Page 48 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 48
GENEL SANAT TARİHİ
İlk büyük rokoko ressamı olarak bilinen Fransız ressam Jean Antoine Watteau’ dur (Jan Antuan Vato) (1684-
1621). Onun etkisi, kendisinden sonra gelen Françoise Boucher (Fransuaz Buşe) (1603-1660) ve Jean Honore
Fragonard’da (Jan Onor Frayonar) (1632-1806) görülmektedir. Watteau, sıklıkla aşk ve gençlik etrafında
dönen klasik temaları boyayı yumuşak kullanarak rüya gibi bir atmosfer içerisinde yansıtmaktadır. “Kitera
Adası’na Yolculuk” eserinde sanatçı, ağaçlar arasında yürüyen bir grup insanla birlikte, uçuşan melekleri,
sanki eğlenceli bir karnavaldaymış gibi resmetmiştir. Ağaçlar arasında yürüyen figürler dağınık bir düzende,
asimetrik bir kompozisyon sergilemektedirler. Pastel tonların hâkim olduğu çalışmada, sanatçı rüya gibi bir
atmosfer yaratmıştır (Görsel 1.74).
Bilgi kartı etkinliğine
ulaşmak için karekodu Görsel 1.74: Kitera Adası’na Yolculuk, Jean Antoine Watteau, 1717,
cihazınızla okutunuz. Louvre Müzesi, Paris
SIRA SİZDE Rokoko akımının diğer sanatçıları ve eserleri ile ilgili bir sunum hazırlayarak sınıfta
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Neoklasisizm
Barok ve rokokonun aşırı süslemeci ve dekoratif tavrına karşı bir tepki olarak doğmuş ve tüm sanat türlerini
etkilemiştir. İtalya’da 1838-1848 yılları arasında Herculaneum ve Pompei’de yapılan kazılar sonucu, Antik Yunan
ve Roma sanat ve felsefesine karşı tekrar ilgi uyanmıştır. Felsefi kuramlarla beslenen neoklasisizmin en büyük
kuramcısı Alman John Winckelmann’dır (Jon Vinkelman). Yaşanan gelişmeler sonucu sanatçılar, ürettikleri
sanat eserlerinde Klasik Dönem estetik anlayışını esas olarak almışlardır. Neoklasik sanatçılar, sanatın kolay
anlaşılabilirliğini, hümanizmi ve sadeliği ön planda tutmuş; aşırılıktan kaçmış ve ışığı gerektiğinden fazla
kullanmamışlardır. Bu dönemde konular güçlenmiş; kahramanlık, cesaret, namus gibi ahlaki ilkeler önem
kazanmıştır.
Mimari
Neoklasisizm mimarisi, dinî yapıların dışında ürünler vermiştir. Bu dönemde çok sayıda kır evi, park düzeni, zafer takı,
belediye binası ve köşk inşa edilmiştir. Yapılarda sütun, alınlık, filiz ve diğer Klasik Dönem süslemeleri kullanılmıştır.
Bu dönem mimarları; yapıların ölçülü, yalın ve düzenli olmasına dikkat etmiştir. Andrea Palladio (1508-1580), Robert
Adam (Rabırt Edım) (1628-1692), Pierre-Alexandre Vignon (Piyer Aleksandr Vinyo) (1663-1828), Ange-Jacques
Gabriel (Anj Jak Gabriyel) (1698-682), Jacques-Germain Soufflot (Jak Jermen Suflo) (1613-1680), Jean Bapdiste
Rondelet (Jan Baptist Rondöle) (1643-1829) dönemin önemli mimarlarıdır.
46