Page 65 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 65
XIX. YÜZYILDAN MODERNİZME AVRUPA SANATI
GÖRSEL ANALİZİ Aşağıda Claude Monet’e ait, La Havre Limanı’nda güneşin doğuşunu anlatan “İzlenim-
Gündoğumu” adlı tablonun 2.10 numaralı görseli verilmiştir. Görseli kompozisyon, renk,
figür ve perspektif açısından inceleyiniz ve belirlediğiniz özellikleri yazınız.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Görsel 2.10 : İzlenim-Gün Doğumu, Claude Monet, 1872, Marmottan Monet Müzesi, Paris . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
İspanyol sanatından ve Courbet’in gerçekçi anlayışta geliştirdiği sanat üslubundan etkilenen Fransız ressam
Edouard Manet (1832-1883), izlenimciliğin önemli sanatçılarındandır. Sanatında geleneksel kalıpları yıkmış ve sanatı
doğayla buluşturmuştur. “Çayırda Öğle Yemeği”, “Tuileries Bahçelerinde Müzik”, “Olympia”, “Folies-Bergere’de Bir Bar”
ve “Argenteuil’deki Bahçelerinde Monet Ailesi” (Görsel 2.11) sanatçının önemli eserleri arasında yer almaktadır.
İzlenimciliğin önemli sanatçılarından Fransız ressam Pierre Auguste Renoir (1841-1919), sanat yaşamının başlarında
romantik ve gerçekçi anlayıştaki ressamlardan etkilenmiş, daha sonra izlenimci grupta yer almıştır. Açık havada
tablolarını üreten ressam, nesneler üzerinde ışığın yarattığı etkinin kendisinde bıraktığı izlenimleri yakalamaya
çalışmıştır. Bir süre sonra izlenimciliği terk eden ressam “Kuru Dönem” olarak nitelenen yeni bir üslup geliştirmiştir.
“Moulin de la Galette’de Dans” (Görsel 2.1), “Şemsiyeler”, “Bir Yaz Günü Kırdaki Patika” ve “Loca” çalışmaları izlenimcilik
üslubunda değerlendirilen önemli eserleridir.
Görsel 2.11: Argenteuil’deki Bahçelerinde Monet Ailesi,Edouard Manet, Görsel 2.12: Moulin de la Galette’de Dans, Auguste Renoir,
1874, Metropolitan Müzesi, New York 1876, Orsay Müzesi, Paris
63