Page 151 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 151

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            METİN ANALİZİ          Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.




              Joseph Beuys’un şu an Tate Galerisinde sergilenen “Yağ Pili” adlı eseri bir kutu içinde pil, yağ ve
              keçeden oluşan materyalleri içermektedir. Kutunun içinde sağ tarafta kalaydan yapılmış açık bir
              sığır konservesi ve konserve içinde özellikle Hindistan cevizinden margarin bulunur. Margarin şu
              anda üzerinden zaman geçtiği ve kartonla etkileşimde olduğu için kabın dışına taşmış vaziyettedir.
              Kutunun  ortasında  duran  metal  parçasının  içine  keçe  ve  yağ  yerleştirilmiş,  her  bir  keçe  parçası
              aralara yağ sürülerek birbirine bağlanmıştır. Kutunun içinde birbiri ile etkileşim içinde bulunan bütün
              materyaller, pilin elektrik yüklü olduğunu ve enerji sağladığını ima eder. Beuys genellikle işlerinde
              elektrik ve enerji gücünü fiili olarak kullanarak malzemelerin enerji üreten yapısını ortaya koymaya
              çalışır.  Beuys;  sıcaklık,  soğukluk,  enerji,  elektrik  gibi  kavramların  insan  aklı  ile  ilgili  olduğunu
              düşünür. İnsan, aklın varlığı dışında olan güçleri ve zıt kutupları düşünmek zorundadır. Sıcaklık ve
              soğukluk kavramları işlerinin merkezî teorisini oluşturur.
                                                                       Yazarlar tarafından hazırlanmıştır.

              1.  Beuys eserini oluştururken hangi malzemeleri kullanmıştır?
              2.  Beuys çalışmalarında neden elektrik ve enerji gücünü kullanmıştır?
              3.  Sanatçının bu çalışması ile ilgili düşünceleriniz nelerdir? Açıklayınız.


            Performans Sanatı

            XX.  yüzyılın  ikinci  yarısında  dikkat  çeken  ancak  1970’lerde  başlı  başına  bir  tür  olarak  kabul
            edilmeye başlanan performans sanatı “beden sanatı”, “happening”, “aksiyon” gibi çeşitli başlıklar
            altında  gündeme  gelmiş;    Fluxus,  feminist  sanat,  arazi  sanatı  gibi  farklı  akımlar  içinde  de
            uygulanmıştır. Performans sanatı, kavramsal sanata yönelen sanatçıların kendilerini her şeyden
            önce bedenleriyle ifade edebilmelerinin en doğrudan yolu hâline gelmiştir. Bu açıdan performans,
            sanatçıların geleneksel mekânlara, galeri ve müze gibi belli bir ideolojiyi barındıran ortamlara
            karşı muhalif bir tavrı dile getirebildikleri, kendi ideolojik karşı duruşlarını daha aktif bir biçimde
            ortaya koyabildikleri, sanat piyasasının dinamiklerine aykırı bir malzeme olarak kendi bedenlerini
            kullandıkları, resim ve heykel gibi geleneksel kategorilerin ötesinde disiplinler arası yaklaşımlarla
            sanatın tanımını ve sınırlarını sorguladıkları bir ifade biçimi olarak gündeme gelmiştir.
            Performans sanatının özellikleri:

            •   Genellikle  iki  boyutlu  yüzeyler  üzerinde  temsil  edilen  beden,  başlı  başına  sergilenen  bir
                sanatsal malzemeye dönüşmüştür.

            •   İzleyici önünde sahnelenen bir tür olması açısından tiyatroyla benzerlik gösterir.
            •   Tiyatro kadar şiiri, müziği, dansı da içerebilen sınırsız yaklaşımlar bütünüdür.
            •   Bir ya da birkaç sanatçıyla düzenlenebilir.

            •   İzleyicinin önünde ya da izleyiciden uzak olabilir.
            •   Birkaç dakika, birkaç saat ya da birkaç gün sürebilir.

            •   Fotoğraf  ya  da  video  kayıtları  hâlinde  sergilenebilir.  Performans  sanatı,  gerçek  anlamda
                uluslararası bir nitelik gösterebilmiş sanat akımları arasındadır.

            Fransız sanatçı Yves Klein’ın (İv Kıleyn) (1928-1962) çalışmaları kavramsal sanat, performans sanatı
            ve çevre sanatının estetik dünyasında kendini var etmiş, kurguladığı gösterilerle koleksiyonculara
            ve sanat izleyicisine yeni ve avangart bir üslup sunmuştur. 1961 yılında çıplak bedenli kadınları
            bulduğu mavi pigmentli boya ile lekeleyerek tuval üzerinde fırça gibi kullanmıştır.





                                                                                                   149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156