Page 98 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 10
P. 98

2. TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                 2. TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ






                                                       Hazırlık Çalışması

                   1. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Türküler Dolusu şirini okuyunuz.

                   2. Yörenize ait Türk halk müziği eserlerinden örnekler veriniz.




                 2.1. Türk Halk Müziği

                 2.1.1. Türk Halk Müziğinin Özellikleri


                 Türk halk müziği; kendine özgü çalgıları, çalış ve söyleyiş tavırları, türleri, biçimleri ve geniş dağar-
                 cığıyla ulusal nitelikleri bünyesinde taşıyan bir müzik türüdür. Yöresel müziklerin birleşimiyle ortaya
                 çıkmıştır. Geleneksel Türk halk müziği; Anadolu, Orta Asya, Ön Asya, Balkanlar, Kuzey Afrika’daki
                 Türk topluluklarının yaşadığı geniş bir coğrafyada etkilidir.
                 Türk halk müziği sözlerinde; geçmişten günümüze kadar insanımızın yaşamını, sevdasını, sevincini,
                 acısını, yiğitliğini, inançlarını, doğa olayları karşısındaki tutumunu, sosyal ve ekonomik koşullarını,
                 güldürü anlayışını tüm açıklığıyla bulmak mümkündür.

                 Halk müziği, sazlarda ve söyleyişlerde zamanla meydana gelen çeşitlenme ve değişikliklere karşın,
                 özgünlüğünü ve temel özelliğini koruyabilmiştir. Anadolu’da yöresel müzik geleneklerinden üretilir.
                 Doğaçlama olması, söyleyeninin bilinmemesi (anonim olması), dini (tasavvufi) düşüncelere dayan-
                 ması, sözlerinin, hikâyelerinin, öykülerinin yanı sıra güncel hayatı, çekilen sıkıntıları ve toplumsal
                 özlemleri yansıtması Türk halk müziğinin ana nitelikleridir.

                 Türk halk müziği ezgilerinin çoğu ritimli (usullü) ezgilerdir. Dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli
                 kalıplara bağlı bulunan, ritim unsuru taşıyan bu ezgilere ritimli ezgiler (kırık hava) denir. Ritimli
                 ezgiler içerisinde halk oyunları ezgileri de vardır.
                 Türk halk müziğinde bir kısım ezgiler ise ritimsiz (usulsüz) ezgilerdir. Bu tür ezgilerin belirli bir ritim
                 ve usul kalıpları yoktur, sadece dizisi ve dizi içindeki seyri bellidir. Usul ve ritim bakımından ser-
                 best olduğu halde, dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı bulunan ezgilere ritimsiz
                 ezgiler (uzun hava) denir. Halk sanatçıları arasında uzun hava terimi pek kullanılmaz. Uzun havalar
                 yörelerine ve ezgi yapılarına göre; Arguvan havaları, baraklar, bozlaklar, divanlar, gurbet havaları,
                 hoyratlar, mayalar, müstezatlar, yol havaları gibi isimler alır.

                 Türk halk müziğinde din kökenli ezgiler de yer alır. Bu ezgilerin sözleri; insan ruhunun yüceliğine
                 değer veren, insanı iyiliğe, sevmeye, erdeme götüren, kötülüklerden uzaklaştıran,  Bektaşilik ve Ale-
                 vilik felsefesinin düşünce tarzına dayanır. Bunlar, ezgi ve ritim yapısı bakımından halk müziğinin
                 özelliklerini taşır. Ayrıca ilahi, kalenderi mevlid gibi türler Türk halk müziğinde de tasavvufi olarak
                 bilinir. Sözleri Allah’ın varlığını, birliğini, niteliğini, dünya ve ahiret hayatının öğretilerini anlatır.


                  Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
                  https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_10/3_TMTU_10_2023_KONU2.html




                 96   TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103