Page 66 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 66
GENEL SANAT TARİHİ
Fransız ressam Alfred Sisley (1839-1899), duygularındaki yoğunluğun etkisi ile tablolarında renkleri
zarifçe ortaya çıkarmıştır. Çalışmalarını açık havada yapan sanatçı, çoğunlukla su yüzeyini ve gökyüzünü
birleştirmiş ve burada gördüğü ışık etkisi üzerinde durmuştur. Sanatçının eserlerinde renkler göz alıcı
parlaklık ve canlılıktadır. “Buğday Tarlası”, “Sel Baskını”, ‘‘Suresnes’te Seine Nehrinde Sel Sırasında Sandal”,
“Sis”, “Sabah Güneşinde Çayırlar” (Görsel 2.13) akımın özelliklerini yansıtan önemli çalışmalarıdır.
Sanat yaşamının ilk dönemlerinde ünlü Fransız ve İtalyan ressamların eserlerinden etkilenen Edgar Degas
(1834-1917), sonraki dönemlerde izlenimci harekete katılmıştır. Sanatçı birçok konuda resim yapmış özellikle
dansçıları konu aldığı resimleriyle ün kazanmıştır. “Dans Sınıfı” (Görsel 2.14), “L’etoıle”, “İçecek İçen” ve “Bayan
La La Fernando Sirkinde” sanatçının önemli eserleri arasındadır.
Görsel 2.13: Sabah Güneşinde Çayırlar, Alfred Sisley, 1894, Metropolitan Müzesi, New Görsel 2.14: Dans Sınıfı, Edgar Degas, 1873-
York 1876, Orsay Müzesi, Paris
SIRA SİZDE İzlenimcilik akımını temsil eden sanatçıların tablolarından bir sunum hazırlayarak
sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.
Geç-Ard-İleri İzlenimcilik (Post Empresyonizm)
İzlenimciliğe tepki olarak gelişen geç-ard-ileri izlenimcilik, Paul Cézanne (Pol Sezan) ve Vincent van
Gogh’un (Vinsent van Goh) geliştirdikleri sanat anlayışlarını adlandırmak için kullanılmıştır. Canlı
ve parlak renkler kullanmaları dışında belli bir birliktelik sergilemeyen, birbirlerinden farklı üsluplar
geliştiren bu sanatçıların ortak yönleri bir dönem izlenimcilerin arasında yer almalarıdır. Aynı zamanda
bu sanatçılar diğer izlenimci sanatçıları
etkilemiş, yeni izlenimcilik akımının ortaya
çıkışına katkıda bulunmuştur.
İzlenimciliğin aşırı duygusalcı ve rahat
tavırlarına karşı ilk tepkiyi Paul Cézanne
(1839-1906) vermiştir. İzlenimcilik sonrası
sanatçısı olarak anılan Cézanne, izlenimciliği
hem önemli hem de aşırı serbest ve
içgüdüsel bulmuştur. Müze sanatı üretmeyi
hedefleyen sanatçı; portreleri ve manzara
özellikle de St. Victorie Dağı’nı konu alan
eserlerinde belli bir duruş sergilemiştir.
Kübizmin öncüsü olarak değerlendirilen
sanatçının önemli çalışmaları arasında
“Kırmızı Elbiseli Bayan”, “Santa-Victoire
Dağı”, “Kahve Takımı ve Kadın”, “Yıkananlar”
Görsel 2.15: Sainte-Victoire Dağı ve Arc River Vadisi Viyadüğü, Paul Cézanne, ve “Sainte-Victoire Dağı ve Arc River Vadisi
1882, Metropolitan Müzesi, New York Viyadüğü” (Görsel 2.15) bulunmaktadır.
64