Page 31 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 31
ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
İnşa (ekleme, kesme, birleştirme): İnşa tekniğinin
temelleri 20. yüzyılın başında kübizm akımıyla atılmıştır.
Kübizmin öncüleri olan Georges Braque (Corc Brak) ve
Pablo Picasso (Pablo Pikasso) resimlerinde nesne ve
figürleri parçalara bölüp tekrar birleştirerek geometrik
soyutlamalarla kompozisyonlar oluşturmuş ayrıca
tuval üzerine günlük hayatta kullanılan gazete, hasır,
muşamba gibi hazır nesneleri yapıştırmış, bu nesneleri
kompozisyona dâhil ederek bu nesneleri resmin bir parçası
olarak kullanmışlardır.
İnşa yöntemi ile üç boyutlu tasarımlar yaparken modelaj
ve yontu tekniğinden farklı olarak metal parça, levha,
çıta, cam, tel, formika, kumaş, ip ve doğada hazır olarak
bulunan çeşitli nesneler önceden biçimlendirilerek ya
da özgün formları korunarak bir araya getirilir (Görsel
1.37). Parçaların birleştirilmesinde çivi, vida, kaynak ya
da yapıştırıcılardan yararlanılır.
Kaynak aletinin bulunmasıyla günümüz metal heykelci-
liğinde yeni bir aşamaya gelinmiştir. Metal heykellerde,
kaynağın yanı sıra lehim ve dövme gibi teknikler de kul-
lanılır. Kaynak ve döküm birlikte ilk kez 1930’larda Julio
Gonzales (Julyo Gonzales) tarafından kullanılmıştır (Görsel
1.38). Yaptığı heykellerle 20. yüzyılın en yenilikçi sanatçı- Görsel 1.37: Lilit, 2022, Şükrü Aslan
larından biri olarak öne çıkmıştır.
Günümüzde yeni teknik, malzeme ve teknolojileri kullanan heykeltıraşlar mühendis gibi çalışmakta çok farklı
eserler ortaya koymaktadırlar. Ayrıca hareketli mekanizmalarla değişken formlara sahip olabilen Ali ve Nino
heykeli gibi heykeller de yapılmıştır (Görsel 1.39).
Görsel 1.38: Kaktüs Adam I, 1930, Julio González, Guggenheim Görsel 1.39: Ali ve Nino, 2010, Tamara Kvesitadze (Tamara
(Güjnayn) Müzesi, New York, ABD Kıfzitadze), Batum, Gürcistan
29