Page 45 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 45
AVRUPA SANATI
Barok resmin diğer bir önemli Flaman ressamı
Harmenszoon Van Rijn Rembrandt’dır (1606-
1669). Rembrandt, Flaman barok sanatının
temel özelliklerinden olan farklı temalara yer
verme geleneğini korumuştur. Dinî temalar,
mitolojik konular, günlük yaşamdan sahneleri
işlemiş; peyzaj ve çok sayıda portre çalışması
yapmıştır. Yağlı boya tabloları ve çok sayıda
baskı çalışması bulunan sanatçı, ışığın en
büyük sanatçısı olarak nitelendirilmektedir.
“Gece Devriyesi” adlı çalışmasında yumuşak
bir geçiş için ışık yavaş bir derecede değişim
göstermiş böylelikle sahne derin bir duyarlılık
içinde verilmiştir (Görsel 1.69). Yirmi sekiz
figürün yer aldığı tabloda ön planda beyaz
yakalı görünen Komutan Frans Bannic Cocq Görsel 1.69: Gece Devriyesi, Rembrandt, 1642, Rijks Müzesi, Amsterdam
ve yanında yardımcısı durmaktadır. Işığın bu iki
figür üzerinde yoğunlaşması figürler arasındaki
hiyerarşik üstünlüğü göstermektedir. Bu ana figürlerin arkasındaki milis grubu harekete geçmek için
emir beklemektedir. Tablodaki ışık gölge oyunları ve hareket onu sıradan bir tablo olmaktan çıkarmıştır.
Barok resmin diğer önemli sanatçıları: İtalya’da Antonio Allegri da Correggio (Antonyo Olegri da
Korecco) (1489-1534), Giovanni Lanfranco (Covanni Lanfranko) (1582-1647), Pietro da Cortona (Pietro
da Kortona) (1596-1669); İspanya’da Diego Valázquez (Diogo Velazkez) (1599-1660), Francisco Zurbarán
(Fransisko Zurbaran) (1598-1664), Frans Hals (1582-1666), Bartolome Esteban Murillo (Bartolome
Esteban Morilo) (1617-1682); Fransa ‘da Simon Vouet (Simon Vue) (1590-1649), Charles Le Brun (Şahle
Lö Bıan) (1619-1690), Nicolas Poussin (Nikola Pusen) (1594-1665), Claude Lorrain (Klod Loren) (1600-
1682); Hollanda’da Franciscus Gijsbrechts (Fransiskus Hesbreht) (1649-1677).
Heykel
Barok heykellerinde genellikle dinî temalar ve
mitolojik sahneler konu olarak işlenmiştir. Koşan,
dans eden, savaşan figürler; rüzgârda dalgalanan
saçlar ve kıyafetlerle sürekli devam eden bir
devinim yakalanmaya çalışılmıştır. Korku, sıkıntı,
şehvet ve ilahi mutluluğun yansıdığı yüzlerle
barok heykellerde ifade güçlü tutulmuştur. Barok
heykeller, çoğunlukla meydanlardaki çeşmelerde
ve geniş alanlarda grup olarak görülmektedir.
Barok heykeller, bir duvarın karşısında durarak
değil etrafı dolanarak izlenmelidir. Bu stilin önemli
heykeltıraşları, Helenistik Dönem ve Roma Dönemi
heykeline hayran olmuş ve kendilerini klasik heykel
sanatçıları olarak görmüştür (Görsel 1.70). Barok
heykel sanatının en önemli sanatçıları arasında
Gian Lorenzo Bernini, Alessandro Algardi
(Alessandıro Algardi) (1598-1654), İspanya’da
Gregorio Hernandez (Regorio Hernandaz) (1566-
1636), Fransa’da Pierre Puget (Piyer Püge) (1620-
1694), Almanya’da Andreas Schlüter (Andreas
Şülüta) (1646-1614) gösterilmektedir.
Görsel 1.70: Alessandro Algardi, 1646-1653, St. Peter Bazilikası, Roma
43