Page 25 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 25

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
            1.1.3. Üç Boyutlu Sanatta Kompozisyon
            Üç boyutlu nesne ve formlar arasında bağ kurularak bu nesnelerin uygun şe kilde bir araya getirilmesiyle oluşturulan
            düzene kompozisyon denir. Duygu ve düşüncelerini üç boyutlu formlarla ifade eden sanatçı; yapıtlarını üç boyutlu
            maddeleri biçimleyerek ortaya koyarken anlatımını güçlendirmek için ritim, renk, doku, boşluk, simetri, denge ve zıtlık
            gibi kompozisyon öge ve ilkelerinden yararlanır. Sanatçı, bu kompozisyon ögelerini hem etkili bir şekilde kullanır hem
            de malzeme seçimini bilinçli yapar. Üç boyutlu sanat eseri konusuna, konusunun form ile olan birliğine ve verdiği mesaja
            göre değerlendirilmelidir (Görsel 1.29).
            İki boyutlu ve üç boyutlu sanat arasında kompozisyon öge ve ilkelerinin kullanımı bakımından fark vardır. Üç boyutlu
            sanat hacim ve mekân ögelerinin kullanımı ile iki boyutlu sanattan ayrılır. Üç boyutlu çalışmalarda tasarlama süreci
            mekândan bağımsız düşünülemez. Mekân, kompozisyon, teknik-malzeme, denge ve hareket birlikte anlam kazanır. İki
            boyutlu çalışmalarda hacim; ışık-gölge etkileri, leke ve ton değerleriyle verilirken üç boyutlu sanatta doğal ya da yapay
            ışık kaynaklarından gelen ışıkla oluşan ışık-gölge etkileri form üzerinde kendini gösterir. Işık-gölge üç boyutlu sanat ese-
            rinin etkisini güçlendiren bir öge olduğu gibi günümüz ışık teknolojileri de kendi başına sanatsal yapıt olarak karşımıza
            çıkmaktadır. İki boyutlu çalışmalarda ışık-gölge etkileri izleyiciye göre değişiklik göstermez, üç boyutlu çalışmalarda izle-
            yicinin bakış açısına ve konumlandırılmasına, verilen ya da gelen ışığın etkilerine göre formun etkileri değişiklik gösterir.
            Üç boyutlu çalışmalarda kompozisyon öge ve ilkeleri, kompozisyonun kavramsal ögelerinin etkili kullanımı sayesinde
            daha anlaşılır hâle gelir.






















































                       Görsel 1.29: Azize Teresa’nın Vecdi, 1651, Lorenzo Bernini (Lurenzo Bernini), Cornaro (Kornano)
                       Şapeli , İtalya


                                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30