Page 22 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 22

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ



               Üç Boyutlu Sanatta Kompozisyon Kavramları


            Yüzeyde düzen anlayışı: Yüzeyde yer alacak biçimlerin, birbirine göre uyumlu ve estetik bir bütünlük sağlayarak
            kurgulanmasıdır.
            Geometrik kurgu: Biçimlerin benzerlik gösterdikleri en yakın geometrik şekillere göre düzenlenmesidir.
            Simetri-asimetri: Nesneler bir çizgiyle ortadan eşit ayrıldığında iki parçanın birebir örtüşmesi simetriyi, eşleşme-
            mesi durumu da asimetriyi ifade eder.
            Boşluk-doluluk: Boşluk, üç boyutlu formların içindeki veya çevresindeki boş alanlardır. Doluluk ise formun kendi-
            sidir. Boşluk-doluluk dengesi ya da zıtlığının kullanımı geleneksel kapalı form anlayışını sonlandırmış, bulunduğu
            mekânla ilişkiler kuran hareketli, parçalı kütle formları oluşturmuştur.
            Büyük-küçük: Kompozisyonda biçim ve parçacıkların farklı ölçüleriyle bütünlük sağlamak için bir araya gelmesi-
            dir.
            Uzaklık-yakınlık: Kompozisyon içinde yer alan birimlerin, birbirlerine olan mesafesinin bütünlük ile ilişkisini ta-
            nımlar. Birimlerin yüzey dokuları da yakınlık-uzaklık etkisi oluşturur.

               Kompozisyon eleman ve ilkeleri yapılacak çalışmalarda tasarımcıyı disipline eder. Bir düzen içerisinde mate-
            matiksel bir kurgu oluştururken çalışmanın denge ve bütünlüğü verilmek istenen mesajın net algılanmasını sağlar.
               Kompozisyon eleman ve ilkelerini kullanan bir sanatçı, bu eleman ve ilke kurallarını uygularken kavramlar üze-
            rinden düşünerek sabırla estetik bütünlüğü oluşturur. Bu kavramlar üzerinden düşünme yetisi ʻʻgörmeʼʼ ile başlar.
            Sanatçı tasarım üzerinde geometrik kurgu, tekrar, boşluk-doluluk, denge vb. kavramlar ile düşünerek nitelikli bir
            bütün elde eder.
               Görsel algının artmasıyla birey estetik değerler ile düşünmeyi, ayrıntılara dikkat etmeyi ve bu ayrıntılar içerisin-
            de ışık-gölge, perspektif, ritim, denge, renk, mekân gibi değerler üzerinden bütünü algılayabilmeyi öğrenir.
               Dewey’e (Devey) göre sanatsal süreç: ‘‘Değerlerle düşünme ve sorun çözme sürecidir, bu süreç kişiyi nitelikli bir
            bütünlüğe götüren değerler arası ilişkilerin işlendiği, denetimli bir süreçtir’.’
               Çevrede görülen biçimleri, renkleri, biçimlerin özelliklerini (büyük-küçük, uzak-yakın, saydam-mat gibi) her
            birey farklı algılar. Geçmişte kazanılmış deneyimler, farklı yaşam tarzları, doğaya ve yaşama karşı duyulan sorum-
            luluk, alışkanlıklar, zihinsel ve bedensel sağlık görme gücünü etkileyen etmenlerdir. Bütün bu etmenler sayesinde
            farklı görme biçimleri elde edilir.







































            Görsel 1.12: Sanatçıların farklı algılamalarına dair örnek bir karikatür, David Vela (Devid Vela), 6. Fadjr Uluslararası Görsel Sa-
            natlar Festivali Golden Tooba Ödülü





                                                                                                         19
                                                                                                         19
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27