Page 147 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 147

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Kavramsal  sanat  ve  minimalizm  gibi  birçok
            akımla  özdeşleştirilen  ve  bu  alanlarda  öncü
            olmuş Amerikalı sanatçı Sol LeWitt (1928-2007)
            1967’de  “Kavramsal  Sanat  Üzerine  Paragraflar”,
            1969’da  “Kavramsal  Sanat  Üzerine  Tümceler”
            adlı  iki  makale  hazırlamıştır.  LeWit,  “kavram”
            sözcüğünü  “yeni  bir  sanat  üretmek  ve  var  olan
            sanata karşı yeni bir tutum geliştirmek” anlamında
            kullanmıştır. Aynı yıllarda yaptığı bir küpü, açılan
            bir hendeğe gömerek bunu belgelemiştir. Birçok
            etkinliğinde  galerilerin  iç  duvarlarını  kaplayan
            çizimler yapmış, eser- mekân ilişkilerini yüzey ve
            üç boyutlu yanılsama açısından sorgulamıştır.
                                                           Görsel 5.26: Sekiz Birim Küp, Sol LeWitt, 1976, Özel Koleksiyon
            Kullandığı  ortamlar  genelde  resim,  desen  ve
            yapılardır.  1962`de  resmi  bırakıp  soyut  siyah  ve
            beyaz kabartmalar, kutu ve masa benzeri yapılar üzerine yoğunlaşmıştır (Görsel 5.26).

            TARTIŞINIZ    Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruyu cevaplayınız.


              Resmin sınırlarını sorgulayan Robert Rauschenberg (Rabırt Roşenberg), 1950-1953 yılları arasında
              cesur  bir  hareket  ortaya  koyarak  yaptığı  resimleri  sildiği  bir  seri  oluşturmuştur.  Bir  resmin
              silineceğini bilerek ve özellikle sanatçısı tarafından silineceğini bilerek üretmek güçlü bir iddiadır.
              Rauschenberg bununla da yetinmemiş, Willem de Kooning (Vilim di Koning) ile yolları kesiştiğinde
              Kooning’den bir resmini silmek üzere izin istemiştir. Resmi silmek için büyük bir çaba sarf ettiğini
              aktaran Rauschenberg’in çalışması kayıtlara: “Silinmiş Willem de Kooning Çizimi” olarak geçmiş;
              Kooning’in resminin ardından geriye birkaç iz ve leke kalmıştır.

                             Sivgi Arı, Kavramsal Sanatta Sürece Yönelik Öncü Açılımlar, Akademik Sanat, s.21


              Sanatçının kendisinin ya da başkasının ürettiği bir sanat eserini yine sanat olsun diye yok etmesi
              ne derece doğru ve etiktir? Konu ile ilgili düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.


            Arte Povera

            Arte povera ya da “yoksul sanat” akımı, 1960’ların ikinci yarısında yoğunlaşan kavramsal temelli özgürlükçü
            sanat  hareketlerinin  İtalyan  kanadıdır.  Akım  sanat  piyasasının  ticari  çarklarına  bir  başkaldırı  niteliği
            taşımaktadır. 1967’den itibaren Cenova, Milano, Roma ve Torino
            gibi İtalyan kentlerinde sergiler açan genç İtalyan sanatçılarının
            malzeme ve süreçlere yönelik bu tümüyle açık ve deneysel tavrı,
            arte poveranın başlı başına bir akım olarak nitelendirilmesinde
            etkili olmuştur.
            Amerikalı Robert Morrıs’in  (Rabırt Moris)  bir platform üstüne
            yerleştirdiği boş bir masa, yatak ve sandalye; Alman Joseph
            Beuys’un  kapalı  mekânlarda  katran  dökerek  panolar  inşa
            ederek yaptığı uygulamalar; Mario Merz’in (Maryo Mırz) tellerden,
            topraktan, ağlardan oluşturduğu ve üstlerine floresanla yazılar
            ya da denklemler yazdığı Eskimo İglo’ları (Görsel 5.27); Richard
            Long’un bulunmuş tahta parçalarıyla yerde düzenlediği spiral   Görsel 5.27: İglo, Mario Merz, 1977
            biçimler yoksul sanatın tanınmış uygulamalarıdır.


                                                                                                   145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152