Page 139 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 139

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Op Art

            1960’larda  ortaya  çıkan  Op  art  akımı  plastik
            sanatlarda  görsel  algıya  dikkati  çekmiş;
            görsel  yanılsamanın  gücünün  ve  etkisinin
            önemini  vurgulamış;  renk,  çizgi  gibi  ögeleri
            göz  yanılsamaları  yaratmak  için  kullanmıştır.
            Op art; sanat yapıtını kurallarla bilimsel olarak
            düzenlemeye  önem  vermiş,  resimde  üçüncü
            boyut  etkisini  verme  eğilimiyle  geometrik
            biçimleri ritmik biçimde düzenlemiştir (Görsel
            5.13).
            Görsel  algı;  tüm  izleyicilere  aynı  şekilde
            etki  edebilecek  algı  yanılsamaları  ve  bunun
            yarattığı  psikolojik  etkileriyle  grafik  tasarım,   Görsel 5.13: Çizen Eller, Maurits Cornelis Escher, 1948, Özel Koleksiyon
            moda  ve  reklam  alanlarında  uygulanmış;
            gündelik  yaşamda  sık  karşılaşılan  bir  olgu
            hâline gelmiştir. Günümüzde bilgisayar, internet ve iletişim cihazlarındaki görsel tasarımlarda
            form ve renk arasındaki algısal etkiler sıkça kullanılıyor olsa da op art, uzun ömürlü bir sanat
            akımı olmamıştır. Op art, soyut dışavurumculuk ve pop art akımlarında olduğu gibi resimsel
            olmayan tavrı benimsemiş ve bilinçaltını ortaya koymuştur.

            Op art akımının özellikleri:
            •   Bilinçli olarak yapılan yanılsama üzerine kurulmuştur.
            •   Yapıtlar sade ve soyuttur.

            •   Geometrik formlar ve renk ilişkisi ön plandadır.
            •   Kompozisyonlar çoğunlukla simetriktir.
            •   Formların  belirli  bir  düzen  içerisinde  tekrarlanmasıyla  oluşturulan  desen,  yapıtlardaki
                bütünlük algısını güçlendirmektedir.
            •   Renk her zaman kullanılmamıştır.

            •   Şekil  zemin  arasındaki  ilişkinin  kurulmasında  siyah  ve  beyaz  kullanılmış,  oluşturulan  bu
                zıtlıkla daha keskin etkiler verilmiştir.

            Op  sanatın  çıkış  noktasını  üç  boyutluluk  yanılsaması  oluşturmuştur.  1960’larda  modern  bir
            sanat akımı olarak gelişen optik sanat, bilim ve sanat birlikteliğiyle hareketin dinamik etkisini
            kullanmıştır. Geometri ve matematiği estetikle birleştiren op sanat; heykel, video, grafik ve
            dijital  sanat  türleri  içinde  de  etkisini  göstermiştir.  En  önemli  temsilcileri  arasında  Victor
            Vasarely  (Viktır  Vasarli),  Akiyoshi  Kitaoka  (Akiyoşi  Kitaoka),  Josef  Albers  (Cosef  Albırs)  ve
            Maurits Cornelis Escher (Morit Kornelis Eşer) bulunmaktadır.
            Op  art  akımının  temsilcisi,  Macar  asıllı  Fransız  grafik  sanatçısı  ve  reklamcı  Victor  Vasarely
            (1906-1997) algı gücüne yönelen yapıtlarıyla optik olguyu ön planda tutmuş, çizgisel bir tutum
            izleyerek gözün optik algısına yönelen eserler vermiştir. Erken dönem eserlerinde iç içe geçen
            zebra modelini sıklıkla kullanmış, siyah ve beyazın keskin zıtlığından faydalanarak biçimlerini
            oluşturmuştur.  Görsel  bir  devinimin  egemen  olduğu  çalışmalarında  üçüncü  boyut  etkisini
            vermeye  çalışmış;  iç  içe  girmiş  kareler,  yuvarlaklar,  elipsler,  yamuklar  ve  çokgenler  ile  çok
            renkli bir soyutlamaya ulaşarak op sanatın en önemli temsilcilerinden biri olmuştur.






                                                                                                   137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144