Page 26 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 26
ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
Baraschi'ye [Baraski (1902-1966)] göre ʻʻÜç boyutlu sanat anlayışının temeli, form oluşturma becerisidir. Hey-
kel, mekân içinde üç boyutlu estetik biçimli kompozisyonlar yaratmayı amaçlayan görsel bir sanat dalıdır.ʼʼ Heykel
sanatçısı, duygu ve düşüncelerini üç boyutlu formlarla görsel, plastik formda hissettirir, yapıtlarını ise üç boyutlu
maddeleri biçimleyerek ortaya koyar. Sanatçı, burada anlatımını güçlü kılabilmek için tıpkı resim sanatında ol-
duğu gibi ritim, renk, doku, boşluk, simetri, denge ve zıtlıklardan bütüne giderek (azlık-çokluk, boşluk-doluluk,
yatay-dikey, bütün-parça vb.) kompozisyon eleman ve ilkelerini kullanır, malzeme seçimini de bilinçli yapar.
Görsel 1.21, 1.22, 1.23'te üç boyutlu sanat eserlerine örnekler verilmiştir. Siz de yakın çevrenizdeki üç boyutlu
eserlerin yapılış tarihini, yapılışında kullanılan malzemeleri, teknik ve plastik alanlarını araştırınız. Araştırmala-
rınızda aşağıdaki "Nasıl bir yol izlenmeli?" bölümünü takip ederek ilerleyiniz.
Görsel 1.21: Anıtkabir, Emin Onat - Ahmet Orhan Arda, 1953, Görsel 1.22: Üç Kadın Heykeli, Hüseyin Anka Özkan, 1953,
Ankara Anıtkabir, Ankara
Görsel 1.23: Zühtü Müridoğlu, Anıtkabir Başkomutanlık Meydan Savaşı Kabartması, 1953, Ankara
Görsel 1.23: Zühtü Müridoğlu, Anıtkabir Başkomutanlık Meydan Savaşı Kabartması, 1953, Ankara
Nasıl bir yol izlenmeli?
1. Sınıf mevcuduna göre üç grup oluşturunuz.
2. Araştırma planı yaparak grup içerisinde görev dağılımı yapınız.
3. Sorumlu olduğunuz grup içerisinde arkadaşlarınız ile saygı çerçevesinde bir çalışma ortamı oluşturmaya
dikkat ediniz.
4. Araştırma yaparken ulaştığınız üç boyutlu eserleri fotoğraflayınız.
5. Fotoğrafladığınız eserleri benzer ve farklı özelliklerine göre gruplandırınız.
6. Bir pano oluşturarak bu panoda elde ettiğiniz veri, doküman ve fotoğrafları sergileyiniz.
23
23