Page 61 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 61

XIX. YÜZYILDAN MODERNİZME AVRUPA SANATI

            Gerçekçilik  akımının  öncü  sanatçı-
            larından  Fransız  Honoré  Daumier
            (1808-1879);  karikatür  ve  gravür
            çalışmaları ile ön plana çıkmış, tab-
            loları da sanat çevrelerince önemli
            bulunmuştur.  Sanatçı,  çalışmala-
            rında sanayileşmenin meydana ge-
            tirdiği modern kentsel yaşamın zor-
            luklarını  konu  almıştır.  Yağlı  boya
            tablolarında renkleri hem sıcak hem
            de  koyu  kullanarak  izleyicide  farklı
            etki  bırakmayı  başarmıştır.  Sanat-
            çının  “Üçüncü  Mevki  Vagon”  (Görsel
            2.2), “Theadore Rousseau’nun Port-
            resi”,  “Çamaşırcı  Kadın  Komedi  Ti-
            yatrosunda”, “Şarkı Söyleyen Çift” ve
            “Satranç Oyuncuları” tablolarının ya-
            nında  çok  sayıda  karikatür  ve  gra-
            vür çalışması bulunmaktadır.

            Akımın  bir  başka  önemli  Fransız
            sanatçısı  Jean  Baptiste-Camille   Görsel 2.2: Üçüncü Mevki Vagon, Honoré Daumier, 1862, Metropolitan Müzesi, New York
            Corot (1796-1875), manzara resimleri
            ve  gravürleriyle  ün  kazanmıştır.
            Gerçekçi bir tutumla her şeyi büyük bir titizlikle işleyen Corot, erken dönem çalışmalarında figüre
            nadir yer vermiştir. Barbizon okulunun etkisi ile doğaya çıkmış; kayaları, ağaçları ve bitkileri olduğu
            gibi  yansıtmaya  özen  göstermiştir.  Önemli  çalışmaları  arasında  “Nehir  Manzarası”,  “Kitap  Okuyan
            Kadın”,  “Mortefontaine’in  Hatıraları”,  “Chartres  Katedrali”,  “Fırtınalı  Hava”,  “Bornova”  ve  “İki  İnekli
            Manzara” (Görsel 2.3) bulunmaktadır.
            Köylülerin  ressamı  olarak  da  bilinen  Fransız  ressam  Jean  François  Millet  (1814-1815),  gerçekçilik
            akımının Avrupa’daki öncüsüdür. Barbizon okulunun kurucusu olan Millet; çalışmalarında çoğunlukla
            doğaya, köylülere, işçi sınıfına yer vermiş ve emeği yüceltmiştir. Zengin renk çeşitliliğini büyük bir
            titizlikle  kullanmış  ve  her  fırça  vuruşunu  ayrıntılı  olarak  düşünmüştür.  Sanatçının  önemli  eserleri
            arasında “Başak Toplayan Kadınlar” (Görsel 2.4), “Tırmık Yapan Kadın”, “Angelus”, “Ekmek Pişiren Kadın”,
            “İşe Gidenler”, “Patates Ekenler”, “Saman Yığınları” bulunmaktadır.


























            Görsel 2.3: İki İnekli Manzara, Camille Corot, 1865, İrlanda Ulusal Müzesi, Dublin  Görsel 2.4: Başak Toplayan Kadınlar, Jean François Millet, 1857,
                                                           Orsay Müzesi, Paris


                                                                                                    59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66