Page 132 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 132

GENEL SANAT TARİHİ

          Franz   Kline   (1910–1962)   New    York’ta
          soyut  dışavurumcu  hareketin  en  önemli
          sanatçılarından  biri  olarak  tanınır.  Jackson
          Pollock,  Willem  de  Kooning  ve  diğer  soyut
          dışavurumcuların resmi gibi Kline’in resmi; yoğun
          tarzı,  figürlere  ya  da  imgelere  odaklanmayan
          ifadesi,  fırça  darbelerinin  kullanımından  ötürü
          bir aksiyon resmi olarak düşünülmektedir.
          1940’larda  New  York’ta  Manhattan’ın  anıtsal
          görünümlü yapılarını ve siluetlerini betimlemiş,
          1950’lerde  ise  beyaz  alanlar  üstüne  siyah
          boyayla  kaligrafik  nitelikte  biçimler  yaparak
          kendine  özgü  bir  soyut  dışavurumculuk
          geliştirmiş,  1958’de  yeniden  canlı  renkler
          kullanmaya başlamış, siyah-beyaz çalışmalarını   Görsel 5.3: Şef, Franz Kline, 1950, Modern Sanatlar Müzesi, New York
          da sürdürmüştür (Görsel 5.3).
          Akımın sanatçılarından Sam Francis (1923–1994)
          ilk soyut kompozisyonlarını 1947’de gerçekleştirmiştir. 1950’den 1957’ye kadar yaşadığı Paris’te ilk
          kişisel sergisini açmış ve orada yaşarken Jackson Pollock’un eserlerinden etkilenmiştir. Fransız
          modern  resmi,  Asya  kültürü  ve  özellikle  Zen  Budizm’den  etkilenen  sanatçı  bunu  eserlerine
          yansıtmıştır. 1950’lerdeki resimleri tek renkli soyutlamalarla başlamış; ardından daha büyük, zengin,
          renkli  duvar  resimleri  ve  geniş  beyazlık  alanlarına  sahip  “açık”  resimlerle  devam  etmiştir.  1953
          yılındaki “Büyük Kırmızı” adlı resminin 1956’da New York Modern Sanat Müzesinde “On İki Sanatçı”
          sergisine dâhil edilmesinin ardından Francis, uluslararası alanda da tanınır olmuştur.

          Tuvalleri  tipik  olarak  astarsız  tuval  üzerine  biçimsiz  formlarda  akan  parlak  renklerden  oluşur.
          Damlatma ve sıçratma teknikleriyle ince dokulu boya uygulamış, güçlü asimetriler oluşturan parlak
          renkli alanlar yaratmıştır. Francis, soyut dışavurumculuğa genellikle lirik ve şehvetli bir boya ve renk
          kullanımı getirmesiyle tanınmaktadır (Görsel 5.4).

































          Görsel 5.4: Maviler Arasında, Sam Francis, 1957, Özel Koleksiyon


          130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137