Page 66 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 66

GENEL SANAT TARİHİ

          Fransız  ressam  Alfred  Sisley  (1839-1899),  duygularındaki  yoğunluğun  etkisi  ile  tablolarında  renkleri
          zarifçe ortaya çıkarmıştır. Çalışmalarını açık havada yapan sanatçı, çoğunlukla su yüzeyini ve gökyüzünü
          birleştirmiş  ve  burada  gördüğü  ışık  etkisi  üzerinde  durmuştur.  Sanatçının  eserlerinde  renkler  göz  alıcı
          parlaklık ve canlılıktadır. “Buğday Tarlası”, “Sel Baskını”,  ‘‘Suresnes’te Seine Nehrinde Sel Sırasında Sandal”,
          “Sis”, “Sabah Güneşinde Çayırlar” (Görsel 2.13) akımın özelliklerini yansıtan önemli çalışmalarıdır.
          Sanat yaşamının ilk dönemlerinde ünlü Fransız ve İtalyan ressamların eserlerinden etkilenen Edgar Degas
          (1834-1917), sonraki dönemlerde izlenimci harekete katılmıştır. Sanatçı birçok konuda resim yapmış özellikle
          dansçıları konu aldığı resimleriyle ün kazanmıştır. “Dans Sınıfı” (Görsel 2.14), “L’etoıle”, “İçecek İçen” ve “Bayan
          La La Fernando Sirkinde” sanatçının önemli eserleri arasındadır.






















         Görsel 2.13: Sabah Güneşinde Çayırlar, Alfred Sisley, 1894, Metropolitan Müzesi, New   Görsel 2.14: Dans Sınıfı, Edgar Degas, 1873-
         York                                                    1876, Orsay Müzesi, Paris
          SIRA SİZDE           İzlenimcilik  akımını  temsil  eden  sanatçıların  tablolarından  bir  sunum  hazırlayarak
                               sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.

          Geç-Ard-İleri İzlenimcilik (Post Empresyonizm)

          İzlenimciliğe tepki olarak gelişen geç-ard-ileri izlenimcilik, Paul Cézanne (Pol Sezan) ve Vincent van
          Gogh’un  (Vinsent van Goh)  geliştirdikleri  sanat anlayışlarını adlandırmak için kullanılmıştır. Canlı
          ve parlak renkler kullanmaları dışında belli bir birliktelik sergilemeyen, birbirlerinden farklı üsluplar
          geliştiren bu sanatçıların ortak yönleri bir dönem izlenimcilerin arasında yer almalarıdır. Aynı zamanda
                                                            bu  sanatçılar  diğer  izlenimci  sanatçıları
                                                            etkilemiş, yeni izlenimcilik  akımının ortaya
                                                            çıkışına katkıda bulunmuştur.
                                                            İzlenimciliğin  aşırı  duygusalcı  ve  rahat
                                                            tavırlarına  karşı  ilk  tepkiyi  Paul  Cézanne
                                                            (1839-1906)  vermiştir.    İzlenimcilik  sonrası
                                                            sanatçısı olarak anılan Cézanne, izlenimciliği
                                                            hem  önemli  hem  de  aşırı  serbest  ve
                                                            içgüdüsel bulmuştur. Müze sanatı üretmeyi
                                                            hedefleyen sanatçı; portreleri ve manzara
                                                            özellikle  de  St.  Victorie  Dağı’nı  konu  alan
                                                            eserlerinde  belli  bir  duruş  sergilemiştir.
                                                            Kübizmin  öncüsü  olarak  değerlendirilen
                                                            sanatçının  önemli  çalışmaları  arasında
                                                            “Kırmızı  Elbiseli  Bayan”,  “Santa-Victoire
                                                            Dağı”, “Kahve Takımı ve Kadın”, “Yıkananlar”
          Görsel 2.15: Sainte-Victoire Dağı ve Arc River Vadisi Viyadüğü, Paul Cézanne,  ve  “Sainte-Victoire  Dağı  ve  Arc  River Vadisi
           1882, Metropolitan Müzesi, New York              Viyadüğü” (Görsel 2.15) bulunmaktadır.


          64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71