Page 69 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 69

SANATIN TEMEL ÖGELERİ



                         BEN KİMİM ?


                     LEONARDO DA VINCI (1452-1519)
                  Leonardo,  1452’de  Floransa  yakınlarındaki  Vinci  kasabasında
                doğdu. Çocuk yaşlarda bir mimarın yanında çalışarak ilk hesap, ge-
                ometri ve yapı bilgilerini bu mimardan aldı. Sonrasında resme olan
                yeteneği sayesinde ünlü ressam ve heykeltıraş Andrea del Verroc-
                chio’nun (Andreya del Verrokyo) çırağı oldu. Dört yıl boyunca bir-
                çok ressam ve heykeltıraş ile tanışma fırsatı buldu. 1472’den sonra
                bağımsız çalışmaya başladı. 1482’de Milano’ya giderek Dük Ludo-
                vico Sforza’nın (Ludoviko Sforsa) himayesinde on altı yıl boyunca
                mühendis, ressam ve yontucu olarak görev yaptı. Bu sırada “Resim
                Üzerine Tezler” adıyla bilinen notlarını tutmaya başladı. Zamanla
                13.000 sayfayı bulan defterlerindeki notlar ve çizimler onun deha-
                sının büyüklüğünü göstermektedir. Leonardo’nun projesini çizdiği
                pek çok araç, makine ya da düzenek gelişmiş biçimleriyle modern   Görsel 2.113: “Leonardo”
                yaşamın birer parçası olmuştur. Tasarımlarından biri de çizimlerini
                1502’de Sultan II. Beyazıt’a gönderdiği bir köprü projesidir.
                  Dük  Ludovico  Sforza’nın  yanından  ayrıldıktan  sonra  İtalya’yı
                gezen sanatçı, bu arada dünyanın en ünlü tabloları arasında yer
                alan Mona Lisa’yı resmetmeye başladı. Yine bu dönemde anatomi
                ve fizyolojiyle ilgilendi. Otuzdan fazla kadavra inceleyen Leonardo,
                edindiği gözlemleri 200’den fazla çizimle resmetti. 1516’da Kral I.
                Francis’in davetini kabul ederek Kral’ın başressamı, mimarı ve mü-
                hendisi olarak son yıllarını saraya yakın bir konakta geçirdi. 2 Mayıs
                1519’da Fransa’da öldüğünde ardında pek çok eser ve çözülmeyi
                bekleyen sır bıraktı.
                  Leonardo,  bilimin  sunduğu  imkânları  olduğu  gibi  almak  yerine
                kendi gözlemlerini kayda geçirip edindiği bilgiler ile yeni tasarımlar
                yapma yolunu seçmiştir. Ona göre makine icat etmek, anatomiyi   Görsel 2.114: “La Belle Ferronniere”,
                incelemek, resim yapmak benzer şeylerdi. Onun çizimlerini inceler-  (1490-1497), 63x72 cm, tüyb, Louvre
                ken bilimle sanat arasındaki keskin sınırın tamamen kaybolduğunu   Sanat Müzesi, Paris
                görebiliriz.
                  Rönesans  Dönemi’nin  ressamı,  mühendisi,
                heykeltıraşı,  müzisyeni,  anatomisti,  mucidi,  bo-
                tanikçisi, mimarı ve matematikçisi olan bu büyük
                dehanın “Mona Lisa” dışında resim sanatına ar-
                mağan ettiği diğer ünlü eser ve desenleri şöyledir:
                La Belle Ferronniere, Oturan Bir Figür İçin Perde-
                lik ve Kakımlı Kadın.
                                                              Görsel 2.115: “Oturan Bir   Görsel 2.116: “Kakımlı
                                                              Figür İçin Perdelik”, 1475-  Kadın”, 1483-90, Leonardo
                                                              1480, Leonardo da Vinci,   da Vinci, 54,8x40,3 cm,
                                                              196x153 cm, keten kanvas   aüyb, Czartoryski Müzesi,
                                                              üzerine tempera, Louvre   Krakow
                                                              Sanat Müzesi, Paris





                                                                                                     67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74