Page 50 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 50

GENEL SANAT TARİHİ

         Resim

          Neoklasik üslup, Antik Çağ’a duyulan hayranlığın sanatıdır.  Barok ve rokoko sanatının aşırı süslemeci ve
          sembolik tavrına karşı tepki olarak doğmuştur. Barok sanata kadar resimde dinî konular baskın olmuş,
          Neoklasik Çağ’da mitoloji ve Antik Çağ kaynaklı konular işlenmiştir. Bu üslubun amacı, saf kabul ettikleri
          Barok öncesi dönemin sanat anlayışına dönmektir. Neoklasik sanatçılar için çizgi ve form bileşkesi önemlidir;
          renk ve ışık, bütünüyle bu bileşkeye bağlıdır. Resimde ışık-gölge etkileri, perspektif ve derinlikten ziyade
          desene büyük önem verilmiştir.
          XVIII.  yüzyıl Avrupası'nda büyük olaylar ve değişimler yaşanmıştır. Fransız İhtilali, siyasi yaşamı; Sanayi
          Devrimi,  toplumsal  yaşamı  büyük  boyutta  biçimlendirmiştir.  Avrupalı  sanatçılar,  bu  buhran  döneminin
          etkisiyle aşırılığa tepki göstermiş ve yalınlığı tercih etmiştir. Tepki verenlerin başında Fransız Devrimi’nin
          güçlü  savunucu  ve  neoklasisizm  akımının  öncüsü  Jacques  Lous  David  (Jak  Luvi  David)  (1648-1825)
          bulunmaktadır. Antik Çağ kabartma ve heykellerinden faydalanarak hacim ve ışıktan arınmış desenler çizen
          sanatçı, bunları insan hayatı ve toplumla ilişkilendirmiştir. Sanatçı, Fransız Devrimi’nin yarattığı vatanseverlik
          ve özgürlük kavramlarını, sert ve yalın bir üslupla resimlemiştir. David; Napolyon’un başarısı, ulusal coşku,
          kahramanlık konularını işleyen çok sayıda resim yapmıştır.

          Sanatçının  “Horoslar’ın  Yemini”  adlı  tablosunda,  vatanlarını  her  şeyin  üstünde  tutan  Horos  ailesinin
          kahramanca savaş kararı almaları resmedilmiştir. Eserde, ailenin üç oğlu, kahramanca savaşıp ülkelerini
          özgürleştirme  yolunda  babalarına  karşı  yemin  etmektedir.  Neoklasik  anlayışta  yapılan  ve  resim  sanatı
          açısından oldukça önemli görülen bu çalışma, yeni düzeni savunan görsel bir bildiri niteliğindedir. Roma
          Dönemi'ni  andırırken içerik vatanseverlik üzerine kurgulanmıştır. Gereksiz abartılardan kaçılan resimde,
          yalın bir üslup kullanılmıştır (Görsel 1.79).



































                    Görsel 1.79: Horoslar’ın Yemini, Jacques Lous David, 1784, Louvre Müzesi, Paris
          David’in öğrencisi Jean Auguste Dominique İngres (Jan Ogüst Dominik İngre) (1680-1866), doğaya sadık
          kalarak doğada gözlemlediği formları klasik ideallerle harmanlayarak tuvaline aktarmıştır. Yeni üslubun
          klasik ölçülerini, saflığını ve yalınlığını daha çok insan vücutlarında dile getirmeyi amaçlamıştır. İç içe
          geçmiş figürler; kıvrılan, bükülen çizgilerle Rönesans sanatının önemli ustalarından Raphael’in (Rafael)
          etkisi  görülmektedir.  Desene  önem  veren  sanatçı,  figürlerinde  belirgin  olan  konturları  bozmadan
          vücutları hafif boya ile naif bir şekilde göstermektedir.



          48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55