Page 27 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 27

1. Ünite





               11.1.2.      Tarihsel Süreç İçerisinde Üç Boyutlu Biçimlendirme


                     İlkel Toplumlardan Günümüze Üç Boyutlu Sanat

                  Heykel, insanın varoluşundan bu yana sanatın öyküsünde
               değişik roller üstlenerek farklı kültürlerin anlatım dili olmuş-
               tur.  Tarih boyunca heykele  işlevsel, toplumsal,  kültürel
               ve inançla ilgili çok çeşitli anlamlar yüklenmiştir. İlkel
               Dönem'de bereketin sembolü, Arkaik Dönem'de ölüm-
               den sonra yaşamı simgeleyen güç, Antik Dönem'de ise
               mitoloji ve tanrıların simgesi olmuştur. Orta Çağ'da
               otorite ve kutsal gücün sembolü, Rönesans’ta ideal
               güzellik, Teknoloji Çağı ile birlikte mekânı ve zama-
               nı sorgulayan anlatım biçimine dönüşmüştür. Gü-
               nümüze ulaşan eserlerde, insanoğlunun küçük avcı
               topluluklardan imparatorluklara varan tarih sürecin-
               de inançların, sanatı ve toplumları nasıl yönlendirdiği
               görülebilir. Tarihsel süreç incelendiğinde, her dönemin
               kendi sanat anlayışını yansıttığı görülür. Sanat anla-
               yışlarındaki dönemsel değişiklikler, o dönemin kül-
               türel ve toplumsal yapısı kadar sanatçının kişilik
               özelliklerini de izleme imkânı vermektedir.
                  İnsanın doğayı kendi isteklerine, gereksinimleri-
               ne göre kurma çabası sanatsal yaratıcılığın da baş-
               langıcını oluşturmuştur. Sanat başlangıçta, aklın ve
               estetik çabanın değil içgüdülerin etkisi ile doğmuştur.
               İlk insanlar bolluğu, bereketi, doğurganlığı simge-
               lemek  için  kadın  heykelciklerini  kemiğe,  taşa, ağaca
               yontmuşlardır. Farklı malzemelerden biçimlendirdikle-
               ri heykelciklerin bir kısmını ölüleri anmak bir kısmını da
               dinsel tapınma ritüellerinde kullanmak için yapmışlar
               dır (Görsel 1.24).





                                                                Görsel 1.24:  Hohle Fels (Pule fels) Venüsü, MÖ 35.000-40.000,
                                                                Paleolitik Dönem









                  Brassempouy Venüsü (Bırasempoy Venüsü)
                   1892’de Fransa’da Brassempouy’daki bir ma-
                 ğarada bulunan bu büst, adını  bulunduğu böl-
                 geden almıştır. Pleistosen Dönem'e ait mamut
                 dişinden yapılan bu venüs, bilinen en eski insan
                 yüzü betimlemelerinden biridir (Görsel 1.25).







                                                        Görsel 1.25: Brassempouy Venüsü, MÖ 29.000-25.000, Paleolitik Dönem





             24
             24
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32