Page 60 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 60
GENEL SANAT TARİHİ
ÜNİTEYE BAŞLARKEN
1. Sanayi Devrimi ile şehirlere göçün artması, sanatçıları nasıl etkilemiştir? Belirtiniz.
2. Modern sanatların gelişmesiyle bir sanatçı çok sayıda akımın içerisinde yer alabilmektedir. Sizce bunun
nedenleri ne olabilir? Belirtiniz.
2.1 ÖZGÜRLÜĞE İLK ADIM
Gerçekçilik (Realizm)
Gerçekliğe dayanan ve pozitif felsefeden etkilenen realizm, Fransız sosyolog Auguste Comte (Oguste
Komt) tarafından geliştirilmiş, XIX. yüzyılın ortalarında Fransa’da ortaya çıkmış ve tüm Avrupa’ya
yayılmıştır. Gerçekçiliğin önemli sanatçıları arasında Jean Baptiste-Camille Corot (Jan Baptist
Kamiy Koro), Honoré Daumier (Onore Domye), Jean-François Millet (Jan Fransva Miye) ve Gustave
Courbet (Güstav Kurbe) bulunmaktadır.
Akımının özellikleri:
• Herhangi bir duygusallığa ve yüceltmeye yer verilmeden görülenin olduğu gibi yansıtılmasına,
gerçekçi tutum ve davranış geliştirilmesine özen gösterilmiştir.
• Sanayi Devrimi’yle şehir yaşamında ortaya çıkan işçi sınıfı, yoksulluk, gündelik yaşam, manzara ve
köylü sınıfı konu alınmıştır.
• Courbet’in “Bana bir melek gösterin, ben de onu çizeyim.” sözleri realizm akımının düşünce biçimini
özetlemektedir.
Akımın ortaya çıkışında Fransa’nın Barbizon kasabasına ressam Théodore Rousseau (Teodor Russo)
öncülüğünde yerleşen sanatçıların katkısı büyük olmuştur. Aralarında Jean Baptiste-Camille Corot,
Jean-François Millet gibi önemli sanatçıların da bulunduğu grup, mevcut geleneklere göre atölye
ortamında sanat eseri üreten güzel sanatlar
okullarına karşı çıkmıştır. Çoğunluğu Fransız
olan bu sanatçılar Barbizon okulunu kurarak
açık havada manzara resmini başlatmışlardır.
Bu dönemde gelişen manzara tutkusu, realizmin
yanında izlenimciliğin de ortaya çıkmasına zemin
hazırlamıştır.
Akımın önemli sanatçılarından Gustave
Courbet’in (1796-1875) “Günaydın Bay Courbet”
eseri gerçekçilik akımının öncü çalışmaların-
dandır. Resim geleneksel olarak Courbet’in
Montpellier seyahati sırasında patronu Alfred
Bruyas, hizmetçisi Calas ve köpeği tarafından
karşılanması şeklinde yorumlanmaktadır. Sanatçı
kendisini sağ tarafta resmetmiştir. Tabloda ışık-
gölge, oran-orantı, perspektif ve kompozisyonun
tüm unsurları gerçekçi bir biçimde kullanılmıştır
(Görsel 2.1 ).
Görsel 2.1: Günaydın Bay Courbet, Gustave Courbet, 1854, Fabre Müzesi,
Montpellier
58