Page 68 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 68

2. ÜNİTE



                      DİKKAT ÇEKME


               Leonardo Da Vinci’nin “Mona Lisa” tablosu da gelişigüzel değil, belli
             bir oran dâhilinde yapılmıştır. Dönem sanatçılarının matematik, fizik
             gibi doğa bilimlerine olan ilgisi düşünüldüğünde öğrendiklerini eserle-
             rine yansıtmış olmaları mantıklı durmaktadır. Görselde görüldüğü gibi
             tablo, belli noktalardan dikey ve yatay olmak üzere iki çizgiyle kesil-
             diğinde  kenarlarda  oluşan  oranın  1/1,618  olduğu  görülecektir.  Geç-
             mişten günümüze resim yapma tekniğinde altın üçgen, dikdörtgen ve
             çokgenler sıkça kullanılmıştır.
                                                  Görsel 2.110: “Mona Lisa”, 1503-07,
                                                  Leonardo da Vinci, 77x53 cm, ahşap
                                                  üzerine yağlı boya, Louvre Müzesi,
                                                  Paris
            2.5.3. Varlığın Büyüklük-Küçüklük
            Etkisi
            Dünya  üzerindeki  her  varlık,  sayısal  olarak
          bir büyüklüğe sahiptir. Bir nesneyi başka bir nes-
          neyle  karşılaştırmadıkça  onun  ne  kadar  büyük
          olduğu  konusunda  konuşmanın  hiçbir  anlamı
          yoktur. Örneğin elma ağacını tek başına düşün-
          düğümüzde zihnimizde canlanan boyut ile aynı
          ağacı servi ağacı ile yan yana düşündüğümüzde
          canlanan  görüntü  farklıdır.  Bir  atın  yanında  ol-
          dukça küçük kalacak olan bir köpeğin, bir kedi
          ile  yan  yana  geldiğinde  uyandıracağı  farklılık
          duygusu da bu etkiye örnek olarak gösterilebilir
          (Görsel  2.111,  2.112  ).  Sonuç  olarak  varlıkla-
          rın büyüklük etkileri, nesnelerin birbirlerine olan
          oranlarıyla kendini gösterir.






                                                      Görsel 2.111: “Servi ve Elma Ağacı”
            Tasarımda oranı etkili kullanmanın bir ama-
          cı  vardır.  Genel  olarak  nesnenin  kendi  içinde
          ve başka nesnelerle renk, biçim, leke ya da bo-
          yutlar açısından benzer oranlarda olması sanat
          eserinin  plastik  değerini  azaltıp  eseri  tekdüze-
          leştirecektir.  Bu  tekdüzeliği  ortadan  kaldırmak
          için tasarımcılar, görsel ögeleri kullanarak farklı
          tasarımlar oluşturmaktadır.










                                                      Görsel 2.112: “Köpek ve Kedi”



          66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73