Page 152 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 152

GENEL SANAT TARİHİ

          Klein’ın eserlerini tasarladığı ve uyguladığı mekânlarda izleyiciyi mavi renkle dolu boya kovaları, çıplak
          kadın bedenleri ve yere serilmiş onlarca metre muşamba beklemiştir. İlk çalışmalarında öncelikle mavi
          boyayı çıplak bir modele uygulamış, sonra yere serilmiş bir kâğıdın üzerinde modelin yuvarlanmasını
          isteyerek ona rehberlik etmiş ve performansın bir parçası olmuştur. Sanatçı, kâğıt üzerinde vücut
          tarafından  bırakılan  katmanlı  yoğun  boya  izlerini  şansın  ve  kendiliğindenliğin  işleyişi  anlamında
          değerlendirmiştir.

          “Anthropometrie” adlı çalışmasında Klein, modeline önce soyunmasını söylemiş ve daha sonra mavi
          boyayı modelin göğüslerine ve karın bölgesine sürerek kendisinin gözetimi ve yönetimi altında duvara
          sabitlenmiş  bir  kâğıda  kendini  bastırmasını  istemiştir.  Klein  bu  performanslarında  mavi  boyaya
          bulanmış çıplak modelleri tuvaller üzerinde dans ettirip yuvarlarken kendi bestesi olan tek notalık
          “Monoton Senfoni” eşliğinde resim yapmıştır (Görsel 5.33).






























          Görsel 5.33: Anthropometrie, Yves Klein, 1961


          Jiro Yoshihara (Ciro Yosihara) (1905–1972) ressam, sanat eğitimcisi, sanatın destekçisi olarak savaş
          sonrası Japon sanatı ve kültürünün önemli bir figürü olmuştur (Görsel 5.34). Japon sanatçı, Gutai
          (cisim  bulma/somutlaşma)  grubunun  öncüsüdür.
          1954’te  Jiro  Yoshihara  önderliğinde  Japonya’nın
          Osaka  kentinde  bir  araya  gelen  bir  grup  genç
          avangart  sanatçının  oluşturduğu  Gutai  grubu
          hızla  parlayıp  sönmelerine  karşın  performans
          sanatı alanında etkinlikleriyle tanınmıştır. Aksiyon
          resmine  ilgi  duyan,  aksiyon  resmiyle  performans
          arası  gösteriler  düzenleyen  grup;  aynı  adla
          yenilikçi  bir  sanat  dergisi  yayımlamıştır.  Grubu
          finanse  eden  Yoshihara’nın  1972’deki  ölümüne
          dek  çeşitli  sergiler  düzenleyen  Gutai’nin  en  çok
          bilinen performansları, performansa dayalı sıra dışı
          yöntemlerle gerçekleştirdikleri soyut dışavurumcu
          resimlerdir.


                                                          Görsel 5.34: Mavi Daireli Kırmızı, Jiro Yoshihara, 1971


          150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157