Page 61 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 61
XIX. YÜZYILDAN MODERNİZME AVRUPA SANATI
Gerçekçilik akımının öncü sanatçı-
larından Fransız Honoré Daumier
(1808-1879); karikatür ve gravür
çalışmaları ile ön plana çıkmış, tab-
loları da sanat çevrelerince önemli
bulunmuştur. Sanatçı, çalışmala-
rında sanayileşmenin meydana ge-
tirdiği modern kentsel yaşamın zor-
luklarını konu almıştır. Yağlı boya
tablolarında renkleri hem sıcak hem
de koyu kullanarak izleyicide farklı
etki bırakmayı başarmıştır. Sanat-
çının “Üçüncü Mevki Vagon” (Görsel
2.2), “Theadore Rousseau’nun Port-
resi”, “Çamaşırcı Kadın Komedi Ti-
yatrosunda”, “Şarkı Söyleyen Çift” ve
“Satranç Oyuncuları” tablolarının ya-
nında çok sayıda karikatür ve gra-
vür çalışması bulunmaktadır.
Akımın bir başka önemli Fransız
sanatçısı Jean Baptiste-Camille Görsel 2.2: Üçüncü Mevki Vagon, Honoré Daumier, 1862, Metropolitan Müzesi, New York
Corot (1796-1875), manzara resimleri
ve gravürleriyle ün kazanmıştır.
Gerçekçi bir tutumla her şeyi büyük bir titizlikle işleyen Corot, erken dönem çalışmalarında figüre
nadir yer vermiştir. Barbizon okulunun etkisi ile doğaya çıkmış; kayaları, ağaçları ve bitkileri olduğu
gibi yansıtmaya özen göstermiştir. Önemli çalışmaları arasında “Nehir Manzarası”, “Kitap Okuyan
Kadın”, “Mortefontaine’in Hatıraları”, “Chartres Katedrali”, “Fırtınalı Hava”, “Bornova” ve “İki İnekli
Manzara” (Görsel 2.3) bulunmaktadır.
Köylülerin ressamı olarak da bilinen Fransız ressam Jean François Millet (1814-1815), gerçekçilik
akımının Avrupa’daki öncüsüdür. Barbizon okulunun kurucusu olan Millet; çalışmalarında çoğunlukla
doğaya, köylülere, işçi sınıfına yer vermiş ve emeği yüceltmiştir. Zengin renk çeşitliliğini büyük bir
titizlikle kullanmış ve her fırça vuruşunu ayrıntılı olarak düşünmüştür. Sanatçının önemli eserleri
arasında “Başak Toplayan Kadınlar” (Görsel 2.4), “Tırmık Yapan Kadın”, “Angelus”, “Ekmek Pişiren Kadın”,
“İşe Gidenler”, “Patates Ekenler”, “Saman Yığınları” bulunmaktadır.
Görsel 2.3: İki İnekli Manzara, Camille Corot, 1865, İrlanda Ulusal Müzesi, Dublin Görsel 2.4: Başak Toplayan Kadınlar, Jean François Millet, 1857,
Orsay Müzesi, Paris
59