Page 52 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 52
GENEL SANAT TARİHİ
DERS İÇİ ÇALIŞMA Aşağıda Antik Yunan, Roma ve Neoklasik dönemlerin heykel sanatından örnek 1.82,1.83
ve 1.84 numaralı görsellerle verilmiştir. Verilen görselleri inceleyiniz, görseller arasındaki
benzerlik ve farklılıkları görsellerin altındaki boşluğa yazınız.
Görsel 1.82: Antik Yunan heykeli Görsel 1.83: Roma Dönemi heykeli Görsel 1.84: Neoklasik Dönem heykeli
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SIRA SİZDE Neoklasisizm akımının diğer sanatçıları ve eserleri ile ilgili bir sunum hazırlayarak
sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Romantizm
Kökeni Orta Çağ romanslarındaki öykü ve söylencelere dayanan romantizm, neoklasisizmin kurallarından
sıyrılmayı ve bireysel coşkuyu ön plana çıkarmayı amaçlamaktadır. Akım Rönesans’la birlikte ortaya
çıkan ve neoklasisizmle tekrar değer kazanan, düzen ve mantık temellendirmelerine tepki olarak XVIII.
yüzyılın sonlarına doğru ilk olarak Fransa ve İngiltere’de ortaya çıkmış ve tüm Avrupa’ya yayılmıştır. Bu
yeni bakış açısı, sanatın doğası ve sanatçının toplumdaki yerinin tekrar sorgulanmasını sağlamıştır.
Klasik düzeni reddeden romantik sanatçılar, kişisel dünyalarına ve doğaya yönelmişlerdir. Kendi
özgürlüğünü ortaya koymaya çalışan bu düşünce, çağdaş sanat anlayışının ilk kıvılcımları olmuştur.
Fransa’da Barbizon kasabasına yerleşen bazı sanatçılar burada romantik Barbizon okulunu kurarak
açık hava resmini başlatmıştır. Bu dönemde manzara fon olmaktan çıkmış, resmin asıl konusu hâline
gelmiş, bu anlayış realizm ve empresyonizmin çıkmasına zemin hazırlamıştır. Akımın önemli sanatçıları
Fransa’da Eugéne Delacroix (Öjen Dela-krva), Theodore Gericault (Teodor Gerikol); İngiltere’de John
Constable (Can Kanstıbıl), William Turner (Vilyım Törnır); İspanya’da Francisco Goya’dır (Fransisko
Goya).
50