Page 19 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 19
ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
BİR SANATÇI/SABİHA BENGÜTAŞ (1904-1992)
1904’te İstanbul’da doğdu. 1920 yılında henüz 16 ya-
şındayken Sanayi-i Nefise Mektebinin Resim Bölümü-
ne girdi ve ressam Feyhaman Duran’ın öğrencisi oldu.
Modelaj dersinde yaptığı antik model büstüyle hoca-
sı İlhan Özsoy’un dikkatini çeken Bengütaş, bölümü-
nü değiştirerek Heykel Bölümünde öğrenim gören
ilk kız öğrenci oldu. Sabiha Bengütaş’ın heykeltıraşlık
tutkusu çok güçlüydü. Var gücüyle çalışarak heykeltı-
raşlığın inceliklerini öğrendi.
Sanayi-i Nefisenin açtığı sınavda birinci olarak yurt
dışına gitmeye hak kazandı. Roma Güzel Sanatlar
Akademisinde Prof. Luppi (Lıpi) Atölyesinde ihtisas
yaptı. Daha sonra Taksim Meydanı’ndaki Atatürk abi-
desini yapan ünlü İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica
(Pietro Kanonika)’nın asistanlığını yaptı ve Canonica
ile birlikte İtalya’ya giderek 18 ay atölyesinde çalıştı.
Ülkemizde ve yurt dışında ilk Türk kadın heykeltıraş
olarak tanındı (Görsel 1.7).
Sabiha Bengütaş’ın eserleri arasında heykeltıraş Piet-
ro Canonica ve heykeltıraş Hadi Bara ile birlikte yap-
tığı Taksim Cumhuriyet Anıtı, Çankaya Köşkü’ndeki
Atatürk Heykeli, Abdülhak Hamit, Ahmet Haşim ve
Bedia Muvahhit gibi birçok tanınmış ismin büstü yer
alır. Sayısız esere imza atan ve birçok ödül kazanan
Sabiha Bengütaş 1992’de Ankara’da yaşama veda etti.
Görsel 1.7: Atatürk Heykeli model çalışması, Sabiha
Bengütaş
BİLGİ KUTUSU Enstalasyon: Yerleştirme sanatı olarak da adlandırılır. Geleneksel sanat anlayışının dışında
kalıpları olan, belirli bir mekân için tasarlanan, mekânı ve mekânın özelliklerini kullanan bir
ya da birden fazla sanat objesini içeren, izleyiciye gereksinim duyan bir sanat türüdür. Ensta-
lasyon, açık ya da kapalı mekânlarda tasarlanabilir (Görsel 1.8, 1.9).
Görsel 1.8: Bulut Geçidi, 2006, Anısh Kapoor (Anis Görsel 1.9: Avrupa Tarlası, 1993, Antony Gormley
Kapur), Milenyum Park, Chıcago (Şikago), ABD (Antoni Gomley), Kiel Sanat Galerisi, Almanya
17

