Page 144 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 144

GENEL SANAT TARİHİ

          Amerikalı  heykeltıraş,  kavramsal  sanatçı  ve  yazar  Robert  Morrıs  (1931-2018)  minimalizmin  önde
          gelen teorisyenlerinden biri kabul edilir. Ayrıca, performans sanatı, arazi sanatı ve süreç sanatının
          gelişmesinde önemli katkılarda  bulunmuştur. Robert Morris,  1960’lar boyunca heykelleri  ve  teorik
          yazıları aracılığıyla minimalizmin merkez figürlerinden biri olmuştur.
          Morris, parçanın bütünlüğü üzerinde durmuş, hangi açıdan bakılırsa bakılsın hemen anlaşılabilen basit
          formlar oluşturma gayesinde olmuştur. Endüstriyel malzemelerle yaptığı bu formlarda estetik bir öge
          bulundurulmaması  gerektiğine  inanmış,  çalışmalarında  renk  kullanmamış,  ahşap  çalışmalarını  gri
          tonlarda boyamayı seçmiştir. Bu formlar öncelikle nesnellikleriyle ön plana çıkmıştır. 1965’te yaptığı
          ayna ile kaplanmış dört adet küpten oluşan çalışması Untitled’te olduğu gibi bu formlar mekânda
          baskı yaratarak mekânın uzamsal görüntüsü içinde nesneyle birleşir ve izleyiciye mekân ile nesneyi bir
          bütün olarak algılatır. Morris 1960’lı yılların sonuna doğru çalışmalarında keçe kullanmaya başlamıştır.
          El ile şekillendirilmeyen bu malzeme, kesilerek mekânın bir köşesine yığılmış ya da asılmış olarak
          sergilenmiştir. Ona herhangi bir form vermemiş, mekânı çalışmalarının içine dâhil ederek malzemenin
          yerleştirme şekli ve ağırlığı ile şekil almasını istemiştir.


         GÖRSEL ANALİZİ        Aşağıda  minimalizm  sanat  akımının  özelliklerini  yansıtan  görsel  5.22  verilmiştir.
                               Görseli  inceleyiniz.  Görsel  üzerinde  gördüğünüz  minimalizm  sanat  akımının
                               özelliklerini verilen boşluğa sıralayınız.


























          Görsel 5.22: Untitled, Robert Morrıs, 1965, Tate Modern Müzesi, Londra


          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


          142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149