Page 21 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 21

1. Ünite









                    Görsel 1.11'de yer alan kompozisyon elemanlarının nasıl kullanıldığını söyleyiniz.































                           Görsel 1.11: Musa, Michelangelo (Mikelanjelo), 1513-1516, San Pietro (Sen Piyetro) Kilisesi, İtalya
                  Üç Boyutlu Sanatta Kompozisyon İlkeleri

               Uygunluk: İki ya da üç boyutlu cisimler arasında ortak veya yaklaşık benzerliklerin bulunmasına denir.
               Benzerlik: Şekil, renk, doku vb. pek çok özellik bakımından birbirine benzer maddeler birlikte gruplanarak algı-
               lanma eğilimindedir. Benzerlik faktörü görsel uyarıcıların algılanmasında olduğu kadar işitsel uyarıcıların algılan-
               masında da önem taşır.
               Egemenlik: Kompozisyonda kullanılan ögelerden birinin ya da bir grubun diğer ögelere göre ölçü, değer, renk ve
               doku bakımından üstünlük sağlamasıdır. Her türlü egemenlik zıtlık ile sağlanır.
               Yön: Nesneler ve çizimler konumlarıyla birtakım yönler gösterir. Kompozisyon hazırlarken yönleri değiştirmek
               kompozisyona dinamizm ve hareket kazandırır.
               Oran-orantı: Boyut ile şekil arasındaki ilişkidir. İyi bir orantı için elemanların boyut ve şekillerinin iyi değerlendi-
               rilmesi gerekir.
               Çoklukta birlik: İyi bir tasarım bütünlük ve farklılık dengesiyle oluşturulur. Karşıtlıkların dengesi kompozisyonda
               uyumu sağlayarak çekiciliği arttırır.
               Hareket: Hareket genellikle yöne bağlı olarak oluşur. Kompozisyonu oluşturan elemanlar karşıtlık düzeni içinde
               farklı hareket etkisi yaratabilir.
               Ritim: Bir sanat yapıtında yinelenen devinimler düzenidir. Bu devinimi doğal veya plastik unsurlar oluşturur. Zıt-
               lık, yön, ışık değişimleri tasarımın vermek istediği mesajın kolaylıkla  anlaşılmasını sağlar.
               Zıtlık: Doğada her şey karşıtlıklar dengesi içinde var olur. Aksi hâlde hareket, süreç ve varlıktan söz edebilmek
               mümkün değildir. Ölçü, aralık, renk, biçim, üslup zıtlıkları bütünlük ve dinamizm yaratır.
               Bütünlük: Renk, çizgi, biçimsel anlatım tarzlarının eserde denge, uyum ve birlik sağlaması bütünlüğü oluşturur.
               Kusursuz bir sanat eserinde bütün elemanlar birbirine bağlıdır. Bütün canlıların biyolojik yapısı ve işleyişi, bütün-
               lüğe örnek olarak gösterilebilir.
               Koram: Kademe kademe değişimlerle oluşan süreci kapsar.
               Tekrar, dönüşümlü tekrar: Düzende bütünlük sağlamak amacıyla bir ögenin ya da ögenin değişen hâlinin birden
               fazla kez kullanılmasıdır.
               Armoni ve zıtlık: Nesneler arasındaki ortak ve benzer yönlerin bulunması armoniyi oluşturur. Zıtlık ise karşıt den-
               geler kurgulanması ile oluşan uyumu temsil eder.
               Denge: Kompozisyonda plastik ögelerin orantılı dağılımı ile oluşur. Diğer kompozisyon kavram ve ilkelerinin bü-
               tünlük yönünden uyumunu sağlayan ana ilkelerdendir.






             18
             18
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26