Page 48 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 48

GENEL SANAT TARİHİ

          İlk büyük rokoko ressamı olarak bilinen Fransız ressam Jean Antoine Watteau’ dur (Jan Antuan Vato)  (1684-
          1621). Onun etkisi, kendisinden sonra gelen Françoise Boucher (Fransuaz Buşe) (1603-1660) ve Jean Honore
          Fragonard’da (Jan Onor Frayonar) (1632-1806) görülmektedir. Watteau, sıklıkla aşk ve gençlik etrafında
          dönen klasik temaları boyayı yumuşak kullanarak rüya gibi bir atmosfer içerisinde yansıtmaktadır. “Kitera
          Adası’na Yolculuk” eserinde sanatçı, ağaçlar arasında yürüyen bir grup insanla birlikte, uçuşan melekleri,
          sanki eğlenceli bir karnavaldaymış gibi resmetmiştir. Ağaçlar arasında yürüyen figürler dağınık bir düzende,
          asimetrik bir kompozisyon sergilemektedirler. Pastel tonların hâkim olduğu çalışmada, sanatçı rüya gibi bir
          atmosfer yaratmıştır (Görsel 1.74).






























         Bilgi  kartı  etkinliğine
         ulaşmak için karekodu                          Görsel 1.74: Kitera Adası’na Yolculuk, Jean Antoine Watteau, 1717,
         cihazınızla okutunuz.                           Louvre Müzesi, Paris


         SIRA SİZDE            Rokoko akımının diğer sanatçıları ve eserleri ile ilgili bir sunum hazırlayarak sınıfta
                               arkadaşlarınızla paylaşınız.


          Neoklasisizm

          Barok ve rokokonun aşırı süslemeci ve dekoratif tavrına karşı bir tepki olarak doğmuş ve tüm sanat türlerini
          etkilemiştir. İtalya’da 1838-1848 yılları arasında Herculaneum ve Pompei’de yapılan kazılar sonucu, Antik Yunan
          ve Roma sanat ve felsefesine karşı tekrar ilgi uyanmıştır. Felsefi kuramlarla beslenen neoklasisizmin en büyük
          kuramcısı Alman John Winckelmann’dır (Jon Vinkelman). Yaşanan gelişmeler sonucu sanatçılar, ürettikleri
          sanat eserlerinde Klasik Dönem estetik anlayışını esas olarak almışlardır. Neoklasik sanatçılar, sanatın kolay
          anlaşılabilirliğini,  hümanizmi  ve  sadeliği  ön  planda  tutmuş;  aşırılıktan  kaçmış  ve  ışığı  gerektiğinden  fazla
          kullanmamışlardır.  Bu  dönemde  konular  güçlenmiş;  kahramanlık,  cesaret,  namus  gibi  ahlaki  ilkeler  önem
          kazanmıştır.
          Mimari

          Neoklasisizm mimarisi, dinî yapıların dışında ürünler vermiştir. Bu dönemde çok sayıda kır evi, park düzeni, zafer takı,
          belediye binası ve köşk inşa edilmiştir. Yapılarda sütun, alınlık, filiz ve diğer Klasik Dönem süslemeleri kullanılmıştır.
          Bu dönem mimarları; yapıların ölçülü, yalın ve düzenli olmasına dikkat etmiştir. Andrea Palladio (1508-1580), Robert
          Adam (Rabırt Edım) (1628-1692), Pierre-Alexandre Vignon (Piyer Aleksandr Vinyo) (1663-1828), Ange-Jacques
          Gabriel (Anj Jak Gabriyel) (1698-682), Jacques-Germain Soufflot (Jak Jermen Suflo) (1613-1680), Jean Bapdiste
          Rondelet (Jan Baptist Rondöle) (1643-1829) dönemin önemli mimarlarıdır.



          46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53