Page 144 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 144

GENEL SANAT TARİHİ

          Bu  tapınakların  önemli  örneklerinden  olan  Kailash  Tapınağı  (Kailaş)  kayaların  kesilmesi  ve  oyulması
          ile  yapılmış  dünyanın  en  büyük  tapınağıdır.  Tapınak;  büyüklüğü,  mimarisi,  taş  işçiliği,  heykelleri  ve
          kabartmaları ile dikkat çekmektedir. Tanrı Shiva’yı onurlandırmak için yapılan tapınağın yapımı yüz yıldan
          fazla sürmüştür. Tapınak, adını  Himalaya dağlarında Tanrı Shiva’nın evinin bulunduğuna inanılan Kailash
          Tepesi’nden almıştır. Tapınak Ellora’da bulunan mağaralar grubu içindedir.  U şeklindeki tapınak; üç
          katlı, elli metre derinlik, otuz metre genişlik ve otuz iki metre yüksekliğinde yapılmıştır. Yapıda bulunan
          heykel ve kabartmalar da kayalara oyularak yapılmıştır. Tapınakta iki büyük panel bulunmaktadır. Bu
          panellerden  birinde  Hintlilerin  ünlü  destanlarından  olan  Ramayana,  diğerinde  ise  Mahabbarata’dan
          sahneler  anlatılmıştır.    Eserin  duvarlarında  binayı  sırtlarında  taşır  vaziyette  yüzlerce  fil  kabartması
          bulunurken dış duvarlarda ise Hindu tanrıları resmedilmiştir (Görsel 6.4).




































           Görsel 6.4: Kailash Tapınağı, Aurangabad, Hindistan
          Heykel-Kabartma

                                  Kendine özgü biçim ve üsluba sahip olan Hint heykel sanatı gelişmiş
                                  örnekler vermiştir. Hint sanatında mimari, heykel yapımının bir aracı
                                  olarak görülmüştür. Tapınaklarda bulunan heykel ve kabartmaların
                                  yapımında  heykeltıraşlar  ve  rahipler  iş  birliği  içinde  olmuşlardır.
                                  Heykeltıraşlar  sadece  heykel  yapmayı  değil  Hintlilerin  kutsal
                                  metinlerini  ve  bu  metinleri  yorumlamayı  da  bilmek  zorundaydılar.
                                  Bu  heykellerde  yer  alan  imgeler  ve  biçimsel  modeller  metinlerde
                                  yer alan geleneklerle belirlenmiştir. Tapınaklara yapılan heykel ve
                                  kabartmalar eğer imgenin manevi anlamını verebiliyorsa kusursuz
                                  sayılmıştır  (Görsel  6.5).  Bu  kusursuzluk  Hintlilerin  ritüellerinin  bir
                                  parçası  olarak  dansın  taşıdığı  önemi  yansıtacak  şekilde  jestlerin,
                                  oranların ve duruşların incelikli farkları ile ifade edilmiştir.


          Görsel 6.5: Oturan Buda heykeli,
          Sarnath Müzesi, Hindistan
          142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149