Page 19 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 19

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ


               BİR SANATÇI/SABİHA BENGÜTAŞ (1904-1992)


            1904’te İstanbul’da doğdu. 1920 yılında henüz 16 ya-
            şındayken Sanayi-i Nefise Mektebinin Resim Bölümü-
            ne girdi ve ressam Feyhaman Duran’ın öğrencisi oldu.
            Modelaj dersinde yaptığı antik model büstüyle hoca-
            sı İlhan Özsoy’un dikkatini çeken Bengütaş, bölümü-
            nü değiştirerek Heykel Bölümünde öğrenim gören
            ilk kız öğrenci oldu. Sabiha Bengütaş’ın heykeltıraşlık
            tutkusu çok güçlüydü. Var gücüyle çalışarak heykeltı-
            raşlığın inceliklerini öğrendi.
            Sanayi-i Nefisenin açtığı sınavda birinci olarak yurt
            dışına gitmeye hak kazandı. Roma Güzel Sanatlar
            Akademisinde Prof. Luppi (Lıpi) Atölyesinde ihtisas
            yaptı. Daha sonra Taksim Meydanı’ndaki Atatürk abi-
            desini yapan ünlü İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica
            (Pietro Kanonika)’nın asistanlığını yaptı ve Canonica
            ile birlikte İtalya’ya giderek 18 ay atölyesinde çalıştı.
            Ülkemizde ve yurt dışında ilk Türk kadın heykeltıraş
            olarak tanındı (Görsel 1.7).
            Sabiha Bengütaş’ın eserleri arasında heykeltıraş Piet-
            ro Canonica ve heykeltıraş Hadi Bara ile birlikte yap-
            tığı  Taksim Cumhuriyet  Anıtı, Çankaya Köşkü’ndeki
            Atatürk Heykeli, Abdülhak Hamit, Ahmet Haşim ve
            Bedia Muvahhit gibi birçok tanınmış ismin büstü yer
            alır. Sayısız esere imza atan ve birçok ödül kazanan
            Sabiha Bengütaş 1992’de Ankara’da yaşama veda etti.


                                                          Görsel 1.7: Atatürk Heykeli model çalışması, Sabiha
                                                          Bengütaş





              BİLGİ KUTUSU  Enstalasyon: Yerleştirme sanatı olarak da adlandırılır. Geleneksel sanat anlayışının dışında
                 kalıpları olan, belirli bir mekân için tasarlanan, mekânı ve mekânın özelliklerini kullanan bir
                 ya da birden fazla sanat objesini içeren, izleyiciye gereksinim duyan bir sanat türüdür. Ensta-
                 lasyon, açık ya da kapalı mekânlarda tasarlanabilir (Görsel 1.8, 1.9).

















                 Görsel 1.8: Bulut Geçidi, 2006, Anısh Kapoor (Anis   Görsel 1.9: Avrupa Tarlası, 1993, Antony Gormley
                 Kapur), Milenyum Park, Chıcago (Şikago), ABD  (Antoni Gomley), Kiel Sanat Galerisi, Almanya




                                                                                                    17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24