Page 148 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 148
GENEL SANAT TARİHİ
Arte povera akımının özellikleri:
• Arte povera sanatçıları, XX. yüzyıl sanatının malzeme dağarcığını zenginleştirmiştir.
• Yapıtlarda sık sık organik ve organik olmayan malzemeler kullanılmıştır.
• Eserler gelip geçici, atık, doğal malzemelerle yapılmıştır.
• Aynalar, neon ışıkları, cam, gazete, ağaç gövdesi, toprak, çalı çırpı, canlı hayvanlar kullanılan
malzemelerden bazılarıdır.
• Sanatçılar farklı malzemelerin süreç içindeki değişimini izlenebilir ve gözlenebilir kılarak sanat
deneyiminin sınırlarını genişletmiştir.
Arte povera (yoksul sanat) akımının öncülerinden ve çağdaş sanatın en önemli temsilcilerinden
Michelangelo Pistoletto (Mikelancelo Pistoletto) (1933-….) XX. yüzyılın erken dönem avangartlarınca
yıkılmış ve reddedilmiş olan Rönesans perspektifini ön plana çıkarmaya çalışmıştır. Pistoletto,
1964‘ten başlayarak farklı malzeme ve anlatım biçimleri deneyerek antik heykellerin alçı kopyalarından
yararlanmıştır. Sanatçının “Paçavralar İçinde
Venüs (Wall of Rags)” adlı çalışması değerli
ile değersizi, tarihsel ile günceli bir araya
getirerek ironik yaklaşımlar sergileyen art
povera sanatının tipik bir örneğidir (Görsel
5.28). Michelangelo Pistoletto, aşk tanrıçası
Venüs’ü betimleyen klasik bir heykelin
röprodüksiyonunu kullanmış, Venüs heykelini
eski kıyafetler ve paçavralardan oluşmuş
bir yığının önüne yerleştirmiştir. Heykelin
duruşu, meşhur efsanede geçen ve yıkanmak
için suya giren Venüs’ün bir şeye şaşırdığı ve
elleriyle bedenini örtmeye çalıştığı anı temsil
eder. Pistoletto, heykelin ön yüzünü değil
bir paçavra yığınına doğru dönmüş şekilde Görsel 5.28: “Paçavralar içinde Venüs (Wall of Rags)” ,Tate Modern Müzesi, Londra
arka yüzünü yerleştirmiş böylece yapıtın
geleneksel anlamını değiştirmiş, Venüs’ün
çıplak bedenini artık bu paçavralarla örtebileceğini anlatmıştır. Sanatçı bu yolla gündelik malzemeleri
öne çıkararak geleneksel değerlere ve estetik yaklaşımlara sırtını dönen bir yaklaşım izlemiştir.
GÖRSEL ANALİZİ Aşağıda arte povera sanat akımının özelliklerini yansıtan 5.29 numaralı görseli
inceleyiniz. Görsel üzerinde gördüğünüz arte povera sanat akımının özelliklerini
verilen boşluğa sıralayınız.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Görsel 5.29: İsimsiz (Yaşayan Heykel), Marisa Merz, 1966,
Tate Modern Müzesi, Londra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
146