Page 143 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 143

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Amerikalı  heykeltıraş  Donald  Judd  (1928-1994)  XX.
            yüzyılın  en  etkili  Amerikalı  sanatçıları  arasında  yer
            almış ve minimal sanatın önde gelen temsilcilerinden
            olmuştur.  1960’ların  başında  heykele  yönelerek
            tek  renkli  rölyefler  yapmış,  1963’ten  itibaren  dizi
            mantığıyla  duvara  monte  edilen  “spesifik  nesne”
            adını  verdiği  ahşap  üç  boyutlu  birimlere  yönelmiştir.
            Sonraki  yıllarda  bu  birimleri  endüstriyel  olarak  imal
            ettirmeye  çalışan  Judd,  1970’ten  itibaren  mekâna
            özgü  çalışmalara  yönelmiştir.  Donald  Judd’un
            eserlerinin  çerçevesi  ya  da  kaidesi  yoktur,  formları
            basittir,  genel  olarak  sanat  yapmaya  uygun  olmadığı
            düşünülen malzemelerden oluşur ve herhangi bir şeyi
            betimlemez.  Donald  Judd  genellikle  basit  ve  tekrara
            dayalı şekiller ve formlar kullanmış; kişisel, karmaşık,
            ayrıntılı bir illüzyon yaratma iddiasında olan çalışmalar
            yapmaktan  kaçınmıştır.  Belirli  nesneler  adını  verdiği
            yalın  geometrik  biçimleri  kullanarak  nesnel  heykel
            anlayışını  savunmuştur.  Malzeme  olarak  çelik  ya  da
            demir kullanmış ve bunları canlı renklerle boyamıştır.
            Bugün  dünyanın  birçok  büyük  müzesinde  kopyaları
            bulunan “İsimsiz” adlı tanınmış heykeli, dikey bir duvara
            20  cm  aralıklarla  asılmış  parlak  kırmızı  kutulardan
            oluşmuştur. Üst üste monte edilmiş, hiçbir özel düzeni
            ve  birbiriyle  ilişkisi  olmayan  bu  parçalar  sonsuz  bir
            tekrarlamadan alınmış bir kesit gibi algılanır. Judd bu   Görsel 5.20: İsimsiz, Donald Judd, 1968
            parçaların sayılarını kurallara bağlamamış, her galeride
            parça  sayısını  duvar  yüksekliğine  göre  değiştirmiştir
            (Görsel 5.20).

            Işıklı konstrüksiyonlardan oluşan düzenlemeleriyle tanınan Dan Flavin (1933-1996) yalnızca
            endüstriyel bir üretim malzemesi olan floresan lambaları basit anlamda kullanması, doğrudan
                                                           bütün  mekânı  sarmalayan  orada  kendine
                                                           özgü  bir  atmosfer  yaratan  çalışmalarıyla
                                                           minimalist    olarak    nitelendirilmektedir.
                                                           Genellikle  çeşitli  renklerdeki  lambaları,
                                                           karartılmış  yüzeylerin  köşelerinde  ya  da
                                                           duvar  boyunca  diziler  oluşturacak  şekilde
                                                           kullanır (Görsel 5.21). Özellikle çalışmalarına
                                                           koyduğu  isimler  ve  ışıklı  düzenlemelerinin
                                                           yarattığı  kendine  özgü  mistik  atmosfer
                                                           onu  minimalist  yaklaşımın  ötesine  taşımış,
                                                           çağdaşlarından  farklı  bir  etki  geliştirmesini
                                                           sağlamıştır.  Flavin’in  floresan  tüplere  görev
                                                           yükleyen çok sayıdaki denemeleri, değişken
                                                           boyuttaki  beyaz  ve  renkli  ışık  şeritlerini
                                                           bir  araya  getirmiştir.  Flavin’in  çalışmaları
                                                           genel  minimalist  anlayışa  uygun  olarak  tam
                                                           anlamıyla  ne  resim  ne  heykelden  yana  bir
                                                           tercih sergilemekte, tersine resim ve heykeli
            Görsel 5.21: İsimsiz 3,  Dan Flavin, 1977, Ulusal Galeri, New York
                                                           adeta bir arada sunmaktadır.


                                                                                                   141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148