Page 132 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 132
GENEL SANAT TARİHİ
Franz Kline (1910–1962) New York’ta
soyut dışavurumcu hareketin en önemli
sanatçılarından biri olarak tanınır. Jackson
Pollock, Willem de Kooning ve diğer soyut
dışavurumcuların resmi gibi Kline’in resmi; yoğun
tarzı, figürlere ya da imgelere odaklanmayan
ifadesi, fırça darbelerinin kullanımından ötürü
bir aksiyon resmi olarak düşünülmektedir.
1940’larda New York’ta Manhattan’ın anıtsal
görünümlü yapılarını ve siluetlerini betimlemiş,
1950’lerde ise beyaz alanlar üstüne siyah
boyayla kaligrafik nitelikte biçimler yaparak
kendine özgü bir soyut dışavurumculuk
geliştirmiş, 1958’de yeniden canlı renkler
kullanmaya başlamış, siyah-beyaz çalışmalarını Görsel 5.3: Şef, Franz Kline, 1950, Modern Sanatlar Müzesi, New York
da sürdürmüştür (Görsel 5.3).
Akımın sanatçılarından Sam Francis (1923–1994)
ilk soyut kompozisyonlarını 1947’de gerçekleştirmiştir. 1950’den 1957’ye kadar yaşadığı Paris’te ilk
kişisel sergisini açmış ve orada yaşarken Jackson Pollock’un eserlerinden etkilenmiştir. Fransız
modern resmi, Asya kültürü ve özellikle Zen Budizm’den etkilenen sanatçı bunu eserlerine
yansıtmıştır. 1950’lerdeki resimleri tek renkli soyutlamalarla başlamış; ardından daha büyük, zengin,
renkli duvar resimleri ve geniş beyazlık alanlarına sahip “açık” resimlerle devam etmiştir. 1953
yılındaki “Büyük Kırmızı” adlı resminin 1956’da New York Modern Sanat Müzesinde “On İki Sanatçı”
sergisine dâhil edilmesinin ardından Francis, uluslararası alanda da tanınır olmuştur.
Tuvalleri tipik olarak astarsız tuval üzerine biçimsiz formlarda akan parlak renklerden oluşur.
Damlatma ve sıçratma teknikleriyle ince dokulu boya uygulamış, güçlü asimetriler oluşturan parlak
renkli alanlar yaratmıştır. Francis, soyut dışavurumculuğa genellikle lirik ve şehvetli bir boya ve renk
kullanımı getirmesiyle tanınmaktadır (Görsel 5.4).
Görsel 5.4: Maviler Arasında, Sam Francis, 1957, Özel Koleksiyon
130