştirmiş;
imgesel biçimleri hayal gücünde oluşturduktan
sonra resme geçirmiştir. (Görsel 3.52). Eserleri
arasında; “Murnau’da Kilise”, “Doğa Görünümü ve
Kule”, “Düşsel Doğaçlama”, “Gök Mavisi”, “Devinim”,
Görsel 3.52: Mavi Boyalı Kompozisyon, Wassily Kandinsky, 1924, “Ilımlı Coşku”, “Siyah Yay ile Birlikte”, “Kompozisyon
Guggenheim Müzesi, New York
7”, “Mavili Kompozisyon” bulunmaktadır.
Bauhaus Okulunun önemli sanatçılarından Lyonel Feininger sanat çalışmalarına çizim eğitimiyle
başlamış, çeşitli dergilerde karikatürist olarak devam etmiştir. 1918 yılında Bauhaus Okulunda öğretmenlik
yapmaya başlamıştır. Okulun ilk form ustası olarak matbaa atölyesinin başına geçmiştir. Çalışmalarına
yapısal düzeni, klasik mimarinin örgütsel ilkelerini ve kendi bestelerini uygulamıştır. Belirli bir dönem
mimari eserlerin kalıntıları ve deniz manzaraları çizmiştir (Görsel 3.53). Sanatçının eserleri arasında;
“Kabuk I”, “Sürüm I”, “Sardalya Balıkçısı”, “Lüneburg II”, “Liman”, “Fener” ve “Gelmerodo” bulunmaktadır.
Görsel 3.53: Liman, Lyonel Feininger, 1929, Guggenheim Müzesi, New york
Bauhaus Okulunun temsilcilerinden olan Oskar Schlemmer ağırlıklı olarak soyut çalışsa da resim
ve heykelde insan vücudunun fiziksel yapı unsurlarını korumuştur. İnsanları mimari formlar
olarak sunmuş, insan imajını basitleştirmiş ve bileşenlerine ayırmıştır. İnsanları makinelerle
eşleştiren sanatçı genellikle insansı otomatlar ve makine benzeri şekillerle hareket eder şekilli
tasvir etmiştir.
Mimar olarak sanat hayatına başlayan Hannes Meyer Bauhaus Okulunda yöneticilik yapmış,
okuldaki hazırlık derslerinin kapsamını genişletmiş, resim atölyeleri ile pratik atölye çalışmalarının
ayrı yapılmasını sağlamıştır. Bilimsel çalışmaları sanattan ayırmaya çalışmış; teknoloji, doğa ve
toplum bilimleri le ilgili derslerde insanın etkisini azaltmayı amaçlamıştır. Okulun öğrencilerinden
tasarımlarını gereksinimlerine göre temellendirmelerini istemiştir.
103