Page 64 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 64

GENEL SANAT TARİHİ

          Fotoğraf Makinası ve Sanatı

          Fotoğraf  makinasının  XIX.  yüzyılın  ilk  yarısında  Fransız  mucit  Nicéphore  Niepce  (Nisefor
          Niyeps)  (1765-1833)  tarafından  icat  edilmesi,  sanat  dünyasında  deprem  etkisi  yaratmıştır.
          Objelerin anlık görüntüsünü özgün bir yaklaşımla dolaysız olarak yakalayan bu icat, bir grup
          ressam tarafından bir sanat olarak görülse de çoğu ressam tarafından bu icat sanata darbe
          vuran bir rakip kabul edilmiştir. Bu yeni rakiple yarış içerisine giren ressamlar, benzer etkileri
          mekanik  olarak  değil  de  fırça  vuruşlarıyla  ortaya  çıkarmaya  çalışmışlardır.  Fotoğrafın  ilk
          olarak sadece siyah-beyaz baskılanması renkli eserler ortaya çıkaran sanatçıları bir adım öne
          çıkarmıştır (Görsel 2.9).
          Kim, nasıl kabul ederse etsin, hare-
          keti ve ışığı anlık yakalayan bu icadın
          sanata etkisi yadsınamaz derecede
          büyük  olmuştur.  Olağan  dışı  yakın
          çekimler, farklı açılardan insan çe-
          kimleri, koşan atların anlık çekimle-
          ri  gibi  çekim  teknikleri  sanatçılara
          ilham kaynağı olmuştur.
          Fotoğrafın  ışığı  anlık  yakalaması
          gerçekçi sanat akımının ortaya çık-
          masında ve bu akımın yeni anlayış-
          lara  evirilmesinde  etkili  olmuştur.
          Özellikle izlenimci sanatçılar bu ica-
          dın  yeni  etkilerinden  derinden  et-
          kilenerek  nesnelere  bakış  açılarını
          değiştirmiş ve yeni oluşumlar geliş-
          tirmişlerdir.                        Görsel 2.9: Tarihin bilinen ilk fotoğrafı (Pencereden Le Gras’a bakış 1826 veya 1827), Nicép-
                                               hore Niepce


          ARAŞTIR ÖĞREN      Oluşturulacak sınıf içi gruplarla fotoğraf makinasının icadının resim sanatına etkisini
                             araştırınız, araştırma sonuçlarını sınıf ortamında etkileşimli tahta kullanarak sununuz.




          İzlenimcilik (Empresyonizm)

          XIX.  yüzyılın  sonlarına  doğru  Fransa’da  bir  grup  ressam  görünenin  bire  bir  yansıtıldığı  realizmden
          uzaklaşmaya başlayıp görüntünün sanatçının zihninde bıraktığı izlenimleri yansıtmaya başlamıştır.
          Bu  akım  adını  Claude  Monet’nin  (Klod  Mone)  “İzlenim”  (Gün  Doğumu)  adlı  tablosundan  almıştır.
          Çoğunlukla doğayı konu alan izlenimciler, doğanın belli bir andaki ışık ve aydınlık etkisinin kendilerinde
          bıraktığı izlenimleri resmetmişlerdir. Çalışmalarını çoğunlukla açık havada gerçekleştiren sanatçılar;
          manzaralar, sokak veya nehir kenarında gezenler, günlük yaşamdan kesitler, istasyonda bekleyenleri
          kendilerine konu olarak almışlardır.

          Sanatçılar,  eserlerinde  konturlardan  ve  ayrıntılardan  kaçınmış,  geniş  fırça  vuruşları  ile  eserlerini
          kısa sürede oluşturmuştur. Bu akımla çizgiler geri plana atılmış, renkler ön plana çıkmıştır. Akımın
          önemli sanatçıları arasında Claude Monet, Edouard Manet (Eduar Mane), Auguste Renoir (Ogüst
          Renuar), Alfred Sisley (Elfred Sisle), Edgar Degas (Edgar Döga), Jan Paul Cézanne (Jan Pol Sezan)
          ve Camille Pisarro (Kamiy Pizaro) bulunmaktadır.






          62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69