Page 105 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 105

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

                                                           Okulun önemli temsilcilerinden Wassily Kandinsky
                                                           (Wassili   Kandinsky)   (1866-1944)   Rusya’dan
                                                           Almanya’ya göç etmiş ve okulda dersler vermiştir.
                                                           XX. yüzyılın önemli sanatçıları arasında gösterilen
                                                           Kandinsky’nin duygusal algılarını ifade etme isteği
                                                           soyut çalışmalar yapmasını sağlamıştır. Kandinsky
                                                           yapmış  olduğu  kompozisyon  çalışmalarında
                                                           duygusal  güce  sahip  saf  bir  resim  yaratma
                                                           çabasında  olmuştur.  Ona  göre  kullanılan  her
                                                           rengin bir özelliği vardır. Çalışmalarında sarı rengi
                                                           üçgenle,  kırmızı  rengi  kareyle,  mavi  rengi  de
                                                           daireyle  ilişkilendirmiş  ve  onları  sembolleştirmiş;
                                                           imgesel  biçimleri  hayal  gücünde  oluşturduktan
                                                           sonra  resme  geçirmiştir.      (Görsel  3.52).  Eserleri
                                                           arasında;  “Murnau’da  Kilise”,  “Doğa  Görünümü  ve
                                                           Kule”, “Düşsel Doğaçlama”, “Gök Mavisi”, “Devinim”,
            Görsel  3.52:  Mavi  Boyalı  Kompozisyon,  Wassily  Kandinsky,  1924,   “Ilımlı Coşku”, “Siyah Yay ile Birlikte”, “Kompozisyon
            Guggenheim Müzesi, New York
                                                           7”, “Mavili Kompozisyon” bulunmaktadır.
            Bauhaus  Okulunun  önemli  sanatçılarından  Lyonel  Feininger  sanat  çalışmalarına  çizim  eğitimiyle
            başlamış, çeşitli dergilerde karikatürist olarak devam etmiştir. 1918 yılında Bauhaus Okulunda öğretmenlik
            yapmaya başlamıştır. Okulun ilk form ustası olarak matbaa atölyesinin başına geçmiştir. Çalışmalarına
            yapısal düzeni, klasik mimarinin örgütsel ilkelerini ve kendi bestelerini uygulamıştır. Belirli bir dönem
            mimari  eserlerin  kalıntıları  ve  deniz  manzaraları  çizmiştir  (Görsel  3.53).  Sanatçının  eserleri  arasında;
            “Kabuk I”, “Sürüm I”, “Sardalya Balıkçısı”, “Lüneburg II”, “Liman”, “Fener” ve “Gelmerodo” bulunmaktadır.























                                 Görsel 3.53: Liman, Lyonel Feininger, 1929, Guggenheim Müzesi, New york

            Bauhaus Okulunun temsilcilerinden olan Oskar Schlemmer ağırlıklı olarak soyut çalışsa da resim
            ve  heykelde  insan  vücudunun  fiziksel  yapı  unsurlarını  korumuştur.  İnsanları  mimari  formlar
            olarak  sunmuş,  insan  imajını  basitleştirmiş  ve  bileşenlerine  ayırmıştır.  İnsanları  makinelerle
            eşleştiren sanatçı genellikle insansı otomatlar ve makine benzeri şekillerle hareket eder şekilli
            tasvir etmiştir.
            Mimar  olarak  sanat  hayatına  başlayan  Hannes  Meyer  Bauhaus  Okulunda  yöneticilik  yapmış,
            okuldaki hazırlık derslerinin kapsamını genişletmiş, resim atölyeleri ile pratik atölye çalışmalarının
            ayrı yapılmasını sağlamıştır.  Bilimsel çalışmaları sanattan ayırmaya çalışmış; teknoloji, doğa ve
            toplum bilimleri le ilgili derslerde insanın etkisini azaltmayı amaçlamıştır. Okulun öğrencilerinden
            tasarımlarını gereksinimlerine göre temellendirmelerini istemiştir.




                                                                                                   103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110