Page 53 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 53

AVRUPA SANATI

            Akımın öncü sanatçılarından Francisco Goya (1746-1828) birçok ilkleri gerçekleştirdiği “3 Mayıs 1808”
            adlı tablosunda Fransız istilasına karşı İspanyol halk ayaklanmasında yaşanan dehşeti idealleştirmemiş,
            tüm  gerçekliğiyle  yansıtmıştır.  Tablo,  sıradan  halktan  insanların  silahlı  askerlere  boyun  eğmeyişi,
            Fransız işgaline karşı duruşun simgesi sayılmaktadır. Koyu tonların hâkim olduğu arka planda Almudena
            Katedrali ve Madrid Kraliyet Sarayı; ön planda silahlı askerler, figürler ve yerde yatan cansız bedenler
            yer almaktadır. Üstün körü, kaba bir biçimde yansıtılmış eskiz niteliği taşıyan figürler, geleneksel sanat
            kalıplarının  kırılışının  simgesi  sayılmaktadır.  Bu,  Goya’nın  yeni  denemeleri  olarak  değerlendirilebilir.
            Resmin  başkahramanı  sayılabilecek  kolları  açık,  beyaz  gömlekli  figürde  empresyonizmin;  silahlı
            askerlerin kıyafetlerinde kübizmin hazırlayıcı etkileri görülmektedir (Görsel 1.85).

            Eugéne  Delacroix  (1798-1863)  Cezayir  haremini  konu  almıştır.  Oryantalist  tarzdaki  bu  tablo,  Pablo
            Picasso’nun çok sayıda eserine ve sonraki sanatçılara ilham kaynağı olmuştur. Tablonun 1849 tarihli
            bir versiyonu daha bulunmaktadır (Görsel 1.86).






















            Görsel 1.85: 3 Mayıs 1808, Francisco Goya, 1814, Prado Müzesi, Madrid   Görsel 1.86: Cezayirli Kadınlar, Eugéne Delacroix, 1834, Louvre Müzesi, Paris



            John  Constable  (1776-1837)  İngiliz  manzara  resmi  ve  romantizminin  en  önemli  sanatçısı  olarak
            görülmektedir.  Genelde  çimen,  ağaç  ve  kırları  anlatan  sanatçı  bu  çalışmasında  da  manzaralar
            arasında  Salisbury  Katedrali’ni  konu  almıştır.    Sağda  arkadaşı  Başpiskopos  Fisher,  yanındaki  bir
            bayanla resmin sol köşesinde görülmektedir (Görsel 1.87).

            İngiliz romantik resmin önemli diğer ressamı William Turner (1775-1851) “Northumberland’ın Enkaz
            Sahili” adlı tablosunda doğa karşısında insanın zayıflığını vurgulamıştır. Sanatçı tabloda renk ve ışığın
            atmosferini kaba bir şekilde vermiş kendinden sonraki sanatçılara öncü olmuştur (Görsel 1.88).






















            Görsel  1.87:  Başpiskopos’un  Arazisinden  Salisbury  Katedrali’nin  Görünümü,   Görsel 1.88: Northumberland’ın Enkaz Sahili, William Turner, 1836,
            John Constable,1820, Victoria ve Albert Müzesi, Londra  Britanya Sanat Merkezi, Yale


                                                                                                    51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58