Page 60 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 60

GENEL SANAT TARİHİ

          ÜNİTEYE BAŞLARKEN



          1.  Sanayi Devrimi ile şehirlere göçün artması, sanatçıları nasıl etkilemiştir? Belirtiniz.

          2.  Modern sanatların gelişmesiyle bir sanatçı çok sayıda akımın içerisinde yer alabilmektedir. Sizce bunun
            nedenleri ne olabilir? Belirtiniz.

                           2.1                    ÖZGÜRLÜĞE İLK ADIM






          Gerçekçilik (Realizm)

          Gerçekliğe dayanan ve pozitif felsefeden etkilenen realizm, Fransız sosyolog Auguste Comte (Oguste
          Komt)  tarafından  geliştirilmiş,  XIX.  yüzyılın  ortalarında  Fransa’da  ortaya  çıkmış  ve  tüm  Avrupa’ya
          yayılmıştır.  Gerçekçiliğin  önemli  sanatçıları  arasında  Jean  Baptiste-Camille  Corot  (Jan  Baptist
          Kamiy Koro), Honoré Daumier (Onore Domye), Jean-François Millet (Jan Fransva Miye) ve Gustave
          Courbet (Güstav Kurbe) bulunmaktadır.
          Akımının özellikleri:
          •   Herhangi  bir  duygusallığa  ve  yüceltmeye  yer  verilmeden  görülenin  olduğu  gibi  yansıtılmasına,
             gerçekçi tutum ve davranış geliştirilmesine özen gösterilmiştir.
          •   Sanayi Devrimi’yle şehir yaşamında ortaya çıkan işçi sınıfı, yoksulluk, gündelik yaşam, manzara ve
             köylü sınıfı konu alınmıştır.
          •   Courbet’in “Bana bir melek gösterin, ben de onu çizeyim.” sözleri realizm akımının düşünce biçimini
             özetlemektedir.

          Akımın ortaya çıkışında Fransa’nın Barbizon kasabasına ressam Théodore Rousseau (Teodor Russo)
          öncülüğünde yerleşen sanatçıların katkısı büyük olmuştur. Aralarında Jean Baptiste-Camille Corot,
          Jean-François  Millet  gibi  önemli  sanatçıların  da  bulunduğu  grup,  mevcut  geleneklere  göre  atölye
          ortamında  sanat  eseri  üreten  güzel  sanatlar
          okullarına  karşı  çıkmıştır.  Çoğunluğu  Fransız
          olan  bu  sanatçılar  Barbizon  okulunu  kurarak
          açık  havada  manzara  resmini  başlatmışlardır.
          Bu dönemde gelişen manzara tutkusu, realizmin
          yanında izlenimciliğin de ortaya çıkmasına zemin
          hazırlamıştır.

          Akımın   önemli    sanatçılarından   Gustave
          Courbet’in    (1796-1875)  “Günaydın  Bay  Courbet”
          eseri  gerçekçilik  akımının  öncü  çalışmaların-
          dandır.  Resim  geleneksel  olarak  Courbet’in
          Montpellier  seyahati  sırasında  patronu  Alfred
          Bruyas,  hizmetçisi  Calas  ve  köpeği  tarafından
          karşılanması şeklinde yorumlanmaktadır. Sanatçı
          kendisini sağ tarafta resmetmiştir. Tabloda ışık-
          gölge, oran-orantı, perspektif ve kompozisyonun
          tüm unsurları gerçekçi bir biçimde kullanılmıştır
          (Görsel 2.1 ).


                                                       Görsel 2.1: Günaydın Bay Courbet, Gustave Courbet, 1854, Fabre Müzesi,
                                                       Montpellier


          58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65