Page 82 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 82

BÜST




               Büst biçim olarak en yetkin düzeye Roma sanatında ulaşmış, Yunan sanatının özelliklerinden yola çıkarak son
            derece gerçeğe uygun bir üslupta yapılmıştır. Eski Roma cenaze ritüelinin bir parçası olan ölmüş ataların bal mumu
            maskelerini taşımak, portre betimlemelerinin gelişimini sağlamıştır. Roma sanatının ilk dönemlerinde boyun ve
            baştan oluşan büstlere daha sonra omuzlar ve kollar dahil edilmiştir. İmparatorluk dönemlerinde büstler, betimle-
            nen imparatorun isteği doğrultusunda biçimlendirilmiştir. Örneğin İmparator Cladius, Yunan büstlerinin gerçekçi
            eğilimini, İmparator Neron Hellenistik Dönem’in idealizmini tercih etmiştir. Geç İmparatorluk Dönemi’nde bıyık,
            sakal gibi kişisel özellikler de büstlere yansıtılmıştır. Bu dönemin bir başka özelliği ise göz irisinin ince bir çizikle
            belirtilmesi ve göz bebeğinin delinmesidir. Roma Dönemi’nde yapılan büst çalışmaları, gerçekçi ve idealize edilmiş
            temsilî çalışmalardır. Yapılan büstler, kişinin yetkilerini meşrulaştırmak ya da kişinin gücünü belirtecek özellikleri-
            nin vurgulanması amacıyla karakteristik özelliklerinin yansıtıldığı karakter portreciliği şeklinde gelişim göstermiş-
            tir (Görsel 2.4, 2.5, 2.6).























              Görsel 2.4: İmparator Caracalla, MS 212,   Görsel 2.5: Lucius Verus, MS 161, Metropolitan   Görsel 2.6: İmparator Julio Claudian, MS 1.
              Metropolitan Müzesi, New York  Müzesi, New York               yy., Metropolitan Müzesi, New York



               Rönesans yeniden doğuş demektir ve bu dönem sanat
            tarihinde klasik sanatın yeniden doğuşunu ifade etmekte-
            dir. Rönesans Dönemi sanatçılarından Antik Çağ’ı taklit
            etmeleri istense de süreç içinde birçok yenilik yaşanmış-
            tır. Sanatçılar nesnelerin biçimi, yapısı ve görünümüne,
            gölge ve ışığın uzaklığı ve yakınlığının belirlenmesine
            ilişkin geniş çaplı araştırmalar yapmışlardır. Hey-
            keller mimariden koparak özgürleşmiş, perspektif
            kullanılmış, üslup olarak doğanın model alınma-
            sı devam etmiştir. Sanat kiliseye değil sanattan
            zevk alan, koruyup destek veren insanlara hizmet
            etmeye başlamıştır. Sanat ve sanatçı kavram-
            ları güçlenmiş, sanatçının saygınlığı artmıştır.
            Rönesans Dönemi sanatçıları 15. yy.da klasik
            büst geleneğiyle birlikte gerçekçi ve idealist
            anlatıma  sahip  büstler  yapmışlardır. Büst
            çalışmalarında anatomik yapıya önem
            verildiği gibi duyguların yansıtılması-
            na da çalışılmıştır (Görsel 2.7).








                                           Görsel 2.7: Rönesans Dönemi Büst, Güzel Sanatlar Müzesi, Boston





                                                                                                         79
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87