Page 153 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 153

MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR

            Avusturyalı  performans  sanatçısı  Otto  Muehl  (1925-2013)  Viyana  Akademisinde  sanat  pedagojisi
            eğitimi almıştır. Şiddet ve cinsel içerikli sanatsal performansların bir tedavi biçimi olduğuna inanan
            Muehl, bu tür performansları nedeniyle sık sık gözaltına alınmıştır. Otto Muehl, bedenle malzemeyi
            birleştirip bedenin de bir malzeme hâline getirilmesini savunmuş, bedensel sıvılarla gündelik hayatta
            tüketmiş  olduğumuz  sıvıların  birbirlerine  benzeyen  maddeler  olduğu  söylemiştir.  Örneğin  kanı
            simgelemek için kırmızı yapay boya maddesi kullanmak yerine reçel veya başka bir kırmızı malzemeden
            de  yararlanabileceğimizi  dile  getirmiştir.  Kendi  sanatında  besin  maddeleri  ve  bedenini  kullanarak
            toplumun tabularına saldırıda bulunmuştur.

            DERS İÇİ ÇALIŞMA      Aşağıda  verilen  performans  çalışmasını  okuyunuz.  Siz  de  sınıfınızda
                                  arkadaşlarınızla benzer çalışmalar yapınız.



            1950’lerin  başında  John  Cage,  müzikal  performansın  bir  tür  tiyatro  olduğuna  inanmaya  başlamıştır.
            Cage, ilk performansını 1957’de Avrupa’da "David Tudor’la 4’33’’ (4 dakika, 33 Saniye) adlı çalışmasıyla
            bir piyano resitali sırasında New York’ta gerçekleştirmiştir. Tudor sahneye çıkarak piyanonun başına
            oturmuş ve kapağı kapatarak parçanın başladığını işaret etmiştir. Bir süre sonra birinci bölümün sonunu
            ifade etmek için kapağı açmış ve kapamıştır. Bu hareketini ikinci ve üçüncü bölümler için de tekrarlamış,
            parça boyunca tek bir nota bile çalmamış, bir kronometre tutarak sadece nota kâğıtlarını çevirmiştir.
            Amaç, izleyicinin icra edilen müzik yerine oditoryumdaki ortam seslerine odaklanmasını sağlamaktır.
            Bu esnada seyirci tarafından duyulan sesler; öksürük sesi, sandalye gıcırtısı ve ağaçların hışırtısı gibi
            ortam sesleridir. Seyircilerin çoğu ilk başta olan bitenden bir şey anlayamamış, yapıtın hayatta gerçek
            sessizliğin  imkânsızlığını  anlatmaya  çalıştığını  sonradan  kavrayabilmişlerdir.  Seyirciler  de  istemsiz
            yarattıkları sesler ile bu alışılmadık kompozisyonun bir parçası olmuşlardır.


            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


                                                                                                   151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158