Page 148 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 148

GENEL SANAT TARİHİ

          Heykel-Kabartma


          Persler tarafından yapılan sarayların duvarlarında çok sayıda heykel ve kabartma bulunmaktadır. Bu
          heykel ve kabartmalarda Persler, imparatorluklarının gücünü göstermeyi amaçlamışlardır. Özellikle
          apadanaların basamak kısımlarında bulunan kabartmalar titizlikle betimlenmiştir. Kabartmalarda
                                                       hediye  sunmak  için  gelenlerin  Perslerin  dünya
                                                       hâkimiyetlerini  kabul  ettikleri  anlaşılmaktadır.
                                                       Çok farklı ırklardan insanların bulunması perslerin
                                                       gücünün  göstergesi  olarak  görülmektedir.  Bu
                                                       kabartmalarda Pers kralının maiyet alayını ya da
                                                       Perslere  tabi  kavimleri  hükümdara  armağanlar
                                                       getirirken uzun şeritler hâlinde tanımlamaktadır.
                                                       Esas  itibarıyla  klişe  hâline  gelmiş  birtakım
                                                       motiflerin tekrarından ibaret bulunmakla beraber
                                                       bu  motifler  Perslerin  kültür  hayatı  için  önemli
                                                       belgeler teşkil etmektedir (Görsel 6.12).
                                                       Pers heykel sanatı geleneksel özelliklerinin yanı
          Görsel 6.12: Apadana sarayı kabartmaları, Persepolis
                                                       sıra  Yunan  heykel  sanatının  etkisi  olarak  kabul
          edilen  üç  boyutluluğa  da  sahiptir.  Heykel  ve  kabartmalarda  insan  vücudu;  başı  yandan,  göğsü
          önden, bacak kısımları da yandan verilmiştir.

                       6.3         ÇİN

                                   SANATI


          Dünyanın  kadim  medeniyetlerinden  biri  olan  Çin,  Sarı  Nehir  Vadisi’nde  yaşayan  kabilelerin
          birleşmesi ile oluşmuştur. Çin tarihi, ilk olarak beylikler ve hanedanlık dönemleri olarak ikiye
          ayrılmıştır.  Beylikler  döneminde  seramik  sanatı  ve  dokumacılık,  özellikle  ipek  dokumacılığı
          gelişim göstermiştir.
                                                       Çin’in  ilk  yapı  örnekleri  basit  kerpiç  ve  ahşap
                                                       yapılardır.  Qin  Hanedanlığı’nın  (MÖ  221-206)  en
                                                       ünlü  yapısı  günümüze  kadar  ayakta  kalmış  ve
                                                       önemini  korumuş  olan  Çin  Seddi’dir.  Bu  yapı,
                                                       Türk  ve  Moğol  saldırılarına  karşı  korunmak
                                                       amacıyla  inşa  edilmiş  ve  yapımı  uzun  yıllar
                                                       sürmüştür.  Yapının  toplam  uzunluğu  yaklaşık
                                                       6.700  km genişliği  6-7  metredir. Yüksekliği  2-12
                                                       m  arasında  değişmektedir.  Bu  dönemin  başka
                                                       bir önemli yapısı Qin Huang Shi Di (Kuin Hang Şi
                                                       Di) Anıt Mezarı ve Terra Kotta Ordusu’dur. Pişmiş
                                                       topraktan yapılmış binlerce askerden oluşan bu
          Görsel 6.13: Terra Kotta Ordusu, Şensi, Çin
                                                       ordu,  imparatoru  yeni  hayatında  koruması  için
          yapılmış ve imparatorun anıt mezarının içerisine konulmuştur (Görsel 6.13).
          Han Hanedanlığı (MÖ 206- MS 220) Dönemi’nde büyük şehirler oluşmuş, Orta Asya ve Avrupa ile
          ticari  ilişkiler  kurulmuş,  mimari  alanda  yenilikler  ortaya  çıkmıştır.  Konfüçyüsçülük,  Taoculuk  ve
          Budacılıkla gelişen fikirler topluma yayılmış, tapınak ve saray mimarisi ortaya çıkmıştır. III ve VI. yy
          arasında kurulan hanedanlık dönemlerinde resim, kabartma ve heykellerle kaplı çok sayıda Budist
          tapınak, mağara tapınağı ve manastır inşa edilmiştir. Buda ikonografisini konu alan bu kabartma ve
          heykeller bundan sonraki tapınakların temel süsleme unsurları hâline gelmiştir.
          146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153