Page 144 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 144
GENEL SANAT TARİHİ
Amerikalı heykeltıraş, kavramsal sanatçı ve yazar Robert Morrıs (1931-2018) minimalizmin önde
gelen teorisyenlerinden biri kabul edilir. Ayrıca, performans sanatı, arazi sanatı ve süreç sanatının
gelişmesinde önemli katkılarda bulunmuştur. Robert Morris, 1960’lar boyunca heykelleri ve teorik
yazıları aracılığıyla minimalizmin merkez figürlerinden biri olmuştur.
Morris, parçanın bütünlüğü üzerinde durmuş, hangi açıdan bakılırsa bakılsın hemen anlaşılabilen basit
formlar oluşturma gayesinde olmuştur. Endüstriyel malzemelerle yaptığı bu formlarda estetik bir öge
bulundurulmaması gerektiğine inanmış, çalışmalarında renk kullanmamış, ahşap çalışmalarını gri
tonlarda boyamayı seçmiştir. Bu formlar öncelikle nesnellikleriyle ön plana çıkmıştır. 1965’te yaptığı
ayna ile kaplanmış dört adet küpten oluşan çalışması Untitled’te olduğu gibi bu formlar mekânda
baskı yaratarak mekânın uzamsal görüntüsü içinde nesneyle birleşir ve izleyiciye mekân ile nesneyi bir
bütün olarak algılatır. Morris 1960’lı yılların sonuna doğru çalışmalarında keçe kullanmaya başlamıştır.
El ile şekillendirilmeyen bu malzeme, kesilerek mekânın bir köşesine yığılmış ya da asılmış olarak
sergilenmiştir. Ona herhangi bir form vermemiş, mekânı çalışmalarının içine dâhil ederek malzemenin
yerleştirme şekli ve ağırlığı ile şekil almasını istemiştir.
GÖRSEL ANALİZİ Aşağıda minimalizm sanat akımının özelliklerini yansıtan görsel 5.22 verilmiştir.
Görseli inceleyiniz. Görsel üzerinde gördüğünüz minimalizm sanat akımının
özelliklerini verilen boşluğa sıralayınız.
Görsel 5.22: Untitled, Robert Morrıs, 1965, Tate Modern Müzesi, Londra
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
142