Page 156 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 156

GENEL SANAT TARİHİ

          Richard  Long  (Riçırt  Lang)  (1945-….)  gerek
          malzeme  gerekse  yer  ve  zamanın  kusursuz
          bir  uyum  içinde  olduğu  hassas  ve  kısa  ömürlü
          çalışmalarıyla  arazi  sanatının  en  önemli
          temsilcilerinden biridir. Wyoming Çemberi isimli
          eserinde olduğu gibi oluşturulan düzenleme, aynı
          şekilde bir kez daha asla oluşturulamaz. İngiltere,
          Japonya,  İrlanda,  İskoçya,  Kanada,  Afrika,
          Moğolistan, Bolivya gibi dünyanın farklı yerlerinde
          tek başına çıktığı doğa yürüyüşlerinde, dağlarda,
          çöllerde,  nehir  ve  göl  kenarlarında  karşılaştığı
          çimen, su, taş, yosun, ağaç dalları, çamur, deniz
          kabukları  gibi  doğal  malzemeleri  kullanarak
          gerçekleştirdiği peyzaj heykellerle heykelin bilinen
          tanımlarının yeniden sorgulanmasını sağlamıştır.
          Long,  doğayı  hiç  incitmeden  ürettiği  bu  işlerini   Görsel 5.36: Altı Taş Daire, Richard Long, 1981, Londra
          çoğunlukla  kayıt  cihazlarıyla  belgeleyerek
          izleyiciye  ulaştırmıştır.  Bunun  yanında  doğadan
          topladığı malzemeleri galeri ortamlarına taşıyarak
          yeniden düzenlemelerle sergileme yoluna gitmiştir. Heykel sanatını geleneksel malzeme ve metotların
          ötesine geçirmiş, eserlerinin çoğunu doğal peyzaj üzerinde gerçekleştirmiştir.
          Long, gördüğü manzaraları yeniden düzenlemek yerine vahşi tabiat köşelerine kayalar eklemek veya basit
          geometrik şekiller yapmak suretiyle doğaya küçük eklemeler yapmıştır. Sanatçı; çalışmalarında özellikle
          zaman, mekân, coğrafya, hareket ve hacim arasındaki ilişkileri keşfetme amacı gütmüş, eserleriyle sanat ve
          doğa arasındaki ilişkiyi yeniden tanımlamıştır. Long kimi zaman doğanın çeşitli alanlarında yaptığı çalışmalar
          kimi zaman ise sergi alanlarına doğaya ait nesneleri yerleştirerek yaptığı çalışmalarla hem peyzaj mimarlığı
          açısından hem de doğa ile sanatın bütünleşmesi açısından önemli bir örnek oluşturmaktadır (Görsel 5.36).
          Arazi  sanatı  alanında  bilinen  isimlerden  biri  olan  Andy  Goldsworthy  (1956-….)  eserlerini  oluşturma
          sürecinde  tabiatın  kendisini  seçen  sanatçılar  arasında  yer  almaktadır.  Çeşitli  araç  ve  gereçler
          kullanarak, doğayı biçimsel ve hatta yapısal değişikliğe uğrattıkları, tahrip ettikleri için tepki çeken kimi
          arazi sanatçılarının tersine Goldsworthy; bütünüyle tabiatın içinde var olan doğal malzemeleri estetikle
          birleştirerek görsel bir uyum içinde kullanmıştır. Çok büyük boyutlu eserler ortaya koyan diğer arazi
          sanatı sanatçılarının aksine minimal boyutta olan eserleri ve doğaya müdahaleyi en az tutma çabası ile
          1960'lı yılların devasa boyuttaki Arazi Sanatı eserlerine tezat oluşturmuştur. Aynı zamanda çevreci bir
                                                          anlayışa sahip olan Goldsworthy’nin yapıtları kısa
                                                          ömürlü, doğa veya insanlar tarafından bozulana
                                                          kadar  geçici  süre  için  var  olabilen  işlerdir.
                                                          Doğada  ürettiği  eserleri  yabancı  maddelerle
                                                          desteklemeden  o  an,  orada  bulunan  sınırlı
                                                          malzemelerle  etkileyici  çalışmalar  üretmiştir.
                                                          Çalışmalarını   canlılara   zarar   vermeden
                                                          fırtınadan kopmuş çiçekleri, donmuş nehirleri,
                                                          buz sarkıtlarını, kurumuş dalları, ölmüş ağaçları
                                                          ya da kendiliğinden yere düşmüş yaprakları çizgi,
                                                          daire,  kare  gibi  farklı  formlarla  oluşturmuştur.
                                                          Sanatçının  çalışmalarının  bir  kısmı  sabit
                                                          (kalıcı) olurken bir kısmı da geçici ve dönemsel
                                                          olmuştur.  Fakat  geçici  olan  çalışmalarında  da

          Görsel 5.37: Rowan Yaprakları ve Delik, Andy Goldsworthy ,1987, Sculpture   fotoğraflama ile kalıcılığı yakalamayı başarmıştır
          Park, Yorkshire                                 (Görsel 5.37).


          154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161