Page 156 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 156
GENEL SANAT TARİHİ
Richard Long (Riçırt Lang) (1945-….) gerek
malzeme gerekse yer ve zamanın kusursuz
bir uyum içinde olduğu hassas ve kısa ömürlü
çalışmalarıyla arazi sanatının en önemli
temsilcilerinden biridir. Wyoming Çemberi isimli
eserinde olduğu gibi oluşturulan düzenleme, aynı
şekilde bir kez daha asla oluşturulamaz. İngiltere,
Japonya, İrlanda, İskoçya, Kanada, Afrika,
Moğolistan, Bolivya gibi dünyanın farklı yerlerinde
tek başına çıktığı doğa yürüyüşlerinde, dağlarda,
çöllerde, nehir ve göl kenarlarında karşılaştığı
çimen, su, taş, yosun, ağaç dalları, çamur, deniz
kabukları gibi doğal malzemeleri kullanarak
gerçekleştirdiği peyzaj heykellerle heykelin bilinen
tanımlarının yeniden sorgulanmasını sağlamıştır.
Long, doğayı hiç incitmeden ürettiği bu işlerini Görsel 5.36: Altı Taş Daire, Richard Long, 1981, Londra
çoğunlukla kayıt cihazlarıyla belgeleyerek
izleyiciye ulaştırmıştır. Bunun yanında doğadan
topladığı malzemeleri galeri ortamlarına taşıyarak
yeniden düzenlemelerle sergileme yoluna gitmiştir. Heykel sanatını geleneksel malzeme ve metotların
ötesine geçirmiş, eserlerinin çoğunu doğal peyzaj üzerinde gerçekleştirmiştir.
Long, gördüğü manzaraları yeniden düzenlemek yerine vahşi tabiat köşelerine kayalar eklemek veya basit
geometrik şekiller yapmak suretiyle doğaya küçük eklemeler yapmıştır. Sanatçı; çalışmalarında özellikle
zaman, mekân, coğrafya, hareket ve hacim arasındaki ilişkileri keşfetme amacı gütmüş, eserleriyle sanat ve
doğa arasındaki ilişkiyi yeniden tanımlamıştır. Long kimi zaman doğanın çeşitli alanlarında yaptığı çalışmalar
kimi zaman ise sergi alanlarına doğaya ait nesneleri yerleştirerek yaptığı çalışmalarla hem peyzaj mimarlığı
açısından hem de doğa ile sanatın bütünleşmesi açısından önemli bir örnek oluşturmaktadır (Görsel 5.36).
Arazi sanatı alanında bilinen isimlerden biri olan Andy Goldsworthy (1956-….) eserlerini oluşturma
sürecinde tabiatın kendisini seçen sanatçılar arasında yer almaktadır. Çeşitli araç ve gereçler
kullanarak, doğayı biçimsel ve hatta yapısal değişikliğe uğrattıkları, tahrip ettikleri için tepki çeken kimi
arazi sanatçılarının tersine Goldsworthy; bütünüyle tabiatın içinde var olan doğal malzemeleri estetikle
birleştirerek görsel bir uyum içinde kullanmıştır. Çok büyük boyutlu eserler ortaya koyan diğer arazi
sanatı sanatçılarının aksine minimal boyutta olan eserleri ve doğaya müdahaleyi en az tutma çabası ile
1960'lı yılların devasa boyuttaki Arazi Sanatı eserlerine tezat oluşturmuştur. Aynı zamanda çevreci bir
anlayışa sahip olan Goldsworthy’nin yapıtları kısa
ömürlü, doğa veya insanlar tarafından bozulana
kadar geçici süre için var olabilen işlerdir.
Doğada ürettiği eserleri yabancı maddelerle
desteklemeden o an, orada bulunan sınırlı
malzemelerle etkileyici çalışmalar üretmiştir.
Çalışmalarını canlılara zarar vermeden
fırtınadan kopmuş çiçekleri, donmuş nehirleri,
buz sarkıtlarını, kurumuş dalları, ölmüş ağaçları
ya da kendiliğinden yere düşmüş yaprakları çizgi,
daire, kare gibi farklı formlarla oluşturmuştur.
Sanatçının çalışmalarının bir kısmı sabit
(kalıcı) olurken bir kısmı da geçici ve dönemsel
olmuştur. Fakat geçici olan çalışmalarında da
Görsel 5.37: Rowan Yaprakları ve Delik, Andy Goldsworthy ,1987, Sculpture fotoğraflama ile kalıcılığı yakalamayı başarmıştır
Park, Yorkshire (Görsel 5.37).
154