Page 134 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 134

GENEL SANAT TARİHİ

          İnsanoğlunun  bilim  ve  akıl  yoluyla  ilerleyip
          gelişebileceğini ve geçmişe dair bilgilerin günümüz
          insanına  fayda  sağlayacağına  inanır.  Modernist
          yaklaşımla  üretilmiş  büyük  sanat  ve  edebiyat
          eserleri  sadelik  ve  zarafetleriyle  takdir  edilmiştir.
          Edvard Munch’ın (Edvard Manş) “Çığlık” adlı eseri bu
          eserlere örnek gösterilebilir (Görsel 5.6). İkinci Dünya
          Savaşı’na kadar etkisini sürdüren modernizm İkinci
          Dünya Savaşı sonrası dönemde yerini postmodern
          akıma bırakmıştır.
          Postmodernizm,    modernizmin    etkin   olduğu
          dönemde ortaya çıkan önemli ve temel problemlere;
          1960’ların sonlarında modern sanatın ve özellikle de
          modern mimarlığın soyut, tekdüze ve seçkinci tavrına
          tepki hareketi olarak ortaya çıkmıştır. Modernizmin
          gerçekliğine,  ilkelerine  ve  yaklaşımlarına  bir  itiraz
          olarak  doğan  postmodernizm;  geçmişle  bugün
          arasında  hiçbir  bağlantı  olmadığına,  yaşamın
          mantıktan  çok  mantıksızlığa  dayandığına  inanır.
          Postmodern  Dönem,  teknolojinin  ilerlemesi  ve   Görsel 5.6: Çığlık, Edvard Munch, 1893, National Museum of Art
          bu  ilerlemenin  etkilerinin  sanat  ve  edebiyatta   Oslo, Norveç
          gözlenmesi ile karakterize edilir. Bu dönemde çok
          az orijinal eser üretilmiştir. Yaratılan eserlerin birçoğu önceki eserlerin kopyalarıdır. Postmodernist
          sanatçılar  eserlerini  genellikle  modernist  sanatçıların  özgün  çalışmalarından  ilham  alarak
          yapmışlardır. Terim olarak “modern sonrası” anlamına gelen Postmodern Dönem'in etkileri önce
          mimarlık alanında sonra resim ve heykel gibi sanat dallarında görülmüştür. Postmodern Dönem
          genelde  yaratıcılığın  tükendiği,  modernist  geleneğe  ve  tüm  geleneklere  karşı  çıkan,  karmaşayı
          yansıtan,  Batı’nın  temel  kavram  ve  gelişmelerini  sorgulayan  bir  dönemdir.  Postmodernizm,
          birbirinden  alakasız  ürünlerin  bir  arada  kullanılmasını  sağlamış;  bu  şekilde  ortaya  zamansız,
          kimliksiz,  bağlantısız  ve  köksüz  ürünler  çıkmıştır.  Sanatta  postmodernizm  pek  çok  farklı  akımı
          ve  hareketi  içinde  barındıran  ve  bu
          nedenle de belirgin bir biçimsel veya
          teknik özelliği olmayan bir dönemdir.
          Postmodernizm Marcel Dunchamp’la
          (Marsıl   Dançamp)   başlayan   ve
          dadaizm,  sürrealizm,  pop-sanat,
          minimal sanat (Görsel 5.7), kavramsal
          sanat,  yeni  dışavurumculuk  ve
          hiperrealizm  (fotogerçekçilik)  gibi
          akımlarla gelişen bir süreç olmuştur.
          Bu süreçte özellikle 1960’tan sonraki
          yenilikçi  hareketler  ve  pop  kültür
          etkili  olmuştur.  Plas-tik  sanatlardan
          mimarlıkta    etkisini   gösteren
          postmoder-nizmin daha sonra resim,
          heykel,  grafik  tasarım  ve  peyzaj
          mimarlığında etkileri görülmüştür.

                                              Görsel 5.7: İki Açık Modüler Küp, Sol LeWitt, 1972, Tate Modern Müzesi, Londra




          132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139