Page 140 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 140

GENEL SANAT TARİHİ

          Vasarely’in  “Vega-Nor “ adlı eseri op artı her yönüyle anlatabilen bir çalışmadır. Bu çalışma renk ve çizgilerin
          algıyı nasıl yanıltabildiğinin önemli bir göstergesidir. Resim düz bir zemin üzerine yerleştirilen bir küre
          kompozisyonuyla kurulmuş, sarı ve turuncu gibi sıcak renklerle merkezdeki kareler öne doğru itilmiş,
          resimde bir dışa taşma illüzyonu yaratılmıştır (Görsel 5.14).
                                                Bu  resim;  tuvalin  merkezinden  dışarı  itilmiş  gibi  görünen,
                                                çoğu büyük ölçüde bozulmuş, değişen renk yoğunluklarında
                                                seçilmiş  tek  tek  karelerden  oluşan  büyük,  küresel  bir
                                                forma  sahiptir.  “Vega-Nor”  sanatçının  yarattığı,  düzenli
                                                bir  ızgaranın  görünüşte  şişip  resim  düzleminden  dışarı
                                                çıktığı  bir  dizi  tablodan  biridir.  Eser  ızgara  tabanlı  sistem
                                                kullanılarak  oluşturulmuş  ancak  bu  durumda  kare  sıraları
                                                tarafından  oluşturulan  resim  yüzeyi  çarpıtılmıştır.  Eserdeki
                                                yüzey  gerilimi  izlenimi  (tuvale  arkadan  bir  nesnenin  veya
                                                kuvvetin uygulandığı hissi) Vasarely’nin bu dönemdeki birçok
                                                çalışmasında  görülmektedir.  Turuncu  ve  sarı  gibi  sıcak
                                                renkler,  tipik  olarak  uzayda  ilerler  gibi  görünür.  Hücreler,
                                                sanki uzaya doğru çekiliyormuş gibi tuvalin kenarlarına doğru
                                                giderek  incelir  ve  küçülür.  Bu  eser  adını  gökyüzündeki  en
          Görsel 5.14: Vega-Nor, Victor Vasarely, 1969, Vasarely   parlak yıldızlardan biri olan Vega’dan alır ve Vasarely’e göre bu
          Müzesi, Macaristan
                                                kompozisyon evrenin genişlemesini ifade eder.

          Akiyoshi  Kitaoka  (1961-….)  op  art  akımının
          günümüzdeki  en  ünlü  sanatçılarından  biridir.
          Japonya’da  Ritsuimeikan  Üniversitesinde  psikoloji
          profesörüdür.  Akiyoshi  Kitaoka;  görsel  yanılsama
          bilimini inceleyen bir bilim adamı olarak çalışmalarına
          başlamış,   1990’ların   sonlarından   itibaren
          bilimsel  çalışmalarına  hizmet  etmesi  için  görsel
          tasarımlar  üretmiştir.  İzleyicinin  başını  döndüren,
          midesini  bulandıran  ve  rahatsızlık  veren  hareket
          yanılsamalarına dayalı çalışmalar yapmıştır. Özellikle
          uzun  süre  bakıldığında  resimlerin  hareket  ettiği
          izlenimi uyanmaktadır. “Dönen Yılanlar” isimli önemli
          eserinde birbiri içine geçmiş ya da yan yana görünen
          daireler özellikle izleyici görüntüye odaklandığında   Görsel 5.15: Dönen Yılanlar, Akiyoshi Kitaoka, 2003
          kişiye  dönüyormuş  hissini  vermekte,  hareket
          yanılsaması başlamaktadır (Görsel 5.15).
                                    1928’de  Bauhaus  akımı  içinde  fotoğrafçılığa  başlayan  Josef  Albers
                                    (1888-1976) ölümüne kadar fotoğraf üzerinde çalışmaya devam etmiş ve
                                    fotoğraflarında yakaladığı soyut etki ve illüzyonu çağrıştıran görüntüleriyle
                                    optik  sanatla  ilişkili  eserler  vermiştir.  Klasik  görüşlerin  aksine  fotoğraf
                                    sanatının  yaratıcılıktan  en  uzak  dal  olduğunu  reddetmiş,  kişiyi  yanıltan
                                    illüzyonik görüntülerin kamera lensi ya da fotoğraf makinasının değil kişinin
                                    kendi  yaratıcılığının  ve  yakaladığı  anın  ürünü  olduğunu  savunmuştur.
                                    Başyapıtı  olan  “Kareye  Saygı”  renk  deneylerinin  özünü  göstermektedir
                                    (Görsel 5.16).

          Görsel 5.16: Kareye Saygı, Josef Albers,
          Özel Koleksiyon



          138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145