Page 187 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 187

4. Ünite




                  Sır, seramik malzeme üzerine uygulanan renkleri  özellikle metal oksitlerle yapılan renklendirmeyi açığa çıka-
               rarak değerini artırır. Farklı metal oksitler farklı özelliklere sahip sırlarla bir araya gelerek farklı sıcaklık ve teknik-
               lerde pişirim yapılarak değişik renkler elde edilir. Örneğin bakır oksit kurşunlu sırlar yeşilin tüm tonlarını verir. Salt
               alkalili kurşunlu sırlarda Mısır mavisi, bileşiminde az alkali bulunursa turkuaz, redüksiyonlu pişirimde Çin kırmızısı
               elde edilir.
                  Sır altı boyalar, bisküvi pişirimi yapılmış form üzerine uygulanır. Daha sonra sırlama yapılır ve sır pişirimi ger-
               çekleştirilir. Sanatçı boya uygulamalarını fırça, baskı veya püskürtme yöntemiyle yapabilir.
                  Sır üstü boyaları ise sır pişirimi yapılmış form üzerine uygulanır. Genellikle 700-850°C olan düşük pişirim sıcak-
               lığı ile ikinci bir pişirim yapılır. Böylece boyanın sabitlik kazanması sağlanır (Görsel 4.65).





















                  Bisküvi pişirimi aşaması  Sıraltı boyama aşaması   Sırlama aşaması     Seramiğin tamamlanması
                Görsel 4.65: Seramik Bisküvi pişirimi ve sırlama aşamaları
                  Sır Çeşitleri

                  Artistik sırlar: Endüstriyel üretimde kullanılmayan özgün formlara sanatsal değerler katan sırlardır. Artistik
               sırların en belirgin yönü, çalışmalara doku ve renk özelliği katmasıdır. Renk ve dokular, rastlantı ve deneysel uygu-
               lamalarla sağlanmaktadır.


                                                        Mat Sır: Seramik ürünlerin yüzeyini mat bir sır tabakası ile kapla-
                                                     yan, genellikle örtücü özellik gösteren ve parçanın kalitesini arttırıcı
                                                     özellikteki sırlar olarak tanımlanır. Mat sırlar ile seramik parçaların
                                                     çeşitli dekor olanakları vardır. Mat sır bileşimine göre çeşitli renk ve
                                                     oksitler ile renklendirilebileceği gibi üzerine parlak ve akıcı sırlar da
                                                     uygulanabilir. Mat sır üretiminde en çok kullanılan yöntem, renksiz
                                                     saydam bir sırın çeşitli katkılar ile matlaştırılmasıdır. Her katkı mad-
                                                     desi sıra farklı bir yüzey dokusu ve renklendirmede farklı özellikler
                                                     kazandırır (Görsel 4.66).


                Görsel 4.66: Mat sır






                                                        Toplamalı Sır: Pişme sırasında damarlar ve adacıklar şeklinde
                                                     kümelenerek, yüzeyde alttaki çamur görülecek şekilde toplanan
                                                     sırlardır (Görsel 4.67).







                Görsel 4.67: Toplamalı sır




            184
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192