Page 18 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 10
P. 18

Şarkı  söylemeye  geçmeden  ilk  olarak  doğru
            vücut  duruşu  öğrenilmelidir.  Baş,  göğüs  ve  kalça  bir-
            birini  destekleyecek  şekilde  hizalanmalı,  dik  bir  duruş
            elde  edilmelidir.  Kafa,  boyunda  bulunan  organların  ve
            çenenin rahat ve serbest kalmasına izin verecek şekilde
            durmalıdır. Omuzlar dik olmalı ancak vücutta gerginlik
            olmamalıdır. Ayaklar  omuz  hizasında  ve  açık  durmalı,
            baldır kasları ve dizler her zaman esnek ve serbest ol-
            malıdır (Görsel 1.7-A, 1.8-A). Yanlış duruşlar karın boş-
            luğundaki organların diyaframa baskı yapmasına neden
            olur ve doğru nefes kullanımını zorlaştırır (Görsel 1.7-B,
            1.8-B).











                                                                  A: Doğru Duruş              B: Yanlış Duruş

                                                                             Görsel 1.7: Duruşlar





















                                          A: Doğru Oturuş                                      B: Yanlış Oturuş




                                                      Görsel 1.8: Oturuş

                    Ses eğitimi; kişilerin anatomik ve fizyolojik
            yapısına  uygun  olarak,  sesini  eğitsel  veya  sanatsal
            amaçlar doğrultusunda belirli teknik ve müzikal du-
            yarlılıkla doğru, güzel ve etkili kullanabilmesi için
            gerekli davranışları kazandırma sürecidir. (Çevik)
                    Koroda  ses  eğitimi,  koro  üyelerinin  sesini
            birbirleriyle bütünleştirme ve ortak deneyimler edin-
            dirme  yoluyla  gerekli  müziksel  davranışları  kişiye
            kazandırma sürecidir. Koroda üretilen seslerin toplu-
            lukla uyum içinde bütünleşmesine ve kaynaşmasına
            önem verilmelidir.
                    Koro ile yapılan ses eğitimi çalışmaları; icra
            edilen eserlerde ortak ses ve nefes kullanma, doğru
            artikülasyon ve cümleleme yapma, müziksel duyarlı-
            lığı geliştirebilme, etkili bir seslendirme-yorumlama
            becerisi kazanma gibi davranışların gerçekleşmesine
            olanak sağlar (Görsel 1.9).                                   Görsel 1.9: Koro Disiplini


 İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü  İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü  17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23