Page 30 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 30

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ




               Arkaik Dönem'de yer alan Mısır heykel sanatında figürler, güç sembolü olma özelliği nedeniyle abartılmıştır.
            Bu dönemde büyüklük kavramı mimaride tanrısallaşan anıt özelliği gösterir. Heykeller durağan ve kütlesel yanıyla
            mimari yapıların bir unsuru olarak düşünülmüştür. Ölümden sonra  devam eden hayat  inancı ile inşa edilen Mısır
            piramitleri anıtsal mezarlara verilebilecek etkili örneklerdendir. Ruhun ölümsüzlüğüne inanan Çin heykel sanatı
            da Kuzey ve Doğu Orta Asya sanatının etkisinde gelişim göstermiştir. Buna Qin (Kuin) Hanedanı Dönemi'ne ait Ye-
            raltı Ordusu (Görsel 1.33) örnek gösterilebilir. Bu mezar, hanedana ölümünden sonra  hizmet etmesi için  yapılmış
            çok sayıda gerçekçi  figür ve hayvanlardan oluşmaktadır.




































            Görsel 1.33: Terracota Ordusu, MÖ 246, Qin Hanedanlığı


               Yine Göktürklerde ve Hunlarda  kulla-
            nılan balballar, 6. ve 13. yy. arasında  Türk
            toplulukları tarafından inanç ritüeli olarak
            yaygın bir şekilde kullanılmış heykel ör-
            nekleridir. Balballar, Göktürklerin mezar-
            larının başına diktikleri taş heykellerdir. Bu
            heykeller, kişinin hayatta iken öldürdüğü
            düşman sayısı kadar dikilir ve  heykellerin
            ölen kişiye ölümünden sonra hizmet etme-
            si  amaçlanırdı  (Görsel  1.34).  Koç,  koyun
            mezar taşı heykelleri Sabir ve Kıpçak Türk-
            lerine ait taş yontu geleneğidir. Bu mezar
            taşlarında 7. yy.dan itibaren Hristiyanlı-
            ğı sembolize eden işaretlere rastlamak
            mümkündür. Koç, koyun başı mezar taşları
            Iğdır-Erzincan ile Van-Rize arasında karşı-
            mıza çıkmaktadır. Farklı kültürlerin inanç-
            larına ait gelişen sanat anlayışlarına göste-
            rebileceğimiz  bu  örnekler,  değişen  kültür
            ve inanç özelliklerine göre çoğaltılabilir.
                                                 Görsel 1.34: Pazırık bölgesinde bulunan balbal örneği








                                                                                                         27
                                                                                                         27
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35