Page 53 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 53
AVRUPA SANATI
Akımın öncü sanatçılarından Francisco Goya (1746-1828) birçok ilkleri gerçekleştirdiği “3 Mayıs 1808”
adlı tablosunda Fransız istilasına karşı İspanyol halk ayaklanmasında yaşanan dehşeti idealleştirmemiş,
tüm gerçekliğiyle yansıtmıştır. Tablo, sıradan halktan insanların silahlı askerlere boyun eğmeyişi,
Fransız işgaline karşı duruşun simgesi sayılmaktadır. Koyu tonların hâkim olduğu arka planda Almudena
Katedrali ve Madrid Kraliyet Sarayı; ön planda silahlı askerler, figürler ve yerde yatan cansız bedenler
yer almaktadır. Üstün körü, kaba bir biçimde yansıtılmış eskiz niteliği taşıyan figürler, geleneksel sanat
kalıplarının kırılışının simgesi sayılmaktadır. Bu, Goya’nın yeni denemeleri olarak değerlendirilebilir.
Resmin başkahramanı sayılabilecek kolları açık, beyaz gömlekli figürde empresyonizmin; silahlı
askerlerin kıyafetlerinde kübizmin hazırlayıcı etkileri görülmektedir (Görsel 1.85).
Eugéne Delacroix (1798-1863) Cezayir haremini konu almıştır. Oryantalist tarzdaki bu tablo, Pablo
Picasso’nun çok sayıda eserine ve sonraki sanatçılara ilham kaynağı olmuştur. Tablonun 1849 tarihli
bir versiyonu daha bulunmaktadır (Görsel 1.86).
Görsel 1.85: 3 Mayıs 1808, Francisco Goya, 1814, Prado Müzesi, Madrid Görsel 1.86: Cezayirli Kadınlar, Eugéne Delacroix, 1834, Louvre Müzesi, Paris
John Constable (1776-1837) İngiliz manzara resmi ve romantizminin en önemli sanatçısı olarak
görülmektedir. Genelde çimen, ağaç ve kırları anlatan sanatçı bu çalışmasında da manzaralar
arasında Salisbury Katedrali’ni konu almıştır. Sağda arkadaşı Başpiskopos Fisher, yanındaki bir
bayanla resmin sol köşesinde görülmektedir (Görsel 1.87).
İngiliz romantik resmin önemli diğer ressamı William Turner (1775-1851) “Northumberland’ın Enkaz
Sahili” adlı tablosunda doğa karşısında insanın zayıflığını vurgulamıştır. Sanatçı tabloda renk ve ışığın
atmosferini kaba bir şekilde vermiş kendinden sonraki sanatçılara öncü olmuştur (Görsel 1.88).
Görsel 1.87: Başpiskopos’un Arazisinden Salisbury Katedrali’nin Görünümü, Görsel 1.88: Northumberland’ın Enkaz Sahili, William Turner, 1836,
John Constable,1820, Victoria ve Albert Müzesi, Londra Britanya Sanat Merkezi, Yale
51