Page 34 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 34

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ





             11.1.3.     Üç Boyutlu Biçimlendirme Yöntem ve Teknikleri


               Üç Boyutlu Biçimlendirme Yöntemleri: Üç boyutlu sanatlarda en
            temel biçimlendirme yöntemleri modelasyon, yontu ve inşa yönte-
            midir. Modelasyon kil, plastilin, bal mumu gibi yumuşak malzemeler
            biçimlendirilerek yapılırken yontu; ahşap, taş gibi sert malzemelerin
            işlenmesi ile olmuştur. İnşa yönteminde ise farklı malzemelerin ekle-
            me, kesme ya da birleştirme uygulamaları söz konusudur.
               İlk  çağlardan  itibaren  kullanılan  taş,  kil,  ağaç  ve  pişmiş  toprak
            inançların, duyguların aktarımı için yapılan üç boyutlu sanatın ana
            malzemeleri  olmuştur. Sanatçı, uygulamada  kullanacağı her mal-
            zemenin doğasını bilmek durumundadır. Her malzemenin vereceği
            görsel etki, uygulama şekli ve mekânda yarattığı algı farklıdır. Ge-
            nellikle ‘’heykel’’ kelimesi, taştan veya ağaçtan yontularak yapılmış
            formları çağrıştırır. Bu yüzden geçmiş dönemlerden bu yana heykel
            ʻʻyontu’’ olarak da adlandırılır (Görsel 1.40, 1.41).
               Yontu tekniği, tarih içinde en çok kullanılan tekniklerden bir ta-
            nesidir. Michelangelo [Mikelanjelo (1475-1564)], mermerden heykel
            yapmayı ʻʻMermer kütlenin içindeki figürü ortaya çıkarmak için ge-
            reksiz parçaları çekip almak.’’ diye tanımlar.
               Blok hâlindeki alçı, mermer, taş, ağaç ve kemik malzemeler yontu
            tekniği ile biçimlendirilir. Bu malzemeler sert bir yapıya sahip olduk-
            larından elle biçimlendirmek mümkün değildir. Çekiç, keski, ıskarpe-
            la, murç (taşçı kalemi) tokmak, testere, törpü, eğe gibi araç-gereçler
            sert malzemeleri biçimlendirmekte kullanılır. 19-20. yy.da yaşanan
            teknolojik gelişmelerle birlikte üretilen elektrikli ve bilgisayar des-
            tekli makinelerin sağladığı kolaylıklar düşünüldüğünde eski çağlarda
            bir heykeltıraşın ne kadar büyük azim ve sabır duygusuyla çalıştığı
            ortaya çıkmaktadır.
               Üç boyutlu formun öncelikle farklı açılardan çizimleri ve maketi
            yapılır. Kütle, ana biçim elde edilmek üzere kabaca yontulur. Fazla-
            lıkları alınan kütle üzerine tasarımın ölçekli bir şablonu çizilir, şablon
            dışında kalan bölümlerin parça büyüklüğüne göre uygun araç-gereç-
            ler kullanılarak kütleden eksiltme işlemi yapılır. Ana hatları belirgin
            olarak ortaya çıkan üç boyutlu çalışmanın ayrıntıları büyükten küçü-  Görsel 1.40: 19. Uluslararası Zühtü Müridoğlu
            ğe doğru aşamalı olarak işlenir ve yüzey üstünde gereken son düzelt- Ahşap Heykel Sempozyumu, 2012,  Değirmen-
            meler yapılır.                                            dere, Kocaeli


























             Görsel 1.41: 11. Gaziemir Uluslararası Taş Heykel Sempozyumu, 2017, Gaziemir, İzmir





                                                                                                         31
                                                                                                         31
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39