Page 155 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 155

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Arazi Sanatı

            “Arazi sanatı”, “yeryüzü sanatı”, “çevre sanatı”, “toprak sanatı” gibi çeşitli isimlerle anılan, 1960’lı yılların
            sonunda ABD’de ortaya çıkan ve 1970’lerde diğer Avrupa ülkelerine yayılmış olan avangart sanat
            türüdür. Bu yaklaşımın temelinde sanatçıların geleneksel galeri mekânlarına yönelik tepkisi ve bu
            dönemde gelişmeye başlayan çevreci hareket etkilidir. XX. yüzyılın ikinci yarısında olumsuzlukları
            daha  çok  hissedilmeye  başlanan  endüstrileşmenin  ve  teknolojik  hızın  tehlikeli  boyutlarını
            düşünmeye çağıran arazi sanatı; doğayı görünür kılan, doğaya dair bilinç uyandırmayı amaçlayan,
            teknoloji karşısında doğayı koruyan bir yaklaşımın ürünüdür (Görsel 5.35).


































            Görsel 5.35: Sarmalanmış Kıyı, Javacheff Christo, 1968, Avustralya


            Çevreye  yapılan  yeni  müdahaleler  kişilerin  doğayı  ve  çevreyi  yepyeni  bir  biçimde  algılamalarına,
            farkına varılmayan nitelikleriyle doğayı görmelerine, olağan bir akış içinde doğa ve çevrenin dikkat
            edilmeyen  özelliklerine  dikkat  etmelerine  yardımcı  olmuştur.  Buldozer  ve  dinamitle  tünel  ve
            hendekler açılmasına, ırmak ve deniz kıyılarına müdahale edilmesine hatta uygarlıktan çok uzak
            yerlerde  birtakım  çevre  olayları  yaratarak  bunların  belgelenmesine  dönüşmüş  olan  bu  sanat;
            temelde çevre ve doğaya olan ilgisine karşın bazı durumlarda doğayı tahrip etmiş ve ağır eleştiriler
            almıştır.
            Arazi sanatının özellikleri:
            •   Çevreye ve özellikle doğaya yönelik bir sanat hareketidir.

            •   Akımın amacı doğaya karşı bilinç uyandırmaktır.
            •   Teknoloji karşısında doğayı korumak istemiştir.

            •   Toprak, taş ve benzeri doğal malzemeyle gerçekleştirilir.
            •   Doğada  hendekler  açma,  toprağa  gömme,  ıssız  arazilerde  yapılar  gerçekleştirme,  galeri
                mekânları  içinde  toprak,  gübre,  taş,  moloz  ya  da  insan  ürünü  çevresel  gereç  ve  nesneleri
                sergileme,  yerleştirme,  mekânları  ışık  ve  eşya  ile  düzenleyerek  çevresel  boyut  ve  nitelikleri
                vurgulama yoluyla uygulamalar yapılmıştır.


                                                                                                   153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160