Page 26 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 26
1. ÜNİTE
Üç Boyutlu Sanatta Kompozisyonun Öge ve İlkeleri
Kompozisyon Ögeleri
Hacim: Nesne ve varlıkların yükseklik, genişlik ve derinliğinin dokunarak algılandığı ve uzayda kapladığı küt-
ledir.
Doku: Her nesnenin görme ve dokunma duyusuyla algılanan kendine özgü yapı sal özelliğidir.
Işık-gölge: Nesneler ve objeler üzerinde ışığın yayılırken oluşturduğu açık, koyu ve orta ton değerleriyle elde
edilen aydınlık ve karanlık alanlardır (Görsel 1.30).
Nokta: Görme duyumuzla farkına varıp algılayabileceğimiz en küçük birimdir.
Çizgi: Noktaların bir araya gelmesiyle oluşan doğru parçasıdır.
Yüzey: Sanat uygulamalarında üzerinde çalışmaya imkân veren, duyu organları ile algılabilen, düzlemsel veya
eğrisel alanlarıdır.
Birim: Sistem içindeki elemanların bir arada, yan yana, üst üste gelerek bir bütünü oluşturması için gereken en
küçük ortak ölçüdür.
Modül: Tek bir birimin ya da birkaç birimin tekrar ederek bir araya gelmesiyle modül oluşur.
Bütün: Modüllerin belli tekrar veya düzende bir araya getirilmesiyle bütün elde edilir.
Renk: Işığın kendi öz yapısına veya cisimler tarafından yayılma şekline bağlı olarak görme du-
yusunda oluşan algılamadır.
Perspektif: Nesnelerin göz hizasına göre yukarıda, aşağıda, yakında, uzakta oluşlarına göre çiz-
gi, yüzey ve renk bakımından gösterdikleri değişiklikleri ifade etmeye yarayan ölçü ve orandır. Kelimeleri bul
Biçim(form): Mekânda yer kaplayan nesnenin kütlesi ve hacmi ile ilgili olan kısmıdır. Nesnenin etkinliğine
varlığını ifade eder ve nesnenin dış hatlarıdır. ulaşmak için
karekodu
Mekân: İnsanı işlevsel olarak içinde bulunduğu çevreden belli ölçüde ayıran, eylemlerini devam cihazınızla
ettirmesine olanak sağlayan üç boyutlu boşluk, uzay parçası olarak tanımlanabilir. okutunuz.
Görsel 1.30: Musa, 1516, Michelangelo (Mikelanjelo), San Pietro Kilisesi, İtalya
24