Page 146 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 146

GENEL SANAT TARİHİ

          Joseph Beuys (1921-1986) eserlerini farklı yaklaşım biçimleriyle doğadan elde edilen malzemelerle
          birlikte kurguladığı mekânlar içerisinde oluşturmaktadır. Sanatçının yapıtlarında malzemeler oldukça
          önem  taşımış,  malzemeleri  sembol  olarak  kullanmış,  bunlar  aracılığıyla  çeşitli  mesajlar  vermeyi
          amaçlamıştır. Bu malzemelerden en temel olanları yağ, keçe ve bakırdır. Yağın ısı etkisiyle biçiminin
          değişmesi, keçenin hayvan kılını sıkıştırma yoluyla oluşması gibi ısı ya da başka bir etkenle bu belirsiz
          durumların  biçimli,  billursu  bir  duruma  taşınabilmesi  sanatçının  bu  malzemeleri  kullanmasında
          etkili olmuştur. Sanatçı ayrıca ısı veya enerjinin sembolü olarak balı, düşünce paylaşma aracı olarak
          kara tahtayı, odaklanma ve yön bulma sembolü olarak el feneri ve kanı, bitki öz suyu, bitki, kemik,
          canlı  cansız  hayvanlar,  toprak  ve  kaya  parçaları  gibi  birçok  farklı  organik  ve  inorganik  malzemeyi
          kullanmıştır.  Yapıtlarını  kullandığı  malzemelerle  galeri  ya  da  gerçek  mekânlar  içinde  oluşturmuş,
          mekâna uygun şekilde mekânla birlikte kurgulamıştır. Bazı yapıtlarında mekânın tamamını kurgulamış
          ve  mekânı  bağlamından  uzaklaştırarak  yapıtıyla  birlikte  oluşturmuştur.  Sanatçının  sanata  yeni  bir
          açılım getirmeyi amaçlayan yaklaşımı, bütünlüğü ve tutarlılığı olan arayışlardan biridir.
          “Erdtelephon” (toprak telefon) isimli eserinde kil
          ve  samandan  yapmış  olduğu  yumru  şeklindeki
          objeyi  kablolarla  telefona  bağlamıştır.  Beuys,
          “Erdtelephon” ile maddenin nasıl kullanılabileceği
          ve zihinsel süreçleri başlatabileceğini göstermek
          istemiştir.  Bir  telefon  sadece  elektro  akustik
          sinyalleri  dönüştürmekle  kalmaz  aynı  zamanda
          iki canlı varlık arasında bilgi alışverişini de sağlar.
          Beuys, telefonu bir toprak parçasına bağlayarak
          doğa  ve  teknoloji  arasındaki  etkileşimin
          yaratıcı  düşünmeye  yardımcı  olabileceğini  öne
          sürmüştür.  Günümüz  insanlarının  dünya  ve   Görsel 5.24: Erdtelephon, Joseph Beuys,1968, Glenstone Müzesi, ABD
          hayat  ile  bağlarının  koptuğunu  düşünen  Beuys,
          bu  çalışmasında  bu  bağların  tekrar  güçlenmesi
          görüşünü aktarmıştır (Görsel 5.24).

          Kavramsal sanatın kurucu ve öncülerinden Joseph Kosuth (1945-….) dil temelinde yapıtlar üretmiş
          ve  uygulamalar  yapmıştır.  Yapıtlarıyla  sanatta  anlamın  işlevi  ve  üretimini  sorgulamıştır.  Sanat  ve
          dil  arasındaki  ilişkileri  irdeleyen  yapıtlarını  çok  sayıda  müzede  halka  açık  alanlarda  enstalasyonlar
          olarak gerçekleştirmiştir. Eserlerinde düşüncenin önemli olduğunu iddia etmiş, görünenin birer araç
          olduğunu söylemiştir.

          Kavramsal sanat akımının gelişmesinde önemli etkileri bulunan sanatçının 1965’te “Üç Tabure” adlı
          yapıtında  gerçek  bir  tabure,  taburenin  fotoğrafı  ve  tabure  sözcüğünün  sözlükten  alınmış  tanımı
                                                                     bulunmaktadır.    Sanatçı    bu
                                                                     çalışmasında  kavramsal  sanatta
                                                                     geleneksel  olmayan  gereçlerin
                                                                     kullanıldığı  bir  örnek  sergilemiş,
                                                                     nesneden  çok  kavramı  ön  olana
                                                                     çıkarmış  ve  seyirciyi  bu  kavramı
                                                                     anlamaya,  çözmeye  yöneltmiştir
                                                                     (Görsel 5.25).








          Görsel 5.25: Bir ve Üç Sandalye, Joseph Kosuth, 1965, Modern Sanatlar Müzesi, New York



          144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151