Page 148 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 148

GENEL SANAT TARİHİ

          Arte povera akımının özellikleri:

          •   Arte povera sanatçıları, XX. yüzyıl sanatının malzeme dağarcığını zenginleştirmiştir.
          •   Yapıtlarda sık sık organik ve organik olmayan malzemeler kullanılmıştır.
          •   Eserler gelip geçici, atık, doğal malzemelerle yapılmıştır.
          •   Aynalar,  neon  ışıkları,  cam,  gazete,  ağaç  gövdesi,  toprak,  çalı  çırpı,  canlı  hayvanlar  kullanılan
             malzemelerden bazılarıdır.
          •   Sanatçılar farklı malzemelerin süreç içindeki değişimini izlenebilir ve gözlenebilir kılarak sanat
             deneyiminin sınırlarını genişletmiştir.
          Arte  povera  (yoksul  sanat)  akımının  öncülerinden  ve  çağdaş  sanatın  en  önemli  temsilcilerinden
          Michelangelo Pistoletto (Mikelancelo Pistoletto) (1933-….) XX. yüzyılın erken dönem avangartlarınca
          yıkılmış  ve  reddedilmiş  olan  Rönesans  perspektifini  ön  plana  çıkarmaya  çalışmıştır.  Pistoletto,
          1964‘ten başlayarak farklı malzeme ve anlatım biçimleri deneyerek antik heykellerin alçı kopyalarından
          yararlanmıştır. Sanatçının  “Paçavralar İçinde
          Venüs  (Wall  of  Rags)”  adlı  çalışması  değerli
          ile  değersizi,  tarihsel  ile  günceli  bir  araya
          getirerek  ironik  yaklaşımlar  sergileyen  art
          povera  sanatının  tipik  bir  örneğidir  (Görsel
          5.28). Michelangelo Pistoletto, aşk tanrıçası
          Venüs’ü  betimleyen  klasik  bir  heykelin
          röprodüksiyonunu kullanmış, Venüs heykelini
          eski  kıyafetler  ve  paçavralardan  oluşmuş
          bir  yığının  önüne  yerleştirmiştir.  Heykelin
          duruşu, meşhur efsanede geçen ve yıkanmak
          için suya giren Venüs’ün bir şeye şaşırdığı ve
          elleriyle bedenini örtmeye çalıştığı anı temsil
          eder.  Pistoletto,  heykelin  ön  yüzünü  değil
          bir  paçavra  yığınına  doğru  dönmüş  şekilde   Görsel 5.28: “Paçavralar içinde Venüs (Wall of Rags)” ,Tate Modern Müzesi, Londra
          arka  yüzünü  yerleştirmiş  böylece  yapıtın
          geleneksel  anlamını  değiştirmiş,  Venüs’ün
          çıplak bedenini artık bu paçavralarla örtebileceğini anlatmıştır. Sanatçı bu yolla gündelik malzemeleri
          öne çıkararak geleneksel değerlere ve estetik yaklaşımlara sırtını dönen bir yaklaşım izlemiştir.


         GÖRSEL ANALİZİ        Aşağıda  arte  povera  sanat  akımının  özelliklerini  yansıtan  5.29  numaralı  görseli
                               inceleyiniz.  Görsel  üzerinde  gördüğünüz  arte  povera  sanat  akımının  özelliklerini
                               verilen boşluğa sıralayınız.

                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
         Görsel 5.29: İsimsiz (Yaşayan Heykel), Marisa Merz, 1966,
         Tate Modern Müzesi, Londra           . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


          146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153