Page 137 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 137

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Serigrafi,  foto-mekanik  ve  ipek  baskı  teknikleriyle
            yaptığı portreler yanında aynı yüzey üzerine sıra hâlinde
            farklı renkler kullanarak yaptığı, değişik tarzda portre
            çalışmaları da mevcuttur. Baskı tekniği kullanarak film
            yıldızlarının  portrelerini  de  yapan  Warhol’un  “Marilyn
            Monroe”  tablosu,  XX.  yüzyılın  en  tanınmış  eserleri
            arasında yer almaktadır. Sanatçı bu resimde popüler
            kültürün tükettiği bir sanatçı kimliğini ele almış ve onun
            gerçek kimliğiyle medyada görülen kimliği arasında bir
            zıtlık  yaratmıştır.  Marilyn  Monroe'nun  (Merlin  Monro)
            ölümünden sonra yaptığı bu eserde Warhol, sanatçıyı
            toplumun  bir  üyesi  olmaktan  çıkarmış  âdeta  tüketim   Görsel 5.9: Yirmi Mariliyn, Andy Warhol, 1962, Tate Modern
            kültürünün  derinliksiz  bir  ürününe  dönüştürmüştür   Müzesi, Londra
            (Görsel 5.9).
                                                    Pop artın önde gelen isimlerinden olan Roy Lichtenstein
                                                    (1923-1997) eserlerinde popüler reklam ve çizgi roman
                                                    ögelerini  sıkça  kullanmıştır.  Günlük  yaşamın  içine
                                                    girmiş  reklam  imgelerini,  çizgi  roman  resimlerini
                                                    konu  alan  sanatçı;  Mickey  Mouse,  Donald  Duck  gibi
                                                    çizgi  karakterlerini  büyüterek  resimlemiştir.  Kendine
                                                    özgü  tarzıyla  ünlenen  sanatçının  çalışmalarında
                                                    kadın  figürler  çoğunluktadır  (Görsel  5.10).  Değişik  ruh
                                                    hâllerinde gösterdiği figürlerin arka tarafında kullandığı
                                                    çizgi, efekt ve konuşma balonlarıyla çalışmaya değişik
                                                    bir  hava  katmak  istemiştir.  Çeşitli  resimleri  kendine
                                                    özgü  tekniğiyle  çizgi  roman  havasında  yeniden
                                                    düzenleyen  ve  popülerize  eden  sanatçı,  kullandığı
                                                    çizgilerle de birtakım grafiksel özellikleri vurgulamıştır.
                                                    Birçok baskı araç ve tekniğini kullanan Lichtenstein’nın
            Görsel 5.10: Boğulan Kız, Roy Lichtenstein, 1963, Modern   benday noktaları, şablonları, şeritleri ve güçlü kontur
            Sanatlar Müzesi, New York
                                                    çizgileri  üslubunun  ana  unsurlarıdır.  Yüksek  sanata
                                                    sokarak görkemli hâle getirdiği fotoroman konularıyla
                                                    Lichtenstein, fotogerçekçilerin önünü açmıştır.



            Akımın  öncülerinden  heykeltıraş  Claes  Oldenburg
            (1929-2022)  pop  art  akımına  örnek  oluşturabilecek  pek
            çok  çalışma  yapmıştır.  Özellikle  popüler  kültüre  ait  ve
            gündelik  yaşamda  var  olan  nesneleri,  farklı  mekânlarda
            ve  çoğu  zaman  abartılı  boyutlarda  kullanarak  heykeller
            tasarlamıştır.  Oldenburg’un  bu  çalışmalardaki  amacı
            soyutlamaya başvurmadan gerçeği olduğu gibi sunmaktır.
            Normal ölçülerinden çok daha büyük yaptığı hamburger,
            pasta  dilimi,  dondurma  külahı,  meyve,  yalancı  sosis  ve
            yiyecek vitrinleri bu akımda yer almıştır. Bunlarla birlikte
            daktilo,  banyo  eşyaları,  otomobil  motoru,  vantilatör,
            gıda  maddeleri,  sigara  izmariti  gibi  nesneleri  zekice  ve
            mizah duygusuyla düzenlemiş; gerçeküstü bir büyü etkisi   Görsel 5.11: Dondurma Külahı, Claes Oldenburg, 2001,  Köln,
            yaratmıştır (Görsel 5.11).                              Almanya



                                                                                                   135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142